• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

surfplattan en onödig pryl.

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: surfplattan en onödig pryl.

Tack vare min Ipad så har jag redan hunnit läsa DN i sängen. Vilken lyx!
Utan surfplatta så skulle jag i bästa fall få dagens och gårdagens morgontidning på måndag (och då behöva gå i halkan 500 m till brevlådan).
Att ta med sig en större dator i sängen känns inte frestande varken för mig eller katten som även den vill få plats på mitt bröst.:wink:

aake
 
F

F.d. 20124

Guest
Sv: surfplattan en onödig pryl.

Meldingen Bosse har linket til er vel en åsikt som kommer fra en som nok ikke har full forståelse for fremskrittene som skjer. Hver sin smak men å påstå at Padden er en leksak får heller kose seg med sin 10 år gamle Nokia og sin stasjonære dator 12 GB lagring. :twitcy:

Ipad i HB er etter min mening en veldig bra pryl. Jeg anvender den som GPS når vi kjør eller planlegger tur. Bra format. Lett å bære med seg. Leser bøker som jeg låner gratis på biblioteket. Tidningar. _Ikke minst Skype
Til Ipaden kan man også kjøpe et eksternt tastatur så skriving blir enklere.

Jeg har også en bærbar dator som bruker til Foto og mye annet.

Det er også mange kjekke apper som jeg bruker for å finne ulike stellplasser o.lignende. Parking (Nederlansk). Bobilapp (Norsk) og ikke minst
Pocket Earth
som er et genialt kartprogram.
Her vises alt fra hele jordklotet og ned til gatenivå med husnummer. Enkelt å legge inn egne POIer, sette opp ruter. Koordinater vises på alt man ønsker.
Det er Wikipedia informasjon om mange ulike steder og bygninger. Også turstier er merket opp.
Alle programene er gratis men kan utvides for noen få kroner. De er også offline så Wifi er ikke nødvendig.
 

Bosse

FD HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
70
Medlemskap
2021
Sv: surfplattan en onödig pryl.

Det ena utesluter inte det andra, en bärbar dator med en löstagbar skärm, då har man surfplatta och en bärbar dator med dess fördelar, då kan man välja att läsa tidni gen i sängen, vill man använda den som dator med ett riktigt tangentbord , så fungerar det också. Jag ser det som en bra kombination i det vardagliga livet.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: surfplattan en onödig pryl.

Efter att tidigare använt laptop med diverse kringutrustning i husbilen kom iPad i grevens tid med sin enkelhet och mängder med inbyggda funktioner.

Tiden är för dyrbar för att krångla med dumma och sega datorer när man blivit pensionär. Det finns så mycket annat att ta itu med som aldrig hanns med när man yrkesarbetade.

Utvecklingen går framåt men somliga har missat att stiga på tåget.
 

Bosse

FD HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
70
Medlemskap
2021
Sv: surfplattan en onödig pryl.

Jag klev på tåget för några år sedan, kliver nu av tåget, pensionerar nu mina sega ipads för nya tekniska utmaningar. Kan konstatera att min gamla Acer one med ny ssd disk och win. 10 är snabbare än min ipad.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: surfplattan en onödig pryl.

Det ligger mycket i det artikelförfattaren skriver.
I alla fall om man ser det ur vårt perspektiv och hur vi lever, arbetar och använder IT-prylar.

Plattan är egentligen inte så viktig även om jag inte skulle vilja göra mig av med den.
Den används mest i sängen för att kolla på film och lättsurfa, spela något spel, i husbilen på resa för att navigera och på flyget för att titta på film.
I princip allt annat görs på riktiga dator eller på mobiltelefoner.

Det stämmer också bra att paddan ofta verkar användas mest av barnfamiljernas småttingar för lek och spel samt för att titta på film. Föräldrarna sitter bakom en dator.

Givetvis skiljer sig intresse, behov och användarmönster kraftigt mellan t.ex. en ung arbetande 4-barnsfamilj i hus med en ensamstående pensionär i hyreslägenhet.
Jag tycker det vore trevligt om vi kunde sluta med att pådyvla varandra ”det rätta tänket” när det gäller paddor och annat.

Det finns inget sådant.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.363
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: surfplattan en onödig pryl.

Sen jag skaffade min Sony experia m4 med 5 tumsskärm, som är en variant till lägre pris, (varför köpa en dyr pryl som ändå är omodern efter max två år),så ligger en liten Asus pc, en samsungplatta och en kamera i ett skåp i bilen.
Telefonen har det mesta när man reser, plus att det är bara en pryl att ladda.
Krister.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.817
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: surfplattan en onödig pryl.

