• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

SketchUp

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Hej
För 10 år sedan fick jag ett ritprogram som heter SketchUp. Har använt det när jag byggt el renoverat c:a 10 hus. Har nu börjat använda det när jag skall inreda min Sprinter. Väldigt bra program och lättanvänt och jag kan använda det nu perfekt. Problemet är att man bara får ut en fil *.skd. Denna går att skriva ut men kan inte få ut den till någon bildfil på datorn. Någon som vet hur eller har använt ptogrammet ?
 
D

Dicken

Guest
Sv: SketchUp

Det brukar fungera med att skriva ut som PDF fil.
Jag använder det en del ihop med AutoCAD för att kunna skicka filer till de som inte har programmet.
/Dicken
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: SketchUp

Kan du skrive ut så er det ikke problem å skrive til en pdf fil. I win 10 er det en standard virtuell skriver for dette, for eldre windows installer cutepdf eller en av de mange andre virtuelle skriverne for å lage pdf filer.

Men jeg sjekket på Can I export my SketchUp models to other programs or formats? | SketchUp Knowledge Base og finner at det er en mengde formater som en kan eksportere til, spesiellt for pro utgaven.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: SketchUp

Har tydligen en gammal gratisversion av SketchUp för flera år sedan. Finns bara ett utskriftsval *.skd. Har letat flera gånger på datorn men aldrig lyckats. Om jag idag vill ha ett foto får jag först skriva ut ritningen och sedan fota av den :mad:
 

Belar

FD HBK Medlem
Inlägg
1.934
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023
Sv: SketchUp

I äldre versioner (fram tom. 8) gick det att skriva ut bilder direkt. Numera verkar det bara funka i betalversionen. Jag har gjort så här:
I senaste version använd "Spara som" och välj SketchUp 8 som format.
Ladda ner version 8 (det finns en länk med gamla versioner på hemsidan).
Öppna filen i den och skriv ut.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: SketchUp

Skall prova men som sagt har jag använt en gratisversion av SketchUp sedan 2010. Är så van vid det men tycker ändå det är för dyrt att köpa bara för att skissa hur man tänker och bygga sin husbil. Försökte ladda version 8 men den kostade tydligen pengar. Tipset med skärmdump fungerar ju ändå
 
Toppen