• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kommunikationsradio, sätt på din PMR.

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Hej alla.
Nu är det dax att slå ett slag för Kommunikationsradio.
Vi åker till Rostocks julmarknad den 23/11. Dit kommer även två för oss nya bilar, "Kabekatten" o Chris. Hur skall vi hitta varandra? Jovisst, mobil funkar som inledning men för inlotsning så...
Och när vi som grupp promenerar o vill hitta varandra...det blir trassligt...

Vi har åkt med flera bilar och upptäckt samma fördelar som de två bilarna gör som åker söderut just nu. De rapporterar Wow, radion är oslagbar! Nu skriver många om radions förträfflighet så det verkar vara rätt tid att ge tidigare utvärderare lite stöd.

Vi har backat i slingrig skog, i mörker, med frugan som radiostyrd nödbroms, kolossalt underlättande! Att kommunicera på ett tyst o diskret sätt är suveränt.

Ofta har vi stått med andra husbilar i närheten och undrat om någon är sugen på pizza, promenad, sevärdhet, att...?
Det inbjuder inte att gå runt o knacka, men en stilla radiofråga kanske får napp?
Vi närmar oss en ställplats med flera bilar, finns det någon plats till vår bil?
Det är ju samma sak som båtfolket är vana vid på marin VHF.

Nu är det dax för ett korståg för kommunikationsradio i Husbilsklubben. Grundarbetet är redan gjort av tidigare medlemmar (förlåt, några lever säkert ännu). Utmärkta utvärderingar är gjorda. Det är PMR radio som gäller. Enkla apparater, tillåtna i hela Europa o kostar bara några hundralappar.

Kommunikationsbehovet är bara runt bilen eller inom någon kilometer. Då är PMR radio perfekt. Inga antenner att skruva fast, inget brus o störningar, bara en möjlighet att ha kontakt med andra husbilar. Just det, kanalen 6/11 hänger ihop med HBKs grundande på något sätt. Tack till er som kom på den lösningen.

Amatörradio är fantastiskt, men det är en annan hobby.
27 MHz är kul men ger onödig räckvidd o "störningar".
Jaktradio och "egna" frekvenser begränsar antalet användare.

Köp dig en PMR Kommunikationsradio, ställ in den på kanal 6. Om du dessutom ställer in den på subkanal 11 så hör du bara andra husbilar med samma inställning.

Sätt på radion när du närmar dig en annan husbil. Det behövs inga speciella anrop, tjoa bara till så kanske du får svar. Om du bara dubbelklickar så funkar det oxå, det hörs att du finns där. Vet du namnet på den du söker så säg bara namnet några gånger, det räcker fint. Olle Olle Olle från Björn är perfekt. Sedan är det bara att prata på. Hejdå duger lika bra som något annat.

Om det blir för mycket trafik så får det bli någon form av anropskanal och trafikkanal, men det problemet finns ju inte ännu, det räcker med 6/11.

Priset för en PMR radio startar på några hundralappar som finns på många ställen. Claes Olsson säljer en liten orange plastväska för 900:-. I väskan finns 2 kommunikationradioapparater, laddare för 230 volt o 12 volt, monofon etc. Många, liksom undertecknad, har varit mycket nöjda med den.

Nu har vi många utfärder på gång där en komradio underlättar.

Sätt på din PMR radio, kanal 6/11 och berika ditt Husbilsliv, hälsar Björn o Lena.
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Kommunikationsradio, sätt på din PMR.

Är det något liknande Hey Tell där avståndet inte spelar någon roll?

[YOUTUBE]rYEz5Yeb3Bc[/YOUTUBE]
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Kommunikationsradio, sätt på din PMR.

Du är fantastisk Knarrevik. Du har lärt mig massor och jag hoppas få en fortsättning på det.

Men Heytell förutsätter både iPhone och internet. Säkert är det framtiden men tills dess hoppas jag att du liksom andra ställer in en enkel PMR radio på kanal 6/11.

Det enklaste är oftast det bästa, just nu. Hälsar Björn o Lena
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Kommunikationsradio, sätt på din PMR.

