• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rånad mellan Barcelona - Tarragona

F

F.d. 25203

Guest
Sv: Rånad mellan Barcelona - Tarragona

Efter alla år med larm om gasade husbilister, finns det fortfarande inte ett enda fall där polisen kunna bevisa gas. Trots blodprov och hundar.

Skulle det gå att gasa folk i en husbil så effektivt. varför används de inte i lägenheter och båtar och lastbilar och på andra platser med sluta ytrymmen?
Tänk vad praktiskt att gasa dom i sovrummet så kan man ostört jobba i resten av huset.... Men det sker aldrig.

Att gasa personer kräver exakt vetskap av personens vikt vad den ha ätit och när. Lite för mycket och personen får permanenta skador eller dör. Lite för lite och personen blir bara yr och vimsig. så mask på ansiktet samt exakt mätutrustning krävs.

Visst vaknar vi lätt när vi sover, men vi har alltid en period när vi sover djupare. Och slår man till då, är det ju betydligt lindrigare än att gasa. Dessutom är ju de flesta husbilar ventilerade idag så det krävs både tätning av ventilation och bra anslutning. Lättare att iaktta när personerna går och lägger sig, och vänta 3 timmar. sen sover de flesta sin djupsömn. Bara att kliva in och göra vad man vill.

Någon öl eller ett glas vin på kvällen gör ju inte saken bättre.

Jag kommer inte tro på gasning före jag får bevis. Jag säger inte på något vis att dessa ljuger, de tror ju att de blivit gasade, och det respekterar jag.

Sömnpiller i vattentanken är inte heller troligt. Då måste man veta mängden vatten i tanken för att göra blandningen lagom stark. För lite = ingen effekt. för mycket kan va dödligt. folk tar livet av sig med sömnpiller. sen måste man veta att dom dricker vatten innan de går och lägger sig och hur mycket var och en dricker. Detta blir omöjligt.
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Sv: Rånad mellan Barcelona - Tarragona

Vi har jycken med oss i bilen och den som till äventyrs tar sig in obedd får helt enkelt skylla sig själv i det fallet , jag tänker INTE stoppa jycken den saken är glasklar.
 

lejoh

FD HBK Medlem
Inlägg
346
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022
Sv: Rånad mellan Barcelona - Tarragona

Elisabeth Andersson, jag beklagar att ni råkat ut för stölden i er bil när ni sov. Ni skriver säkert för att meddela oss andra om det tråkiga och att vi skall vara försiktiga. Tack för ert inlägg.

Tråden har blivit lång om just "gasning".
Kan bidra med mina erfarenheter som nattarbetare då jag i yrket kommit i kontakt med sovande personer som ska väckas av olika anledningar.

När man ska väcka någon som sover så vill man visa hänsyn och inte skrämmas. Först gör man lite ljud, pratar lågt, sen högre och riktigt högt. Trots det vaknar många inte. Sen när man tar i dom och lyckas väcka dom så kommer nästan alltid kommentaren:

Jag som brukar vakna så lätt !!!

Att känna det som man är lättväckt beror nog på att varje gång vi vaknar så har vi bevis för att vi gjort just det. Men hur många av er kan säga att det inte funnits oljud under tiden ni sovit gott. Troligen ingen.
Vi människor har en förmåga att vilja hitta en orsak till att vi råkat ut för något tråkigt och negativt. Det tror jag har startat rykten om gas.

Jag har rest i Husvagn och husbil i 15 år. Varit i ett flertal länder i Europa.
Jag vill naturligtvis inte ha inbrott när jag sover i bilen, och har haft turen att klara mig ifrån det. Men jag tror inte på att gas används eftersom det inte har bekräftats någon gång. Inte i inlägg här eller överhuvudtaget någonstans.

Bifogar följande länk för att om möjligt minska oron hos andra också. Ett inlägg för många år sen. En narkossköterska berättar om narkos och hur det fungerar.
Det tror jag 100 % på. Ni gör hur ni vill.

