• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Krocksensorn vid gasoltuberna.

evaojerry

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Umeå
HBK-Nr
15400
Medlemskap
2024
I somras hände något otäckt. Vi har en 1 år gammal Adria, 2014. Plötsligt sa min hustru att gasolen var slut. Jag bytte till andra tuben men tyckte att det var konstigt att det var tomt med gasol efter endast 2 nätter i Sverige. Vid kontroll av systemet upptäckte jag att det läckte gasol. Vi stängde av allt och åkte till närmaste auktoriserade verkstad. Där konstaterades att det var Krocksensorn som läckte. De bytte ut den på en gång och vi kunde fortsätta semestern.
Det otäcka är ju att det hade läckt ut gasol från bilen och vi hade suttit och grillat med en markgrill alldeles intill dagen innan.
Ett tips till alla. Kolla er krocksensor så att den inte läcker.
Vår var av märke Truma.
Adria stod för alla kostnader samt även en fyllt tub vilket vi är tacksamma för.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Krocksensorn vid gasoltuberna.

Var läckte det?
Var det en sådan här som på bilden?
Eller en med dubbla slangar?
Eller från "reglaget" på slangen

Monocontrol Truma.JPG
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Sv: Krocksensorn vid gasoltuberna.

Jag kontrollerar emellanåt mitt gasolsystem med läckspray och har hittills känt mig trygg med anläggningen men när man hör något sånt här blir jag fundersam och vill gärna ha lite mer detaljer. Det skulle vara intressant att veta orsaken till att en nästan ny krocksensor läcker. Kunde du vid kontroll av systemet se exakt var läckaget uppstått? Kanske den var slarvigt eller felaktigt monterad eller hade någon skada eller vad kan ha orsakat läckaget? Fick du någon förklaring eller hade man någon teori om vad som kan ha hänt?
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Krocksensorn vid gasoltuberna.

Kanske bra att hålla sig en bit från bilen med grillen.

Leif
 

evaojerry

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Umeå
HBK-Nr
15400
Medlemskap
2024
Sv: Krocksensorn vid gasoltuberna.

Vet inte riktigt var det läckte men när jag sprejade med tätspray så verkade det komma från reduseringsventilen.
Vi hade en enkelkoppling när det läckte men de bytte till en dubbel.
 

evaojerry

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Umeå
HBK-Nr
15400
Medlemskap
2024
Sv: Krocksensorn vid gasoltuberna.

Daniel K.
Dom sa ingenting utan bytte bara. Enligt både de som bytte, Rips i Tomelilla och Caravan center i Umeå så har man aldrig hört något eller varit med om något liknande tidigare men det är ju alltid det svar man får.
Min teori är att det är fabrikationsfel men det är ju samtidigt konstigt eftersom den har fungerat bra i ett helt år. Det vi vet är att det var själva sensorn i metall och inte någon slang eller koppling som läckte.
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Krocksensorn vid gasoltuberna.

Samma här .....
Det hade dom aldrig varit med om.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Krocksensorn vid gasoltuberna.

Var uppstod läckan? Så jag vet var jag ska kolla.
- vid en anslutning, slang, rör
- på regulatorn, upptill, nedtill
Jag har haft en monocontrol som var horisontell som hade en tveksam anslutning till slangen. Bytte till en riktig rörkoppling i mässing.
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Krocksensorn vid gasoltuberna.

Lyftningshålet på tryckklockan , vet inte vad det heter på fackspråk men du förstår säkert vad jag menar.
Trasigt membran .
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Krocksensorn vid gasoltuberna.

Den som har en gul etikett i ditt tidigare inlägg .
Det är över ett år sedan ..
 
Toppen