OK, erkänner min okunskap angående PMR.
Jag trodde ett ögonblick på att man kunde använda en app i mobilen.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Kommunikationsradio, sätt på din PMR.

HeyTells kartfunktion är verkligen suverän för en grupp vänner. Det finns mycket nytt o roligt. Det enda som saknas är en "öppen kanal".

Kommunikationsradion har fortfarande sin plats i många sammanhang. Åkerier, hamnar och organisationer som vill ha möjlighet för alla, att höra allt.

Mobilen är suverän men där handlar det ju om att tala med "kända nummer". Ibland vill man ha tag på någon på en viss plats, då funkar inte mobilen om man inte vet vem som är där. Jämför med marin VHF som många trodde skulle dö ut, så blev det ju inte, tvärtom. Att höra/höras kan vara både socialt och säkert.

Nu skall vi ut igen, tillsammans med andra bilar. Sommartid står alla dörrar öppna och det är lätt med kontakten. Vintertid stänger alla in sig... Sätt på din PMR så hojtar vi till när det blir Glögg! Hälsar Björn o Lena via kanal 6/11.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Kommunikationsradio, sätt på din PMR.

Her "down under" er uhf og vhf radio nesten obligatorisk i husbiler og for biler som brukes i outback. En kjører i timesvis uten mobildekning. Mange har en satellitt telefon for ekstra sikkerhet, men med en minuttpris på flere titalls kroner så brukes den ikke mye. Daglig kontakt med kompiser skjer over uhf eller vhf radio. Mobilnett er noe en finner rundt byer og større tettsteder samt på motorveier og highway som skal oppgraderes til motorvei.

På mange veier i skogsområder står det skilt om hvilken kanal er bør lytte på for å få varsel om tømmerbiler som ofte trenger hele veibredden. Det finnes og strekninger hvor radio er påbudt, en sjekker før en kjører ut fra en møteplass at det er ledig vei frem til neste møteplass - gjerne noen mil lengre fremme.
 
F

F.d. 24784

Guest
Sv: Kommunikationsradio, sätt på din PMR.

Vilken frekvens är 6/11 ??

de
Roy SM4FPD
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Kommunikationsradio, sätt på din PMR.

Men Roy...
Vi struntar i Frekvenserna, dom syns inte på en enkel PMR. Tryck in kanal 6 så är du igång, 11 är ett "filter" som gör att du bara hör de som har samma inställning. Enkelt, billigt och väl fungerande för de som vill höra/höras i närområdet. Efter så många år med olika systemförslag så funkar detta för alla.

Men eftersom du undrar så hittade jag en fin frekvenstabell enligt nedan,
de Björn SM6FRI/M QRV 145.500 :)

http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/385206
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Kommunikationsradio, sätt på din PMR.

Fööör bra pris??

Kollade på E-bay, priser från Hong-kong under 500:- st?
 
Senast redigerad av en moderator:

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Kommunikationsradio, sätt på din PMR.

Skulle man inte kunna göra en dekal med PMR att sätta på HBn? Så kan man se vem som har och inte har en PMR. Anrop blir ju HB numret.

Javisst, det är ju inte svårare än att köpa lösa bokstäver o siffror, PMR12345 etc.

Tycker mig dock ha märkt att flertalet här inte gillar signaler o anropsförfarande... Så jag tror att ju mindre som regleras, desto fler kan bli nyfikna på de fördelar radion har. Så gärna dekaler men låt oss höra att du finns, genom att hojta till på radion. Tycker Björn.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Kommunikationsradio, sätt på din PMR.

Hej,
Några tips på vad man ska köpa,man vill ju ha lång räckvidd.
Är denna något att ha?
Jaktradio - Topp Modellen GT3- Helt Ny | Göteborg

Bosse.