/Leif

http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/302672
 
Senast ändrad:

Berith&Janne

HBK Medlem
Inlägg
277
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2587
Medlemskap
2024
Sv: Rånad mellan Barcelona - Tarragona

Tror också att det är väldigt olika reaktion på hundar, vi har två hundar varav den ena inte allsgillar när någon kommer fram, han skäller som en stolle, men när vi fick besök i bilen vid den franska motorvägen nu på hemvägen 13 nov reagerade bara den andra hunden, väckte mig vid 05.30, han hade hört inbrottsbesöket o lyset i kupen var tänt. Som tur är har vi spännband mellan dörrarna. Förövrigt inga synbarliga märken på intrånget, tror att dom är duktiga på sin sak, troligen med någon fjärrnyckel. Förövrigt tror jag inte ett skit på narkosen, det är är nog troligare så att man sover gott efter en dags körning o nån öl el. vin för avslappning.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.777
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Rånad mellan Barcelona - Tarragona

Att bli utsatt för brott är alltid en påfrestning. Det leder ofta till komplikationer och otrygghet. Den känslan är personlig och präglas av graden av personlig kränkning och/eller ekonomisk förlust. Den värsta kränkningen är fysiska övergrepp, annat våld eller hot om våld, i samband med brottet. Därför är det så kallade "råntvånget" extra belastande men också väldigt tydligt definierat.

Inbrott i bostäder, inklusive husbilar, betraktas som grov stöld. Grov eftersom det kränker hemfriden. Däremot är inte villkoren, eller rekvisiten, för rån automatiskt uppfyllda. Vaknar man och blir hotad eller fysiskt betvingad av gärningsmannen, övergår dock den grova stölden till ett rån.

Den som anmäler brott behöver dock aldrig fundera över brottsrubriceringen. Polisens anmälningsupptagare rubricerar alltid brottet efter målsägarens, dvs den brottsutsattes, beskrivning. De är också tränade att ställa de rätta frågorna, för att få rätt rubricering.

Men den kränkthet och otrygghet man upplever av att någon varit inne i ens bostad medan man befinner sig där, är stark. Personligen skulle jag vilja att den otryggheten en gärningsman skapar när man kränker någons hemfrid hade ett betydligt högre straffvärde. Nu dömer domstolarna mest efter de ekonomiska förluster vi gör.

:-/<rister
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Rånad mellan Barcelona - Tarragona

Detta men att känna sig kränkt & otrygg på den enda plats som är helig, alltså i hemmet eller som i detta fall HB'n skulle för mej & andra drabbade vara katastrofal. Att inte vilja bo kvar eller behålla HB'n eller övernatta i den skulle för många bli en realitet. Uttrycket "mitt hem är min borg" vilket för oss gäller även HB'n är väldigt viktigt för att inte säga heligt. Vi har aldrig drabbats av något vägrån men tror nog att vi skulle känna olust att övernatta på vissa ställen vilket vi inte gör idag. Tanken att det kan inträffa finns där & vi försöker gardera oss så gott vi kan. Vi känner som alla andra sympati med & beklagar dom det drabbat. Som tur är jag lättväckt & har ett vasst tillhygge under kudden som jag inte är sen att använda. Detta skulle jag utan att tveka använda om jag uppfattar situationen som fara för liv & är även beredd att ta konsekvenserna av detta. Nu pratar jag om resor i utlandet, här hemma i Sverige skall man helst bli dödad ett par gånger för innan ev. vapenbruk skall anses som självförsvar.

Det kommer säkert en del beska kommentarer på detta men det är för mej ovidkommande eftersom jag gör vad som helst för att värna om min fru's & mitt liv. Jag skulle heller inte ha några som helst samvetskval för detta. Människor som skadar andra människor eller tom. dödar för att komma över pengar eller andra tillgångar förtjänar faktiskt detta.

Bennie
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Rånad mellan Barcelona - Tarragona

Otryggheten vid skumma platser är kanske den otrevligaste upplevelsen med husbilslivet. Ingen som reser mycket kan undkomma den känslan, ibland befogad men så länge inget händer så kan det vara hjärnspöke. Samtidigt skall vi vara medvetna att en viss ängslighet är naturligt med stigande ålder när krafterna avtar...

