• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Det är synd om hundarna.

algutsrum210

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
4125
Medlemskap
2024
Sv: Det är synd om hundarna.

Vi har en tibbe som sitter i en bur Det är hans trygghet han går självmant in i den utan mankemang. Buren finns mellan sängarna i sänghöjd vilket gör att han kan titta ut genom fönsterna och även titta framåt.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Det är synd om hundarna.

Hundpensionat torde vara den absolut sämsta nödlösningen! Att överge sin hund, sin bäste vän och stoppa in den på ett sådant ställe sätter djupa spår i hundsjälen.

Jag kände en gubbe som bar sig åt så mot sin doberman och det första hunden gjorde när den frigavs var att bita sin husse. Rejält!

Jappe

En Dopperman är sk. hårdhydad men mycket intelligent hund. Dess historia och uppkomst är också speciell, men egenskaperna har säkert mildrats något genom aveln mot sällskapshund. Inte vem som helst bör skaffa sig en Doppe. Särskilld han hundar kan ha en stark Alfa gen och där bör man överväga kastrering. En Doppe, liksom en Afghan är mästare att läsa av sin ägare. Lönlöst att inbilla sig master/dräng relation med en Doppe eller Afghan, plus många andra raser. Men man kan bli en bra och respekterad "jakt kompis" som ger vägledning i denna konstiga värld där två benta dominerar.

Dessa hundar är programmerade att besluta/jaga ensamma och de litar reflexmässigt på sig själva först och främst. Men om du "håller måttet" som en vägledare, kan du styra en sådan hund i vilka situationer som helst. Det kräver dock att du observerar situationen före hunden och att hunden förstår att du är med på noterna. Av ovan begriper de flesta, om de godtar beskrivningen, att vem som helst bör inte skaffa vilken hund som helst.

Att umgås med hundar och katter ger mycket i själv kännedom, men kanske mest om den vilsna "kultiveringen" som människor lever i. Det är "kluvna tungor" för det mesta. Jag strävar numera åt det andra hållet då kompromissviljan tycks avta med stigande ålder. Man blir för uppriktigt vilket sårar vissa, speciellt icke hundägare. Man blir lätt en udda figur om man inte ser upp. Hundar begriper inget om mänskliga "goddag yxskaft kodex", lika lite om husse blir berusad och därmed ändrar sin personlighet, de tror att man blivit knäpp. Men genom att observera hundarnas beteende lär man sig mycket om människor, tror åtminstone jag.

Just i det fallet Jappe beskriver, så tror jag att bettet utlöstes dels genom situationen, dels genom en reflex. Hundar har, liksom katter olika zoner för flykt och för försvar, fast de är inte lika markanta. När en hund hämtas från pensionaten är det en stress situation där den undrar vad händer nu. Har hunden inte en gedigen grundtrygghet får man se upp. Plötsliga armrörelser kan utlösa en reflex att bita. Men de är i de flesta fall en "markeringsbett", kom inte så nära, på hundspråk. En störd hund kan gå till attack och det skiljer sig markant av markering, vilka som sett det kan bevittna om. De flesta hundbett är just markeringsbett, och det får man utröna varför hunden markerar så, och sedan åter igen justering av det oönskade beteendet...
 

Sten o Anette

HBK Medlem
Inlägg
91
Kommun
Mark
HBK-Nr
6655
Medlemskap
2025
Sv: Det är synd om hundarna.

varför är många hundägare så förvånade när man kommer in på en ställplats eller camping o man har katter med sig?kom ner till bua förra året grannbilen hade hundar som sprang lösa,mindre sort skälliga,jag sade till dem att ta in hundarna för eller koppla dem,för jag ska ta ut min katt som är en Bengal på 7kg muskler,jag är rädd om era hundar sa jag ,de tittade och undrade om jag var riktigt klok som hade katt med i bilen,men de blev tysta när jag tog ut katten och de fick se honom,kopplade fort som fan o flyttade på jyckarna:spinny: så är ofta våra träffar med hund ägare,skall bara tillägga att vi har haft hundar o katter ihop tidigare så hundvana saknas INTE,men tycker att många slarvar med sina koppel bara för att hunden är liten.
Mvh Sten 6655
 

Sten o Anette

HBK Medlem
Inlägg
91
Kommun
Mark
HBK-Nr
6655
Medlemskap
2025
Sv: Det är synd om hundarna.

