• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fästa solpanel

F

F.d. 29954

Guest
Sv: Fästa solpanel

Jag har en äldre husbil (integrerad) och jag kan se var balkarna går i takkonstruktionen, då balkens profil syns svagt i takplåten. Perfekt att fästa saker på.
Men att limma direkt på plåten utan att veta var balkar går, kräver en större yta att limma på, och naturligtvis en stark och flexibel lim. Mycket beror på hur mycket solpanelen väger och hur utsatt den är för fartvinden. Försäljaren kanske kan råda?
 
F

F.d. 29989

Guest
Sv: Fästa solpanel

Tyvärr räcker inte 1st 150W med förbrukning av HB, TV, parabol etc + laddning av 2st 36V/10A elcyklar trots mycket soltid (på Öland)
Kompletterar alltså med 1st 150 W panel till vilket nu ska kunna ge c:a 15-18Ah vid bra väder.

Fastsättning av panel nr 2 sker med sugkoppar som är moddade (delade) för att passa.
Lätt att ta av panelen när man inte behöver extra el. Har sen tidigare en 150W panel fastmonterad med aluvinkelprofiler limmade på taket.
Har höjt upp panelen på ena långsidan för att inte få stående vatten på panelen då jag vill stå i våg med husbilen.
OBS: Säkerhetslina runt TV-antennen så att panelen inte kan försvinna.
4 st sugkoppar håller för 160kg belastning.

OK, nu vet jag att ett gäng olyckskorpar kommer att hitta 100 anledningar att detta inte kommer funka, är farligt etc.

Användning av sugkoppar använder sen tidigare till att bygga ett takräcke för en vindsurfingbräda.
Har funkat mycket bra i 3 säsonger och i flera hundra mil utan att en kopp släppt. Självklart måste man vara noga med rengjord och vaxad takyta och siliconolja så att gummit håller sig mjuk.
Med vänlig hälsning Philip
 

Bilagor

  • DSC_0119.jpg
    DSC_0119.jpg
    2,9 MB · Visningar: 34
  • DSC_0121.jpg
    DSC_0121.jpg
    2,8 MB · Visningar: 24
  • DSC_0123.jpg
    DSC_0123.jpg
    2,7 MB · Visningar: 25
F

F.d. 20124

Guest
Sv: Fästa solpanel

Hadde 2 stk solpaneler monterad på taket. Limt fast med plastprofiler / hjørner som er beregnet til paneler.
I Alfas Del Pi i Spania opplevde jeg at de ble stjålet. Vi sto parkert i gaten hos noen venner (i et boligområde)
Limet mellom tak og fester var saget av med pianotråd, kablene klippet av.

De nye panelene er igjen limt fast. Denne gang med alu profiler som er limt i hele lengden. Håper det vil avskrekke slik at det vil ta for lang tid å sage ned.

Jeg ville derfor aldri tatt sjansen på å feste mine solpaneler med sugekopper fordi panelene da ville være enkle å stjele.
Patenten var forøvrig veldig smart.
 

Bilagor

  • Nye solceller.jpg
    Nye solceller.jpg
    96,3 KB · Visningar: 28
  • Solceller montert.jpg
    Solceller montert.jpg
    117,6 KB · Visningar: 25
Senast redigerad av en moderator:

Lasse W

HBK Medlem
Inlägg
382
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
294
Medlemskap
2025
Sv: Fästa solpanel

Själv är jag lyckligt lottad som har rails, då blev det inget klistrande el dyl.
Lätt att byta och bra kylning.

Visa bilaga 105502

Hur fäste du panelerna mot railsen?

Vi har tvärgående rails på vår HB men de är ovala/ rörformade.

På vår förra HB hade vi oxå tvärgående rails som var formade som ett liggande U och man kunde "skjuta in" panelerna som satt som en smäck!
Tyvärr hittar jag inte något ställe att köpa likadana.

Lasse W
 
F

F.d. 29989

Guest
Sv: Fästa solpanel

Philip
Vad är det för fabrikat/inköpsställe på dessa sugkoppar?
Intressant lösning då man kan optimera laddningen genom att ha möjlighet att lossa panelen.

Hej Yngve.
Det som Anne & Klas angav = Jula metall-sugkoppar för 199:-.
Jag har sågat av i handtaget så att det blev 4st separata. Dom är väldigt stabila = flexar inte. Tål totalt 160kg "lyft".
Med vänlig hälsning Philip
 

Linder

HBK Medlem
Inlägg
391
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8937
Medlemskap
2024
Sv: Fästa solpanel

Hur fäste du panelerna mot railsen?

Vi har tvärgående rails på vår HB men de är ovala/ rörformade.

På vår förra HB hade vi oxå tvärgående rails som var formade som ett liggande U och man kunde "skjuta in" panelerna som satt som en smäck!
Tyvärr hittar jag inte något ställe att köpa likadana.

Lasse W

Tvärgående railsen enl bild, bysmeden fixade Z-vinklar där jag la panelerna, borrade givetvis hål och skruvade.
Mina rails är "öppna" och det finns gängade profiler som man petar in i railsen. Funderade först att lägga panelerna ovanpå
men det blev alldeles för högt valde därför Z-vinklar för att komma i rätt nivå.
För lite mer stadga satte jag ett par L-vinklar på de längsgående railsen.


SolPanel.jpg
 
Toppen