Men det här med att beväpna sig á la USA, tror jag inte riktigt på, med tanke på konsekvenser. Jag tror att det är bättre, vid skumma platser, att alltid parkera så att man kan utan vidare köra i väg med kort varsel. Så länge bilen är låst, kan ju ingen komma åt en, det gäller bara att inte öppna dörren/fönstren. Det är åtminstone min plan B. Och så har jag ju två stora hundar som har sin egen sträng revir uppfattning...
 

runger

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Örebro
HBK-Nr
1410
Medlemskap
2024
Sv: Rånad mellan Barcelona - Tarragona

Samma sak hände oss i Belgien i juli.Övernattade på en rastplats.Gör inte om det!Spårade mobilen en vecka senare,då var den i Tunisien.Polisen sa att Belgien är ökänt,att araber rånar turister och skickar grejerna utomlands.Har nu en säkerhetskedja i bodelsdörren och larm,låsen är inte bra
 

NIESMANNEN

HBK Medlem
Inlägg
129
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
2277
Medlemskap
2025
Sv: Rånad mellan Barcelona - Tarragona

Är det nödvändigt att vara så petig? De drabbade blir inte lyckligare för det. Jag tycker synd om dem.:cool: #9
 

stefanoland

FD HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
9052
Medlemskap
2021
Sv: Rånad mellan Barcelona - Tarragona

Hej skrev tidigare om våran resa med våran Plåtis till södra Spanien när centrallåset öppnades med en "piratfjärr"vad som räddade oss då var våra extra lås på insidan av dörrarna!! Har även tillverkat inbrottsskydd till våra sidorutor då jag har varit med om att sidorutor har blivit inslagna, ock tjuvarna taget sig in den vägen.Vi har även extra lås på utsidan! Det käns betydligt säkrare då vi kann lämna bilen under längre tid ock slippa oroa sig över inbrott!! Vill också ha något konkret bevis på "gasning"
 
F

F.d. 55329

Guest
Sv: Rånad mellan Barcelona - Tarragona

Vad ska man använda för begrepp när det verkligen är rån med vapenhot eller våld?
 

Landersson

FD HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11508
Medlemskap
2023
Sv: Rånad mellan Barcelona - Tarragona

Hej. Förstår mycket väl er känsla efter att ni blev rånade i husbilen.Vi råkade ut för samma incident på autobahn i Tyskland.I vårt fall öppnades förardörren med en enkel skruvmejsel under nyckelhålet.Jag vaknade av att någon rörde sig i vagnen ,trodde först min fru hade gått upp men såg en luvklädd rygg som svingade sig ut genom förardörren.Hade stulit våra pengar men som tur var inte hann in i garderoben där vi förvarade kreditkort mm.Vi tillkallade polis som kom relativt snabbt.Obehagligt och lite trist att det är så lätt att gå in i husbilen.Vi har en Burstner årsm 12.Numera övernattar vi på campingar och har spännrem mellan båda framdörrarna och även ytterdörren.Dessutom ska vi sätta in extralarm./ Med vänlig hälsning medl 11508
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Rånad mellan Barcelona - Tarragona

Lyfter tråden , denna vecka har vi två mer drabbade finns trådar.

En lura ut ur bilen och en punktering.

Var på er vakt i dessa trakter alltid aktuellt.
 

Largu

HBK Medlem
Inlägg
248
Kommun
Motala
HBK-Nr
120
Medlemskap
2024
Sv: Rånad mellan Barcelona - Tarragona

Inbrottstjuvar av den här kalibern är proffs! De smyger ljudlöst och kan öppna en dörr ljudlöst! För oss som blir rånade så är det så att ingen gasning behövs! Även om vi upplever oss som "lättväckta" så är det så att vi sover olika djupt under olika perioder under natten! Djupsömn varierar med ytligare remsömn! Under djupsömn perioden är vi nog alla svårväckta! Tack för er berättelse dock ni som blivit bestulna! Gäller att akta sig och tänka på var man står i Katalonien främst längst Costa Brava!
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Rånad mellan Barcelona - Tarragona

Jag är dålig på att länka någon annan kan kanske hjälpa till.

Det är färska trådar , han som blev utlurad skriver om Folksams dåliga skadereglering och den som blev utsatt med punktering skriver under Sabotaget i Barcelona.
 
Toppen