• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Däckslitage höger bak ALKO chassi

Daghil

FD HBK Medlem
Inlägg
83
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
19892
Medlemskap
2021
Sv: Däckslitage höger bak ALKO chassi

Senaste nytt.

Per på ALKO meddelade idag att bilen då den lämnade fabrik hade toe-in bak:
Vänster 10´(minuter) och Höger 23´, bägge inom tolerans för leverans.
23´ ger ju ett antal mm så mina, om än amatörmässiga mätningar som indikerar 3-5 mm mätt på fälg/däck och rätskivemetoden bakhjul ->framhjul kanske stämmer. Sen har jag ingen aning om hur mycket däck den vinkeln äter upp. ALKO rekomenderar firman i Örebro som ställer in ALKO/bak chassit med induktionsvärme till ett perfekt läge som överträffar grundinställningar vid leverans. Får se hur jag gör.
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
836
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Sv: Däckslitage höger bak ALKO chassi

Dom värdena ger ju inte det slitaget som du har på ditt däck. Det motsvarar runt 3mm om ja inte minns alltför fel. Måste isf vara Camber på höger hjul som har orsakat slitaget. Lämna in bilen o mät upp ordentligt, är enda chansen att bli klok på det hela.
 

verner

FD HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Falun
HBK-Nr
18564
Medlemskap
2023
Sv: Däckslitage höger bak ALKO chassi

Beror snedslitage på felaktig lyft av fordonet. Har läst någonstans att man inte får lyfta med domkrafter på torisionsaxeln (röret). Detta är för klent och kan krökas varvid man får felaktig hjulinställning bak. Domkrafterna skall sättas vid stötdämparfästena. Gummiverkstäder och bilbesiktningar lyfter oftast fel.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Däckslitage höger bak ALKO chassi

Hejsan, det här är ju en tråd som ganska exakt nu är ett år gammal och hör ju till de som vi brukar skriva om ibland.
Rätt intressant ämne och flera förslag på åtgärd, och intressant att få veta slutgiltig resultat.
Men tyvärr så dog den ut utan att vi fick veta lösningen på problemet.
Kanske nu en ny chans att få veta slutet på historien.

M.v.h. JANKRO.
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Sv: Däckslitage höger bak ALKO chassi

Ja, det hade varit intressant att få reda på hur det har gått. Våran husbil med al-ko vill gärna dra lite mot höger om int vägen är helt vågrät och utan hjulspår. Kan ju vara nåt som går att rätta till.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Däckslitage höger bak ALKO chassi

Hejsan boanke. Det finns säkert flera varianter som får fram oroliga köregenskaper, men en standardgrej som fått Ducato's oroliga i alla generationer sedan 1982 är om toe inte står rätt i framvagnen.
Alltså toe "in" eller toe "out" d.v.s. framhjulens parallellitet i förhållande till varandra.
Då vill gärna det ena eller andra framhjulet bestämma beroende på små skiftningar i vägen eller lutning. Man brukar dock efter ett tag märka att framhjulen är lite snedslitna. Båda är då antingen lite mer slitna på insidorna eller utsidorna beroende på om framdäcken pekar inåt eller utåt i förhållande till varandra.
toe.jpg
Det kanske du redan har kollat, men om inte så kan det vara värt att kolla upp.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Däckslitage höger bak ALKO chassi

jag håller med Verner.....
är det ALCO axel och nån (tex bilprovningen)har gjort ett felaktigt lyft under axelröret i stället för under stötdämparfästet (som är det riktiga)så kan det absolut bli så här:mad:
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Sv: Däckslitage höger bak ALKO chassi

Tack Jankro.
Nu blev detta ett sidospår från originaltråden det var ju egentligen inte meningen.
Säljaren påstår att framhjulen är inställda inom toleranserna, min tanke var att det kan ha att göra med tandem bakaxeln som är stabilare än framaxel kanske har fått någon smäll eller liknade någon gång och styr bilen mot höger det minsta lilla som den får övertaget från framaxeln.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Däckslitage höger bak ALKO chassi

Har dom kollat hjulvinklarna på bakaxeln någon gång? Om någon lyft fel, typ mitt på axeln, bör hjulen i sådant fall ha positiv camber (luta utåt upptill)? Om det sedan påverkar stabiliteteten vid körning rakt fram med ett sådan här chassie betvivlar jag. Däremot kan man kryssmäta bilen, då ser man om bakaxeln sitter parallellt med framaxeln. Det kan definitivt påverka hur bilen beter sig vid körning rakt fram. :)
 
Senast ändrad:

stinavolvo

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Köping
HBK-Nr
7607
Medlemskap
2024
Sv: Däckslitage höger bak ALKO chassi

Har en egen teori att hb är mer slitet på utsidan.Har haft en Dethleff med samma problem,jag tror att vid alla rondellkörningar belastas hb väldigt mycket,särskilt i Frankrikes alla små rondeller.Nuhar vi en 4250kg tung bil med Fiats heavychassi och16"hjul och har 2 jämt slitna bakhjul med samma rutter körda.Har kört 3700 mil.Som skrivet en egen teori.
 

Daghil

FD HBK Medlem
Inlägg
83
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
19892
Medlemskap
2021
Sv: Däckslitage höger bak ALKO chassi

Jag startade frågan förra året och valde, rätt eller fel, att köpa 2 nya däck och köra vidare med 2 gamla eftersom jag med mina mätningar ändå tyckte allt såg Ok ut. Fanns heller inga synliga skador eller minnen av våldsamma händelser som skulle kunna bidra. Har nu kört ytterligare en säsong och ser ingen skillnad hö-vä slitagemässigt bak så fenomenet är än så länge inte utrett. Att besiktningen skulle ha lyft bakändan genom att lyfta på "röret" har jag också funderat på men minns inte hur det gjordes och det kanske ändå borde innebära utvändigt slitage både på hö och vä sida.
Bilen är en Dethleffs integrerad 4250kg med Alko heavy och 16" hjul
 
Toppen