• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsöverdrag!

Picasso

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
1988
Medlemskap
2024
Hej alla hb ägare!
Hade tänkt skaffa ett överdrag inför vintern? Är det någon som har erfarenhet av att använda ett sådant och kan tipsa om vilket som är bäst?

Åke :confused:
 
F

F.d. 52908

Guest
Sv: Husbilsöverdrag!

Hej. Jag är inne på andra vintern med mitt Julakapell. Lite för stort, var rädd att det lilla inte skulle räcka till. Det gör inget om det är lite för stort, gäller bara att knyta åt de befintliga fästerna bak och fram.
Det finns också fyra dragkedjor och på min bil passar den långa till bodelsdörren så man kan lätt gå in där om man vill. Jag har dessutom surrat band över tak och under golvet dvs runt bilen. Känns bra att ha koll på den vid sin bostad, elen kan ju också va inkopplad om man vill.
/sören
 
B

Bengt & Gunni

Guest
Sv: Husbilsöverdrag!

Vi har WE-CAMP,valde detta därför att deras minsta modell är lite smalare än Julas överdrag.Passar därför bra på en plåtas.Överdraget verkar välgjort och med bra infästningar för spännbanden.
//Bengt
 

Elof Johnson

FD HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3520
Medlemskap
2021
Sv: Husbilsöverdrag!

Spännband fram och bak ja.
Den tunna långa linan som finns med drar jag i sicksack genom öglorna under bilen och fäster i underredet baktill. tamparna som hänger på sidorna har i alla fall inte jag någon användning för. Ett par madrasser el dylikt på taket så hålls kapellet uppe över antenn mm och man får lite fall för regn och snö.
Detta gäller alltså Julas kapell. Jag har använt det i fyra år nu.
 

torill-troll

HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Norge
HBK-Nr
14273
Medlemskap
2025
Sv: Husbilsöverdrag!

Hejsan.

Har för första gång tänkt att ha husbilen hemma på tomten i vinter, har därför köpt ett Jula husbiloverdrag som vi har "packat" in husbilen med. Nu till min fråga: När jag var inne i bilen och kollade för några dagar sen, då såg jag att framrutan var helt igen-immat, altså väldig blöt på insidan. Det kan väl inte vara bra för bilen under hela vintern? Har också 2 torrbollar stående på golvet i bilen. Nån fler som har samma problem? Nu är jag inne på att ta av överdraget och bara sätta på vintertäcket över själva bildelen. Nån som har nåt bra tips?

Tackar på förhand!

Hälsningar Torill
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Husbilsöverdrag!

Eftersom överdraget tillåter luftcirkulation beror kondensen på något annat.
Kanske kan en fläkt gärna med timer eliminera kondens?
 

torill-troll

HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Norge
HBK-Nr
14273
Medlemskap
2025
Sv: Husbilsöverdrag!

Tack för tipsen!! En värmefläkt med timer var inte dumt och vintertäcket åker nog på, under överdraget. :) Då fryser han i varje fall inte :D

Torill
 

Picasso

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
1988
Medlemskap
2024
Sv: Husbilsöverdrag!

Hej! Efter att ha studerat alla förslagen för och emot så undrar jag vad är det för vintertäcke som nämns i inläggen?

Åke
 
Toppen