Här har många haft synpunkter under åren och jag håller med allihop. Vill du ha lång räckvidd så är det kortvågsradio som gäller, det finns enkla o smidiga för några tusenlappar. Men då krävs lite kunskap och en "uppkörning". Min mobila kortvåg är en Icom 706 och de finns begagnade från ca 4000:-

Vill du nå ett tiotal mil så krävs det också ett certifikat men radion du undrar över, den duger fint. I vår bil sitter en Baofeng UV5R, en leksak för VHF/UHF, där jag lyssnar efter vänner på 145.500 eller närmaste repeaterstation.

Så tidigare utredare har föreslagit att husbilar använder en PMR radio. Den är enkel, billig, utan formalia och kan användas inom hela EU. För Lena o mig passar detta perfekt, vi vill inte höra något långväga utan bara kunna höra/höras i vår närmaste omgivning. Köp dig en duktig PMR apparat så är det större chans att du hittar en annan husbil.

Titta gärna in Föreningen Sveriges Sändareamatörer, ta ett certifikat så kanske vi kan höras lite mer långväga oxå, hälsar Björn SM6FRI
 

Jens N

HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Upplands-Väsby
HBK-Nr
23529
Medlemskap
2025
Sv: Kommunikationsradio, sätt på din PMR.

Hej,

Hur aktivt är denna typ av kommunikation inom klubben?
Låter som en mycket bra och rolig grej, men vill inte införskaffa något som inte någon använder.
Jag ser gärna att fler blir aktiva inom detta och på så vis kan man oxå söka "hjälp" under en resa ifall något oförutsett inträffar.
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.636
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Kommunikationsradio, sätt på din PMR.

Hej och välkomna till HBK. När det gäller PMR så ska du nog inte räkna med att den blir din räddning om ni får problem på resan. Vi använder våra när vi är på resa antingen internt familjen eller mellan fordon som samåker.

Däremot så lär ni få hjälp inom några minuter om ni lägger ut problemet på forumet. Antingen så är det någon som har svaret, eller råd om var ni kan få hjälp.

Bli inte förvånad om någon kommer till er undsättning på platsen så ni har gjort helt rätt som registrerat er som HBK intresserade. Som fullständiga medlemmar får ni tillgång till hela forumet inkl ställplatser och härliga reseberättelser.

Än en gång välkomna och vem vet, vi kanske syns någonstans i Europa.
Micke/ Smålänningen
 

GLIDARN

FD HBK Medlem
Inlägg
167
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
20187
Medlemskap
2022
Sv: Kommunikationsradio, sätt på din PMR.

Bra initiativ! 6/11 kommer att rattas in för att se om någon är kontaktbar i etern.

Utöver klubbanrop så är ju PMR bra att ha när man kommunicerar med den som hålller utkik runt bilen vid rangering, samt inte minst hur grymt bra PMR är när man reser med vännner i andra fordon. Har många roliga minnen från kommunikation under resor till Kroatien och Italien.

Får komma ihåg att ha en annan kanal som rangerkanal när man babblar med respektive, kan ju bli lite tjjötigt för andra annars :D
 

baken

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
11108
Medlemskap
2024
Sv: Kommunikationsradio, sätt på din PMR.

Hej
ser att du trots innehav av sändarlicens ändock rekommenderar en enkel Prm radio. Åker nog in idag till Clas O och tittar på den radio du hade köpt.
kanske vi hörs i bruset om ni är i Norrland:spinny:
 

kejo20

HBK Medlem
Inlägg
1.208
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024
Sv: Kommunikationsradio, sätt på din PMR.

Hej
Jag har en Danita 3000, någon som vet hur man ställer in band 11 kanal 6 eller vad det heter på den?
Sen finn AM / FM vilket skall man ha där?
Hittar inget i manualen.
MVH KEJO20
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Kommunikationsradio, sätt på din PMR.

Hej Kejo
Danita 3000 är en annan typ av kommunikationsradio, den går inte att använda som "PMR" radio. Den är lite kraftigare och har många fler funktioner men finns inte på samma frekvensband som PMR. Sök på "27 MHz" så får du hjälp.
 

baken

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
11108
Medlemskap
2024
Sv: Kommunikationsradio, sätt på din PMR.

PRM dekal
Har inte lyckats hitta var man kan beställa PRM delaler. Hur, var beställer man?
 
Toppen