• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rånad mellan Barcelona - Tarragona

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.165
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Rånad mellan Barcelona - Tarragona

I min värld blir man "rånad" om någon tar saker från mej. Hur lagtexten är "skiter" jag i. Tar man något från mej är jag rånad.

Hur kan man överhuvudtaget diskutera vad rånad är enligt lagen. De som blev drabbade skriver så vi andra fattar. Ni andra får väl hålla er till lagboken och skriva en A 4 sida så det blir korrekt enligt lagtexten.

Jag förstår vad du och de drabbade menar, men formuleringar i inlägget ger anledning till funderingar. Tillämpar du egna lagar eller har du bara egna benämningar på olika brott? Är det inte enklare att i debatten använda korrekta benämningar så att inga missförstånd uppstår? Det hela kanske inte är någon stor sak, men jag tycker att vi, i alla sammanhang, ska kalla saker vi dess rätta namn.

Johan K.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Rånad mellan Barcelona - Tarragona

Utan att göra anspråk på juridiska kunskaper tycker i alla fall jag att om någon tar sig in i mitt hem eller min bil under tiden jag själv är närvarande då är det rån. Om jag är vaken eller sover är utan betydelse, eller?
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Rånad mellan Barcelona - Tarragona

Utan att göra anspråk på juridiska kunskaper tycker i alla fall jag att om någon tar sig in i mitt hem eller min bil under tiden jag själv är närvarande då är det rån. Om jag är vaken eller sover är utan betydelse, eller?
Håller med.
Dessutom bör det väl vara hemfridsbrott.

Hejs
Claes 105
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Rånad mellan Barcelona - Tarragona

Håller med.
Dessutom bör det väl vara hemfridsbrott.

Hejs
Claes 105

Grövre brott trumfar bort de lägre.
Är det Inbrott så blir det inte olagaintrång eller hemfridsbrott osv.
Ofta har ju åklagaren garderat sig i åtalet med de lägre brotten.
T.ex. Mord eller dråp. Är det inte mord så är det dråp som gäller.
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: Rånad mellan Barcelona - Tarragona

Borde det inte vara spansk lagtext som gäller här?
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.165
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Rånad mellan Barcelona - Tarragona

Grövre brott trumfar bort de lägre.
Är det Inbrott så blir det inte olagaintrång eller hemfridsbrott osv.
Ofta har ju åklagaren garderat sig i åtalet med de lägre brotten.
T.ex. Mord eller dråp. Är det inte mord så är det dråp som gäller.

Förvisso kan grövre brott "trumfa bort" de mindre grova. När det gäller inbrott, som förövrigt inte finns i brottsbalken utan ska bedömas som grov stöld, kontra olaga intrång eller hemfridsbrott så är det uppsåtet, det vill säga syftet, med intrånget sker som sker. Tar sig någon in i bostad i syfte att stjäla är brottet grov stöld om tillgrepp sker. Tar sig någon in i bostad i annat syfte än att stjäla är det hemfridsbrott. Tar sig någon in i annat utrymme utan syfte att stjäla är det olaga intrång.

Detta är endast i grova drag skillnaderna beträffande aktuella brott. Detta tar jag upp i händelsen det är någon här på forumet som inte skiter i vad som står i lagen.

Johan K.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: Rånad mellan Barcelona - Tarragona

Slutsats:
Vilket innebär att om någon tar sig in i min husbil och tar mina grejor så är det (oavsett om jag är där vaken, sover, eller är en tur på stan, bla-bla) Grov Stöld?
(Alltså: Ska jag upp i rätten, eller bli domare, eller ..., ska jag hävda "grov stöld". Jag tycker nog fortfarande att jag blivit rånad).

Rätt uppfattat?

Men, om nåt händer under resa, och om jag då ringer polisen, ska jag säga att jag blivit utsatt för grov stöld?
Eller rånad? Vilken är skillnaden?
Och vad säger jag i DK, DE, NL, BE, FR, AT, ES, HR, PT, ...? Heavy theft? Robbed?
Jag kommer nog att säga "I've been robbed!".

PS. Ursäkta, har inte orkat läsa alla inlägg, svar kanske finns nedan/ovan?. DS.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Rånad mellan Barcelona - Tarragona

När jag sover över i min bil är den en husbil (=pb2) enligt min definition. Således är min Passat en husbil när jag sover i den. Följaktligen har jag rätt att ockupera platser som är reserverade för pb2 med min passat om jag sover i den.
:twitcy:

Jag förstår vad de råkat ut för, som skriver att dom blivit rånade, om och när dom också beskriver vad som hänt. I det läget är beteckningen rån eller stöld inte så viktig. Budskapet går fram.
Men det finns fall när skillnaden mellan rån och stöld blir viktig. Det är till exempel om man börjar diskutera lag, brott och straff, påföljd etc.
Man ta fram många exempel på när det gör skillnad om man använder egna definitioner eller allmänt accepterade ord.

Jag tycker det blir enklare för de flesta om man, i görligaste mån, använder allmänt accepterade/dokumenterade beteckningar och inte uppfinner sina egna ord/tolkningar.
 

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Sv: Rånad mellan Barcelona - Tarragona

Ett (1) av tjugonio svar besvarar trådskaparens fråga "Är det någon mer här som utsatts för något liknande nyligen eller tidigare?"..., majoriteten av inläggen handlar om semantik..., ska det fortsätta så bör väl någon be om ett byte av rubriken...

Jag (och jag antar flera med mig) som läser rubriken och tråden är nyfiken på hur trygg man kan känna sig i nämnda trakter?