Det blir synd om honom den dagen han ger sig på fel katt Ibemax.Du säger ju att han inte är kopplad,
Mvh Sten 6655
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Det är synd om hundarna.

Det är farligt för en katt eller för en hund, om dess ägare inbillar sig att den klarar att försvara sig mot vem som helst. Det handlar om tillfälligheter. Ingen katt, hur mycket muskler den än har klarar en hund som har klippt en katt tidigare och vill göra det och får tillfälle. Det är game over. Min hund exempelvis, en Afghan, tar i sin hem miljö en snö Leopard utan att själv bli skadad. Och det är lite annat än en Svensk tamkatt. Jag skulle utan vidare kunna räkna åtminstone fem andra raser som har nästan samma kapacitet. Likaså är det många andra mindre hundar som kan bli offer om det vill sig illa. Därför måste alla djurägare alltid ha fullständigt koll på sina husdjur i alla lägen. Allt annat är ansvarslöst. En katt kan exempelvis slinka in i någons husbil och ta en fågel, typ papekoja på fem sekunder.....
 

Stratos

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
15456
Medlemskap
2024
Sv: Det är synd om hundarna.

Går mycket skrönor om hundar, att en afghanhund skulle kunna "ta" ett dubbelt så tungt kattdjur som en snöleopard utan att själv bli skadad är ju naturligtvis rent nonsens.
Afghanhundar kan möjligtvis ha används till jakt på snöleopard men då handlar det om flera hundar i flock.
Kan ju berätta att västsibirisk lajka har används till att jaga sibirisk tiger, detta innebär ju inte att den kan ta en tiger själv. Samma sak med en jämthund, används flitigt vid björnjakt men finns det någon som tror att den fixar björnen själv?
Håller däremot helt med om att vi hundägare ska ha koll på våra hundar så de ej skadas eller skadar andra,
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Det är synd om hundarna.

Först trodde jag att du visste vad du talade om, men när du blandar jämthundar och björnar i leken så förstår jag att det handlar om bara simpla översitteri.
Så här är det, vad jag läst till mig, och även hört från soldater som återvänt från Afghanistan. I den miljön finns inte utrymme för Lyx. Allt måste ha multifunktioner. Afghan hunden är dels gårdsvakt, dels producerar den nästan all packa kvalite garn. Den äter ytterst lite. Är frisk och lojal. Den vallar och vaktar boskapen hemma. Ser den något tex snöleopard som spanar vid de närliggande bergen mot klanens boskap, sticker en hane och en tik iväg. De jagar alltid i par. Tiken är fräckare och drar till sig uppmärksamheten, men det är hannen som tar nackbettet och dödar. Den är mycket starkare än tiken. När leoparden är död, släpar de den hem och husse är mycket nöjd för han får pengar för skinnet och hans hundar får stort anseende. Så stort att någon Pascha/Mogul vill köpa valpar för rena fantasipriser. Det är dessa förutsättningar som format rasen under tusentalsår, inte den vackra pälsen/utseendet som det är i Europa. Afghan hunden kan tex gripa med sina långa klor och klättra lika vigt som en bergget. Balanssinnet är samma som hos katten. De flesta hundägare begriper inte afghanhunden då de jämför med andra hundar. En Greyhound är lika smidig som en ledbruten pensionär jämfört med en afghan. Dagens Afghan är dock betydligt mildare i sinnet än för bara 50 år sedan och mot de hundar som finns i Afghanistan.
Men det behöver inte vara så ovanligt som en Afghan som dödar katten. En Dobbe, Greyhound, Saluki, Nauser, Schäfer eller Boxer gör det lika fort. Det är också mer sannolikt att det är tex Schäfer eller Boxer som tar katten, för de andra raserna har man alltid kopplade, annat vore komplett galet. Det är när man har en hund, säg Boxer eller Dobbe, som man kan ha utan koppel och som brukar kunna bete sig, som det kan uppstå situationer när en katt utlöser en reflex, och då är det kört så att säga. Jag vet inte hur dessa hundägare tänker, förmodligen inte mycket, men de har inte hela bilden klart för sig vad som kan hända.
Har man en knutta ansvarskänsla och ändå vill ha en hund av den kalibern, så kan man åtminstone välja en uppfödare som har katter och små barn, då är mycket vunnet, men om detta hör man sällan om......
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Det är synd om hundarna.