Artikeln i M3 handlar om iPad Pro, inte plattor i övrigt. Att en iPad Pro är för tung i sängen kan nog vara riktigt, men det finns massor av mindre/lättare paddor att välja på.
Paddan är här för att stanna under lång tid framöver.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: surfplattan en onödig pryl.

Jag kör med en Nexus 9 32GB LTE gjord av HTC och den är helt underbar.
Det är väldigt sällan jag plockar fram laptopen :)
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: surfplattan en onödig pryl.

Artikeln i M3 handlar om iPad Pro, inte plattor i övrigt. Att en iPad Pro är för tung i sängen kan nog vara riktigt, men det finns massor av mindre/lättare paddor att välja på.
Paddan är här för att stanna under lång tid framöver.

Vi kan inte ha läst samma artikel.

I den jag läste reflekterade författaren mest över paddans nytta rent generellt och varför man(han) köper dem.
Men visst fyller paddan sin funtion och har kommit för att stanna. Åtminstone ett tag tills den ersätts av något annat.
Gränserna mellan våra mobila enheter med datakraft suddas ju ut mer och mer.
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: surfplattan en onödig pryl.

Som vanligt i detta lilla land skall en åsikt råda, har givetvis både och dessutom 3 både Apple (pro o mini) och Samsung. Samma sak med vinterdäck dubb eller friktion har även där en av varje passar till olika väglag, bäst med friktion för tillfället men snart gäller dubb (byte 30 min med kompessor och muttersmack). Funderar på att köpa en liten plåtis när jag åker själv och kollar på fåglar, den större bilen passar bättre när vi skall åka med familjen som ger bättre utrymme. Trevligt att man har valmöjlighet. Vill härmed säga att det finns för och nackdelar med både och, kommer det en annan dator (padda) ja då köper man det och slänger gädda med det andra som har blivit gammalt.
 
Senast redigerad av en moderator:

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: surfplattan en onödig pryl.

Visst handlar artikeln om iPad Pro: Därför är surfplattan en totalt onödig pryl - M3

Men visst skulle även en större iPad komma till användning vid många tillfällen, tex bildspel med högupplösta bilder.

Visst nämns Ipad Pro men precis som artikelrubriken antyder handlar det mer om författarens tankar om varför man köper en ny platta och hur den sen verkligen används. Man får tänka till lite.;)
Men om det känns bättre kan vi istället säga att artikelförfattaren kort och gott tycker att just Ipad Pro är en totalt onödig pryl. :D

Storleken på Ipad Pro tycker jag inte är revolutionerande eller något problem. Jag har idag en Samsung Note Pro 12,2” padda och den upplever jag inte som för klumpig. Perfekt att kolla på film med.
Skulle jag bli med iPad igen så blir det förmodligen en Ipad Pro.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: surfplattan en onödig pryl.

Själv använder jag numera Androidplattan till minst 90% av det jag gör via dator/internet. Men det finns några saker som inte funkar på plattan, och några saker jag inte vill göra på plattan.
Det finns en del siter där androidplattor inte funkar fullt ut - till exempel att boka biljett på vår lokala biograf. Där funkar windows perfekt, men med android fastnar jag vid inloggningen. Det finns ytterligare några sådana fall. Ett problem, som numera är tillrättat, var bildinsättning i windows browser här på hbk - man var tvungen att byta browser.
Av andra skäl vill jag inte logga in på min bank eller hos andra kapitalförvaltare med platta/telefon. Förmodligen en helt orationell tanke, men chansen att obehöriga kommer åt den fasta datorn hemma (=inbrott) borde vara mindre än att plattan/telefonen faller i orätta händer. Jag vill inte ha några lösenord kvar i några tempfiler eller liknande i plattan/telefonen, om det kan undvikas. (Sedan har jag i och för sig läst någonstans att mobilt bankid skulle ha högre säkerhet än bankid på fil, så det är på inget sätt självklart. Men magkänslan säger att mobilen/plattan sammantaget utgör en större risk)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: surfplattan en onödig pryl.

Jag resonerar tvärtom, det är av säkerhetsskäl som jag gör mina bank-, aktie- och fondaffärer på mina iPads med mobilt bank-id.

Om plattan skulle komma i orätta händer räknar jag med att säkerheten gör att ingen obehörig kan logga in på banken. De kan överhuvud taget inte starta upp plattan utan lösenord eller fingeravtryck.

PS! Man kan förhindra att någon annan kommer åt data på en stulen/borttappad enheten genom att fjärradera den.
 
Senast ändrad:
Toppen