• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Stora blåsor på taket

Siw och Svante

HBK Medlem
Inlägg
88
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1834
Medlemskap
2024
Hej! Har en Roller Team 286P 2015 och har fått bubblor/blåsor på främre delen av taket. Fabriken säger att det är normalt med den tillverkningsmetod de har och att det är normalt! Finns det fler med samma problem? Bubblorna är ett par dm2 stora.
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    1.019,4 KB · Visningar: 147
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Stora blåsor på taket

Normalt för Rollerteam kanske?
Men jag skulle nog inte godta en så enkel bortförklaring. Misstänker faktiskt att dessa blåsor kan öka i storlek efterhand. Jobba mot företaget så att en garantireparation är möjlig även när den normala garantin har gått ut.
 

Helena&Rolf

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Åtvidaberg
HBK-Nr
10108
Medlemskap
2024
Sv: Stora blåsor på taket

Vår bil har bucklor på sidan.
Efter att mailat bild tog det 2 dagar, sedan skall sidan bytas ut.
En Adria Sonic.
Rolf
 

B Bergman

HBK Medlem
Inlägg
177
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
8902
Medlemskap
2025
Sv: Stora blåsor på taket

Om det blir mellanrum mellan plåten / plasten och isoleringen kan det blidas kondens, och vad det kan medföra.
Bosse
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Stora blåsor på taket

Utan att vara expert på området tycker jag ändå att det ser ut något som är relativt vanligt i båtvärlden, nämligen "delaminering".

Orsakerna kan vara många, men i ditt fall, eftersom takkonstruktionen är en laminat konstruktion bestående Aluskiva isolerskum och inner skiva, vilka tillsammans bildar en laminat. ( om nu konstruktionen är sådan?) Var och en av dessa enheter är flexibla ensamma, men de är limmade ihop och bildar då en stark enhet.
Speciellt i isoleringen används polyuretan blandning som är lite känslig både vid blandning och vid härdning. Vid ofullständig härdning bildas gas när laminatet nästa gång utsätts för högt värme. Minns inte riktigt hur högt, men någonting kring 50 grader, vilket lätt uppnås vid stark solljus. Därför misstänker jag att det är gasbubblor du ser.
Om det är så, kan du kolla detta genom att de är hårdare vid varmt väder och solljus. Vid kallt väder kan de sjunka ihop fullständigt. Om min beskrivning stämmer, så skulle jag inte gilla det alls om det var min bil. Det är inte farligt, men definitivt orsak till prisavdrag.
Går det att laga? Joo, men inte fullständigt, och ofta återkommer bubblorna, fast inte så mycket....
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Stora blåsor på taket

Vissa fabrikat har faktiskt en "takplåt" som inte är limmad utan endast fäst i kanterna, så kolla fakta innan det stora larmet går! :wideeyed:
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.179
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Stora blåsor på taket

Vissa fabrikat har faktiskt en "takplåt" som inte är limmad utan endast fäst i kanterna, så kolla fakta innan det stora larmet går

Så var det på vår Kabe Hacienda, där kunde bulorna mätas i kvadratmeter.
(Ingen överdrift)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Stora blåsor på taket

Løs plastplate eller til og med gummimatte over selve sandwichen benyttes av en del produsenter for å redusere haglskader. Har ikke sett på hvilken konstruksjon som er brukt av denne produsenten så dette er en generell kommentar.

Slike løse plater er enten festet bare i kantene eller for noen limt helt eller delvis til underlaget. Delvis liming gir store buler som varierer med temperatur, helliming kan fungere perfekt, men risiko for delaminering finnes og kan gi slike utslag som på bildet. Bildet er typisk for en delaminering av en tynn plate, så sjekk om det er enkel eller dobbel topplate i taket. Er den dobbel så er det normalt ingen fare, men ser ikke pent ut. Er det en enkel plate så er styrken på taket redusert.
 

Siw och Svante

HBK Medlem
Inlägg
88
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1834
Medlemskap
2024
Sv: Stora blåsor på taket

Nu har italienarna bestämt att detta inte är normalt och Bergholms ( som är agent för märket) ska åtgärda taket, dvs. byta taket. Det känns så där att behöva göra en så stor åtgärd på en ny bil. Vad skulle Ni göra?
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Stora blåsor på taket

Nu har italienarna bestämt att detta inte är normalt och Bergholms ( som är agent för märket) ska åtgärda taket, dvs. byta taket. Det känns så där att behöva göra en så stor åtgärd på en ny bil. Vad skulle Ni göra?