Ge dej nu BigSpender, varför ska du ha så otrevlig ton i dina inlägg som nu sist tex "översitteri"

Du har säkert rätt i vissa saker du skriver men i andra är du helt ute och cyklar och ändå är du bara otrevlig mot alla andra. Det finns en del andra som också har sakkunskap... Kan inte tonläget dämpas lite???
 

Stratos

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
15456
Medlemskap
2024
Sv: Det är synd om hundarna.

Först trodde jag att du visste vad du talade om, men när du blandar jämthundar och björnar i leken så förstår jag att det handlar om bara simpla översitteri.
Så här är det, vad jag läst till mig, och även hört från soldater som återvänt från Afghanistan. I den miljön finns inte utrymme för Lyx. Allt måste ha multifunktioner. Afghan hunden är dels gårdsvakt, dels producerar den nästan all packa kvalite garn. Den äter ytterst lite. Är frisk och lojal. Den vallar och vaktar boskapen hemma. Ser den något tex snöleopard som spanar vid de närliggande bergen mot klanens boskap, sticker en hane och en tik iväg. De jagar alltid i par. Tiken är fräckare och drar till sig uppmärksamheten, men det är hannen som tar nackbettet och dödar. Den är mycket starkare än tiken. När leoparden är död, släpar de den hem och husse är mycket nöjd för han får pengar för skinnet och hans hundar får stort anseende. Så stort att någon Pascha/Mogul vill köpa valpar för rena fantasipriser. Det är dessa förutsättningar som format rasen under tusentalsår, inte den vackra pälsen/utseendet som det är i Europa. Afghan hunden kan tex gripa med sina långa klor och klättra lika vigt som en bergget. Balanssinnet är samma som hos katten. De flesta hundägare begriper inte afghanhunden då de jämför med andra hundar. En Greyhound är lika smidig som en ledbruten pensionär jämfört med en afghan. Dagens Afghan är dock betydligt mildare i sinnet än för bara 50 år sedan och mot de hundar som finns i Afghanistan.
Men det behöver inte vara så ovanligt som en Afghan som dödar katten. En Dobbe, Greyhound, Saluki, Nauser, Schäfer eller Boxer gör det lika fort. Det är också mer sannolikt att det är tex Schäfer eller Boxer som tar katten, för de andra raserna har man alltid kopplade, annat vore komplett galet. Det är när man har en hund, säg Boxer eller Dobbe, som man kan ha utan koppel och som brukar kunna bete sig, som det kan uppstå situationer när en katt utlöser en reflex, och då är det kört så att säga. Jag vet inte hur dessa hundägare tänker, förmodligen inte mycket, men de har inte hela bilden klart för sig vad som kan hända.
Har man en knutta ansvarskänsla och ändå vill ha en hund av den kalibern, så kan man åtminstone välja en uppfödare som har katter och små barn, då är mycket vunnet, men om detta hör man sällan om......

Men alltså, är du på riktigt??
Har haft hundar runt mig i hela mitt liv, polarhundar, så kallade kamphundar, brukshundar däribland även Dobermann som du nämner.
Kan ju säga att om du verkligen tror på det du skriver så är det faktiskt det värsta jag någonsin har hört ang hundar, afghanhunden kan alltså klättra med sina långa klor, har samma balans som en katt o dödar en leopard utan att skadas??? Jadu vad ska man säga.

Att du sedan bara är otrevlig får stå för dig.
Hoppas du är lycklig i din fantasivärld.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Det är synd om hundarna.