Mvh
Tommy
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Rånad mellan Barcelona - Tarragona

Visst borde man ha valt en annan rubrik till tråden. Detta är ett sätt att förstöra sökfunktionen: när jag provar att söka på "rån*" så får jag massor av träffar på diverse stölder och inbrott genom åren, men inte mycket om det jag söker på, vilket kunde vara intressant. Jag har ändå rest i länder där risken för rån var högst reell, exempelvis för 50 år sedan i de delar af Afganistan där centralregeringen inte hade någon kontroll.

aake
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Rånad mellan Barcelona - Tarragona

Nu får du väl ge dig, här berättar Elizabeth Andersson om en händelse som hon och flera upplevt och då har du mage att anmärka på att hon borde valt en annan rubrik!! Räcker det inte att div. rättstavare tar över tråden och driver den vidare i egen sak. Vad är det här för klubb? Det verkar på dig och flera som klubben är en filial till Svenska Akademin.
Åke
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.165
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Rånad mellan Barcelona - Tarragona

Jag förstår skaparens syfte med tråden och jag tror mig förstå de flesta andras inlägg också. Dessutom förstår jag aakes inlägg när han beskriver hur han sökt information via forumet och konstaterade att rån verkar vara en ytterst sällsynt företeelse. Detta torde väl vara relevant för trådskaparens ursprungliga syfte.

Vad jag däremot inte förstår är varför vissa skribenter gör inlägg i tråden och mest gnäller över vilken riktning den tar, och detta utan att tillföra någon information överhuvudtaget. Sedan om mina inlägg verkar vara för "akademiska" för vissa, får jag väl be om ursäkt och får försöka uttrycka mig enklare i fortsättningen.

Johan K.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Rånad mellan Barcelona - Tarragona

Jag kommenterade enbart inlägget före mitt. Att välja rätt rubrik är viktigt för att man skall kunna söka i forum. Och nog kan jag tänka mig att en och annan är intresserade av om det exempelvis förekommer väpnade rån mot bilister i ett tilltänkt resmål?

aake
 

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Sv: Rånad mellan Barcelona - Tarragona

Jag, Tommy är "vissa skribenter" och står för att jag tycker att det är tråkigt att tråden kidnappas till att i stället ägnas åt semantik i stället för att bidra till förståelse både för traktens faror och att hjälpa Elisabeth över den kränkning ett inbrott medför.

De som vill förklara och debattera språkbruk och definitioner tycker jag är på fel plats i denna tråd.

Mitt intresse har i alla fall svalnat och jag tackar för den information jag fått rörande trakten, skickar samtidigt ett tack till trådskaparen och den som bidragit till kärnfrågan.

Nu har jag "gnällt" färdigt

Mvh
Tommy

PS - Jag förstår mer än väl Johans akademiska inlägg och får väl be om ursäkt för att mitt första inlägg inte var tillräckligt ironiskt och akademiskt.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Rånad mellan Barcelona - Tarragona

Snacka om urballad tråd...

Jag tackar Elisabeth Andersson som ville varna oss för denna sträcka i Europa i hennes första inlägg här på forumet och förhoppningsvis inte det sista.:)

Ordklyverier hör hemma någon annan stans.


tack-321x321.jpg
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Rånad mellan Barcelona - Tarragona

Håller med SirMcLain.

Det märks att husbilssäsongen är mer eller mindre slut för säsongen för en hel del. Under de år jag varit med i klubben har det alltid "dykt upp" en massa oväsentligt tjafs och "petimetrande" i somliga trådar från gubbsen när de ställt undan husbilarna, sällan om ens nånsin från oss kvinnor :yes:

Hoppas du forsätter skriva här Elisabeth!
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Rånad mellan Barcelona - Tarragona

En kompis hyrde husbil i Kapstaden för en veckolång tur efter kusten för ett par år sedan och blev varnad för risk för rån, det skulle ha förekommit att folk blivit rånade på sin bil under vapenhot när man stannade vid rödljus. Han fick råd om att alltid köra med låsta dörrar till förarhuset. Inte för att han drabbades av några tråkigheter, tvärt om, men risken kanske finns?

aake
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Rånad mellan Barcelona - Tarragona

Mitt föregående inlägg skrivet för att någon liten del av tråden skulle handla om det rubriken anger; rån.
En tjatig diskussion detta som brukar dyka upp i forum minst en gång per år. Jag har lite svårt att förstå varför, men jag tror i vilket fall inte att detta beror på att medlemmarna inte vet skillnaden mellan rån och stöld. För att förstå detta krävs ingen juristutbildning och inte heller mer än grundläggande kunskaper i svenska.
Kan det vara att vissa vill ge sken av att vara extra tuffa och hårdhudade? I så fall vill jag hävda att jag nog vill se hur man reagerar i verkligheten innan jag köper denna självbild. Det är klart att det inom klubben finns poliser, soldater och andra som kommit i kontakt med våld och hot och vet någorlunda hur de reagerar i sådana situationer, men för de flesta av oss tror jag att ett rån skulle bli mycket uppskakande.
Redan för ett par år sedan i en av dessa återkommande diskussioner i ämnet berättade jag om att jag genom åren kommit i kontakt med ett par rånoffer som sökt vård pga krisreaktion. Däremot har jag inom vården inte träffat på några allvarliga krisreaktioner efter stöld (och jag har inte heller sett vare sig juvelerarbutiker eller bankkontor med anslag om ”stängt pga stöld”).

aake
 
Toppen