Jag skulle nog begära en reducering av priset eftersom:

1. Du kommer att få ett långt stillestånd och kan inte bruka bilen under tiden.
2. Bilen var inte i det skick som utlovat vid försäljningen.

Stilleståndet som ska utgå borde minst vara på 10000/mån + transportkostnader med milersättning för att lämna och hämta.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Stora blåsor på taket

Nu har italienarna bestämt att detta inte är normalt och Bergholms ( som är agent för märket) ska åtgärda taket, dvs. byta taket. Det känns så där att behöva göra en så stor åtgärd på en ny bil. Vad skulle Ni göra?

Har inte alla detaljer men det finns händelser vid fel i varan dör man kan få i detta fallet en ny felfri bil.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Stora blåsor på taket

Hittade detta:Fel på bilen efter köp av bilhandlare
Ibland blir inte bilköpet som du har tänkt dig. Har du köpt bilen av en bilhandlare gäller konsumentköplagens regler. Nya bilar har ofta garantier som ger ett större skydd.

Tänk på det här

Konsumentköplagen ger dig rätt att reklamera upp till tre år efter att du mottagit bilen.
Du har rätt till ersättning för dina kostnader i samband med en reklamation.
Upptäckta fel efter du köpt bilen
Konsumentköplagen styr vad som kan betraktas som fel på bilen. Det som avtalades när bilen köptes har stor betydelse. Fel som visar sig inom sex månader efter att du tagit emot bilen ska anses ha funnits vid köpet, om inte säljaren kan motbevisa det.

Mer om konsumentköplagen

Befintligt skick
Skrivelsen ”bilen säljs i befintligt skick” används ofta av säljare. Om bilen med hänsyn till pris, ålder och körsträcka visar sig vara i sämre skick än du hade anledning att räkna med, anses den felaktig. Villkor som ”bilen säljs i befintligt skick” innebär alltså inte att säljaren blir fri från allt ansvar gällande bilens skick.

Reklamera bilen
Reklamationstiden är tre år, enligt konsumentköplagen. Under den tiden kan du reklamera upptäckta fel till säljaren inom skälig tid. Reklamera så fort som möjligt när du upptäcker fel. Reklamerar du inom två månader från att du har upptäckt felet, räknas det som inom skälig tid.

Reklamera skriftligt
Får du inte respons från säljaren på ditt klagomål ska du reklamera skriftligt via mail eller brev. Behåll en kopia av reklamationen, det är bra att kunna visa upp i efterhand när du reklamerat och vad du har klagat på. Det kan vara bra att skicka reklamationen som rekommenderat brev vilket innebär att det skickas som 1:a-klassbrev.

Reparera inte själv
Upptäcker du ett fel på bilen har säljaren rätt att åtgärda felet. Åtgärden ska ske utan uppskov och inom rimlig tid, kostnadsfritt och utan att orsaka problem för dig. I undantagsfall då det är svårt att komma i kontakt med säljaren kan du reparera bilen på annan verkstad, men försök alltid få kontakt med säljaren först.

Håll inne betalning
Har du köpt bilen på kredit kan du vända dig både till säljaren och till den som gett dig krediten. Konsumentkreditlagen ger dig möjlighet att hålla inne betalningar till kreditgivaren om säljaren inte går med på att åtgärda felet. Du får bara hålla inne den summa som åtgärden beräknas kosta. Tänk på att om det visar sig att reklamationen var ogrundad kan du bli skyldig att betala dröjsmålsränta till kreditgivaren om du hållit inne betalningen.

Dina rättigheter
Är det fel på bilen har du rätt att kräva att säljaren rättar till felet eller levererar en likvärdig bil utan kostnad.

Skadestånd vid fel eller sen leverans
Drabbas du av kostnader för att det är fel på bilen eller om bilen har levererats för sent kan du begära skadestånd. Skadeståndet måste vara rimligt i jämförelse med bilens pris och du måste kunna bevisa dina kostnader med exempelvis kvitton.

Säljarens kontrollansvar
Om säljaren ska gå fri från skadestånd måste hen uppfylla ett kontrollansvar, alltså visa att det var utom säljarens kontroll att påverka förseningen eller felet på bilen. Om felet eller förseningen beror på någon som säljaren har anlitat måste även den personen också uppfylla kraven för att säljaren inte ska bli skyldig till skadestånd.