Men alltså, är du på riktigt??
Har haft hundar runt mig i hela mitt liv, polarhundar, så kallade kamphundar, brukshundar däribland även Dobermann som du nämner.
Kan ju säga att om du verkligen tror på det du skriver så är det faktiskt det värsta jag någonsin har hört ang hundar, afghanhunden kan alltså klättra med sina långa klor, har samma balans som en katt o dödar en leopard utan att skadas??? Jadu vad ska man säga.

Att du sedan bara är otrevlig får stå för dig.
Hoppas du är lycklig i din fantasivärld.

Tack, tack för artigheten..
Jag menar vad jag skriver, du kan googla om ämnet först innan du muckar.
Du vet nada om afghaner....
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Det är synd om hundarna.

Ge dej nu BigSpender, varför ska du ha så otrevlig ton i dina inlägg som nu sist tex "översitteri"

Du har säkert rätt i vissa saker du skriver men i andra är du helt ute och cyklar och ändå är du bara otrevlig mot alla andra. Det finns en del andra som också har sakkunskap... Kan inte tonläget dämpas lite???

Jag tvivlar lite om du förstår ansvaret vad det innebär att ingå i HBK:s styrelse. Att du håller på med privata markeringar är dumt, några sakargument ser jag inte.
Jag tog mig friheten använda "översitteri" eftersom han skrev att jag skriver "nonsens" om Afghanen. Han fick med andra ord sitt eget medicin. Du skriver att jag är ute och cyklar osv. Några exempel? Själv har du ofta lite aggressiv ton mot skribenter som inte behagar dig. Jag läste dina inlägg nämligen.
Liksom detta pågående debatt. Varför får inte Stratos avsluta det han började? Är du så sugen att rättavisa andra att du måste blanda dig in med dina i förväg kända åsikter.

Här är för Stratos om Afghanhunden så han får läsa lite, om han kan engelska, Styrelsemedlemmen kan också läsa. Eller är det dags att börja radera inlägg igen när argumenten tryter?

Afghan Hound Times - Extract and audio article from Joan Brearley' book - This Is The Afgha Hound, 1965, Chapter 1 - Ancient History Of The Breed

PS. Jag dämpar gärna tonläget, men visa mig ett enda tillfälle där jag påbörjat personliga påhopp. Jag har försvarat mig med samma mynt som jag attackerats och kommer så göra även i fortsättningen, även mot styrelsen.
 

Anette o Steve

HBK Medlem
Inlägg
123
Kommun
MJÖLBY
HBK-Nr
9117
Medlemskap
2024
Sv: Det är synd om hundarna.

Min hund är min "bebis". Att skaffa hund är ett åtagande som gäller 24 tim om dygnet, 365 dagar om året. Lämnar henne aldrig ensam i husbilen utan att jag är i närheten och kan höra henne. Precis som att man får anpassa sitt liv efter barnen får man anpassa sig efter hunden.
 

Stratos

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
15456
Medlemskap
2024
Sv: Det är synd om hundarna.

Jag tvivlar lite om du förstår ansvaret vad det innebär att ingå i HBK:s styrelse. Att du håller på med privata markeringar är dumt, några sakargument ser jag inte.
Jag tog mig friheten använda "översitteri" eftersom han skrev att jag skriver "nonsens" om Afghanen. Han fick med andra ord sitt eget medicin. Du skriver att jag är ute och cyklar osv. Några exempel? Själv har du ofta lite aggressiv ton mot skribenter som inte behagar dig. Jag läste dina inlägg nämligen.
Liksom detta pågående debatt. Varför får inte Stratos avsluta det han började? Är du så sugen att rättavisa andra att du måste blanda dig in med dina i förväg kända åsikter.

Här är för Stratos om Afghanhunden så han får läsa lite, om han kan engelska, Styrelsemedlemmen kan också läsa. Eller är det dags att börja radera inlägg igen när argumenten tryter?

