• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tillåtet att bygga in gasol själv

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
hej
Jag har ett kipor 2kw elverk som går på gasol (PLG Conversion kit Sail&Trail) och tänkte bygga in det i bilen och sätta en ny lucka på utsidan så jag kommer åt att starta det. Det ska alltså inte gå att komma åt det inifrån pga av säkerhetsskäl. Frågan är får man göra detta hur som helst måste det besiktigas?
 
F

F.d. 30354

Guest
Sv: Tillåtet att bygga in gasol själv

Hej...Har själv ett Kipor Elverk...Hur gör man för att få gasoldrift?? Lät väldigt intressant...Hjälp mig..!!:)
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Tillåtet att bygga in gasol själv

T.o.m jag som är anti elvärk tycker det låter intressant. Speciellt eftersom jag har tankflaskor och yttre gasoluttag på bilen.

Finns det någon som åtar sig att bygga om till gasoldrift? Sådana saker vill jag inte göra själv. Eller är det någon som har en färdig ombyggd att sälja?

Låta lite och väga lite...
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Sv: Tillåtet att bygga in gasol själv

Detta är min erfarenhet - fick hem elverk kipor IG2000P och fick hem Sail&Trail LGP conversion kit nu i veckan. Det tog någon timme att mecka ihop det. Manualen från Sail&Trail är mycket dålig. Har du aldrig jobbat med en förgasare förut och din engelska är kass så gör det inte eller anlita en kompis som kan mecka.

Jag kan mecka sådär halvbra så det gick bra trots allt med många frågetecken.

/Note: när du ska starta så måste du trycka 2 sec på knappen som sitter på baksidan av garretson(den runda grejen som kostar 2200 från sail&trail).

/Note: dra inte skruvarna för hård när du drar fast förgasaren för då släpper ankaret i backant och du får ta en tripp till Bauahus.

/Glöm inte olja innan start

Jag bygger in detta i min husbil så att det bara går att komma åt och starta elverket från servicelucka 600x600.

Detta är mycket bättre än solpanel om du bor i norra eruopa för man vet att man alltid har el om man har gas, regn ingen sol ehhhh. Bra ganska billig el via gas Yepppp

Anledningen till att jag kör detta nu är denna tråden
http://www.husbilsklubben.se/forums/t74730/
 
Senast ändrad:
Toppen