Köparens skyldigheter
Om bilens fel innebär att du blir utan bil under en period är det en bra idé att diskutera med säljaren hur ni ska lösa problemet. Du kanske kan låna en bil tillfälligt, alternativt hyra. Tänk bara på att begränsa dina kostnader. Lånebilen behöver inte vara gratis. Säljaren har rätt att ta betalt av dig för motsvarande normal värdeminskning, servicekostnad per körd mil samt bränslekostnad.

Tvist med bilhandlaren
I en tvist kan det vara bra att få ett utlåtande från en tredje part som tittat på bilen och gjort en teknisk bedömning. Hos Bilprovningen kan du göra en bildiagnos och få ett intyg på vad som är fel.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Stora blåsor på taket

Hmm, verkar som om jag gissade rätt, ang delaminering.

Jag håller med Knut som säger att konstruktionen blir svagare av delaminering. Hur mycket beror på skadornas omfattning. Min erfarenhet av delaminering är att den processen kan fortgå under några år tills gasbildningen upphör.

Nu verkar det som du har tur, eftersom tillverkaren inte bestrider skadorna, utan är beredd att byta ut taket. Frågan är då om du godkänner detta förfarande och får en fullgod vara efter reparationen. Det finns alltid en gräns vad som är skäligt. Alternativet är att du får en ny bil. Alltså, de reparerar taket plus att du får någon typ av kompensation. Eller, du får en ny bil. Om du kan häva köpet helt och hållet vet jag inte, men det borde också vara en möjlighet.

Jag tycker att det är så mycket pengar det handlar om att du borde konsultera en jurist som är kunnig i sådana här ärenden. Med största säkerhet får du även besikta skadorna. Börja med att kolla rättskyddet i din bilförsäkring, eller hemförsäkring. Kanske har HBK någon juridisk kunnig?
 

B Bergman

HBK Medlem
Inlägg
177
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
8902
Medlemskap
2025
Sv: Stora blåsor på taket

Jag skrev tidigare om mitt problem.

Återförsäljaren och tillverkaren tog på sig ansvaret och bytte taket, det gick fort bara några veckor hos en som kunde det.
När dom lyfte bort det gamla så fanns det stora mellanrum eller ingen isolering alls.
Bosse
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.179
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Stora blåsor på taket

Vill bara förtydliga i min jämförelse med en Hacienda, där är det alu tak sär plåten inte är limmad mot isoleringen.
Så det är inte delaminering i ovanstående Kabe fall.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Stora blåsor på taket

Bytt taket! Det kommer da et komplett nytt tak fra fabrikken, det gamle demonteres og det nye monteres. Bilen blir som ny. Delaminering kommer normalt av feil mengde eller type lim, oftest er det et tokomponent lim hvor noe er gått feil under blandingen i limspruteren.

Når det gjelder sammenligningen med Kabe Hacienda så er det et rammebygget tak og ikke en sandwich lamĩnering. En laminering krever store presser - oftest vakumpresse.

Bygging av en sandwich skjer på en av to måter, i den ene limes ferdige isolasjonsplater på de to platene. For den andre settes platene inn i pressen og skum presses inn mellom platene. Hymer bruker skum for mange av sine modeller, mens N+B vakumlimer på alle modeller.

Eneste måte fabrikkene kan kontrollere styrken på limingen er med test av utskjæringene for luker, dører og fønster. Har sett slik testing i Polch, aluplaten på begge sider frilegges slik at en kan spenne fast i en prøvebenk hvor en måler hvor mye krefter som skal til for å delaminere eller like normalt slite i stykker aluplatene. Er resultatet for dårlig kasseres hoveddelen.
 

Peck

FD HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
19933
Medlemskap
2022
Sv: Stora blåsor på taket

Hej! Har en Roller Team 286P 2015 och har fått bubblor/blåsor på främre delen av taket. Fabriken säger att det är normalt med den tillverkningsmetod de har och att det är normalt! Finns det fler med samma problem? Bubblorna är ett par dm2 stora.

På vår Adria Sonic har jag noterat samma sak på taket. Fick då svaret att detta är normalt då inte plåten är limmad mo titt underlag. Däremot på sidorna ska det inte bli så då är det något fel.

//Mattias
 
Toppen