Afghan Hound Times - Extract and audio article from Joan Brearley' book - This Is The Afgha Hound, 1965, Chapter 1 - Ancient History Of The Breed

PS. Jag dämpar gärna tonläget, men visa mig ett enda tillfälle där jag påbörjat personliga påhopp. Jag har försvarat mig med samma mynt som jag attackerats och kommer så göra även i fortsättningen, även mot styrelsen.

hade inte tänkt lägga mer energi på detta men eftersom du fortsätter så måste jag ställa några frågor.

1. Vad menar du med att jag inte får avsluta vad jag påbörjade enligt dig?

2. källa på att en enda Afghanhund har nedlagt en leopard på egen hand och utan egna skador? (gamla äventyrsberättelser från förr i tiden undanber jag mig, isåfall finns mycket bra av jack london. Bilder och fakta tack!!

3. Källa på att afghanhundar har ovanligt långa klor som gör att de klättrar som stengetter?

4. Källa på att afghanhundar har lika bra balans som katter?

5. Vad i mitt påstående att jämthundar används till björnjakt visade att jag inte vet vad jag talar om?

Har full förståelse för att man älskar och framhåller sin egen hundras men man kan inte blanda fakta med fiktion hursomhelst och kräva att vuxna människor ska köpa det, precis som det står i överskriften till artikeln du länkade till så skrevs det mycket förr i tiden som skulle underhålla och hänföra läsaren utan speciellt mycket fakta och källkritik. Skulle tro att du har läst lite för mycket sådant.
 
Senast ändrad:

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: Det är synd om hundarna.

BigSpender: Trots alla negativa "motinlägg" - Du är en frisk fläkt!

Du säger många saker som vi andra mesiga svenskar inte vågar.
"Vi kan ju allt". Började med Palme?
Ibland önskar man att man vore fransman och kunde köra ut med traktorn.
På motorvägen.

Du säger också många saker som man inte håller med om.
Men, ett forum som detta behöver friska fläktar, det finns många gamla stockar att välta!
Så bara ös på, och skapa debatt - vi lever väl i en demokrati, hoppas jag?
Förstås, i en hövlig ton.

PS: Om hundar kan jag bara lite (växte upp med en härlig schäfer). DS.
 
Senast ändrad:

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Det är synd om hundarna.

In order to pinpoint the origin and purpose of this dog down through the centuries, we must remember that the Afghan Hound of the past did not present the same picture it does today. The beautifully- coated well-fed Afghan Hounds that give rise to the choruses of Oh's and Ah's in today's show ring certainly are not representative of the breed in ancient times.

Ett urdrag ur texten BigSpender bygger sin tro från,om inte min skolengelska sviker mig så refererar dom i texten hur hundarna var 3000 år före Kristus alltså drygt 5000 årsedan! Mycket vatten har runnit sedan dess.

PS som vanligt slipper BigSpender läsa detta tack vara ignoreralista ds
lars
 

Stratos

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
15456
Medlemskap
2024
Sv: Det är synd om hundarna.

Väntar fortfarande på svar Big Spender så vi får "avsluta" det här som du skrev. Står fortfarande för att det du hävdar är rent nonsens men bevisa gärna motsatsen.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Det är synd om hundarna.

Det här blir mer delikat än jag först trodde. Frånsett alla OT inlägg från dem som inte ens har hund, än mindre för bristande läsförståelse och kunskaper i engelska eller söka fakta från nätet, så börjar jag klarlägga denna "svans" som jag fått.

Alla som vill roa sig om just den saken, kan ju bläddra tillbaka och se hur och var det började, och vem tackar för vad. Det är avslöjande läsning och det är inte första gången denna "moraliska majoritet" härjar på forumet, undras hur många de har lyckats tysta ned? Jag var tungen att plocka ur dem från min "ignorera lista" för att se vad de skriver i sina inlägg. Om jag säger att det är inte direkt någon hög trivsel faktor eller konstruktivt anda för forumet så har jag definitivt inte överdrivit åt något håll....

Mer kommer, men ni som inte är intresserade bocka mig i ignorera listan i kontroll panelen så slipper obehaget, precis som min svans borde ha gjort, om de hade någon vett och etikett...
 
Toppen