• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Parkeringslampa

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.788
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Hej ny här på forumet!
Var får man tag i en främre park.glödlamp. till Fiat 2010
W5W 5W.
Eller man kan sätta dit en m. 10 W om det finns?
Någon som vet?
Mvh.
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
830
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Sv: Parkeringslampa

W5w eller T10 som den oxå kallas är nog världens vanligaste lampa. Kan du köpa på vilken mack som helst, eller biltema mm. Är en liten lampa med glas sockel. Den finns i alla bilar.
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
830
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Sv: Parkeringslampa

Vill du hotta upp det lite, så köp en Led lampa. Lyser läckert kritvitt, och då kan du sätta i med högre effekt så att du kan använda det som DRL ljus om du vill. Eller sväng förbi Tranås så har jag sådana lampor och kan hjälpa dig om du vill.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.655
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Parkeringslampa

W står för Wedge i W5w, dvs glassockel med vikta trådändar. Att öka från 5 watt till 10 watt kan resultera i en vackert krullat plastglas (om sådant finns), så följ rådet att sätta dit ledlampa istället om du vill ha mer ljus!
// Göte J
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.788
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Parkeringslampa

Till Topaz.
Till bakdelen (bakljus)!! är det lika enkelt?
Mvh.
"PS nu i släckta bakljus dagtid tiden"
ds"
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
830
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Sv: Parkeringslampa

Japp, det finns led lampor som ersätter i princip alla 12v glöd o halogen lampor numera. Vad man ska tänka på är att om du har en nyare bil med ljusövervakning så måste led lampor vara av typ "canbus" för att du inte ska få indikering på att lampan är trasig. Detta p.g.a de drar mindre ström. Mest nytta i baken Har du nog av starkare Backljus isf.
Man ska akta sig för att sätta i starkare vanliga lampor, drar mer ström som alstrar värme o ställer till en massa problem.
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Parkeringslampa

Som Topaz säger, moderna fordon har elektronisk övervakning av belysningen vilket kan ställa till det om man byter till lampor med högre eller lägre effekt än originalet.

Finns som sagts tidigare led-lampor som är anpassade för moderna fordon.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Parkeringslampa

Med LEDlampor som är anpassade till bilar med ljusövervakning så är det inbyggda motstånd så att förbrukningen skall motsvara samma som original därför är det enbart en utseendegrej om man monterar dessa ledlampor .
 
F

F.d. 24784

Guest
Sv: Parkeringslampa

Öka aldrig effekten i en lampa. Med dubbla effekten kan plasten smälta eller åldras i förtid.
Vilket gör att lamphuset inte går att öppna, eller spricker när det öppnas.
Jag upptäckte vid glödlampsbyte i halvljuset, en H4 ljuskälla, att det satt en 100 W glödlampa (H4) där.
Kontakten som man skjuter på lamphållaren hade smält och nära nog hade kunna börja brinna.
På vänster sida satt 50 W glödljuskälla.
Många tror att det är bara att sätta in 100 W i halv, eller helljus för att få mer ljus, men vilken biltillverkare bygger bilen med kablar som tål dubbla strömmen? Resultatet är spänningsfall och risk att kontakter ledningar och säkringsblock kan smälta och i värsta fall fatta eld.
Dubbla arean på elledningar i en bil skulle kosta en förmögenhet att sätta in i bilen vid tillverkning, säkert en femma extra i tillverkningskostnader.
Ett skäl till att 100 W lampor inte är E-märkta.


Roy
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
942
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Parkeringslampa

Råkade ut för ett fenomen som blev löst av en slump på min husbil.

Parkeringsljuslampan på höger fram gick sönder och jag bytte den till en 10w då 5w lampan var slut på macken. Upptäckte efter ett tag att varken bakljus eller sidomarkering på höger sidan fungerade. Felsökte under många dagar utan att hitta något fel och började få panik då jag skulle besikta bilen.

Av någon anledning så plockade jag bort parkeringsljuslampan och då plötsligt så gick både bakljus och sidomarkering. Förstod då att 10w lampan var boven. Bytte till en 5w och allt fungerade som tidigare.

Kenneth
 
Toppen