• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vinterladdning

F

F.d. 15549

Guest
Hej på er alla!
Nu är bilen avställd och vi längtar redan till vårsolen när det är dags att ställa på bilen igen!
Jag har investerat en elektronisk musskrämma till husbilen och den måste ju ha el för att fungera. Och nu undrar jag om batterierna tar skada eller blir överladdade om elen är ansluten till bilen hela vintern?
vi har en Renault Adria Vision -09
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55460

Guest
Sv: Vinterladdning

Jag har i alla år haft elen inkopplad och har då fulladdade batterier på våren när man ska iväg. Har också en musskrämma kopplad till 220 under hela vintern.
Har inte märkt att batterierna tagit skada.
 

carsten

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Sv: Vinterladdning

Jag har i alla år haft elen inkopplad och har då fulladdade batterier på våren när man ska iväg. Har också en musskrämma kopplad till 220 under hela vintern.
Har inte märkt att batterierna tagit skada.
Samma här, har alltid stått på underhållsladdning vintertid och det har funkat bra. Men det finns säkert någon annan "expert" som tycker något annat...
 

Ulla & Klaus

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Oxelösund
HBK-Nr
11525
Medlemskap
2025
Sv: Vinterladdning

Skall batterierna vara kvar i HB så skall de underhållsladdas. Plocka man ut dem skall de underhållsladdas. Det är aldrig bra att ställa dem undan (vinterförvara) utan underhållsladdning
:yes:
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Vinterladdning

Skall batterierna vara kvar i HB så skall de underhållsladdas. Plocka man ut dem skall de underhållsladdas. Det är aldrig bra att ställa dem undan (vinterförvara) utan underhållsladdning
:yes:
Hej!
Det där är inte riktigt sant. Jag har flera bilar som står utan underhållsladdning under vintern. Men det förutsätter att batteriet är relativt nytt, i god kondition, fulladdat och står kallt.
//Conny
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
Sv: Vinterladdning

hej ! många åsikter om detta ! jag ser bara till så de är fulladdade sen tar jag av polerna ! aldrig varit några problem ! plus att jag sover gott i det att inga elektriska komponenter blir överbelastade ell nåt annat händer som kan börja brinna ! har ju förekommit ! var o en blir salig på sin tro ! lycka till :)
 
F

F.d. 55939

Guest
Sv: Vinterladdning

Finns det någon handlare som har underhållsladdning på under vintern?

Men personligen känns det bättre att ha laddning på.
 

tuomi

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
20157
Medlemskap
2027
Sv: Vinterladdning

Hej på er,

Vi köpte vår första husbil i somras och försöker läsa på så mycket jag kan om vinterförvaring.
Vi har den ny stående i elansluten i ladan tömd på vatten och gas, torrbollar inställda..
Är det sämre för batterierna att underhållsladdas via EBL99 än att t ex kopplas bort från bilen och istället laddas med en ctek under vintern?

// Janne
 
Toppen