• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasol Spanien ?

lassewalle

HBK Medlem
Inlägg
614
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
3548
Medlemskap
2025
VI tänker åka till Spanien i vinter till trakterna kring Alicante.

Men hur löser man det med gasolen , försöker läsa på men blir bara mer och mer förvirrad ( åldersrelaterat förmodligen ).

Kan jag fylla min svenska P11 tub i Spanien ?
Eller ska man köpa spansk tub , passar då anslutningarna i bilen ?

Lasse W
 

Fredie W

HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Västerås
HBK-Nr
2913
Medlemskap
2024
Sv: Gasol Spanien ?

Som ovanstående, Spansk flaska med dito reduceringsventil, eller om du har fast reduceringsventil, så köper du bara en avstängningsventil. Jag har Repsols flaskor, lite tunga, men har ingen krage, som annars är ivägen. I Guardamar kostar ett byte 12,50€

Ha Det
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Gasol Spanien ?

Det är nästan omöjligt att få svenska flaskor fyllda i Spanien.
Regulator har du väl redan, vad du behöver är en adapter till en spansk flaska och det kan du köpa i en järnhandel (ferreteria) på plats.
Vad du måste ta med är en adapter från tysk flaska till svensk slanganslutning det är svårt att hitta där.
Så på spansk flaska sätter du spansk adapter (OBS INTE regulator) och på den adaptern sätter du tysk som svensk slang passar i.
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.672
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Gasol Spanien ?

Det är nästan omöjligt att få svenska flaskor fyllda i Spanien.
Regulator har du väl redan, vad du behöver är en adapter till en spansk flaska och det kan du köpa i en järnhandel (ferreteria) på plats.
Vad du måste ta med är en adapter från tysk flaska till svensk slanganslutning det är svårt att hitta där.
Så på spansk flaska sätter du spansk adapter (OBS INTE regulator) och på den adaptern sätter du tysk som svensk slang passar i.

Vi har fyllt svensk tub i Spanien utan problem. Var på en repsol i granada inga problem.
Varför skriva att det är nästan omöjligt?
När det är enkelt att lösa det. Nu har vi Spanska tuber vilket underlättar
HaDe Hasse
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.672
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Gasol Spanien ?

Hur skulle det vara om EU-byråkraterna skötte sina jobb och gjorde skäl för sina stolligt höga löner och förmåner hit och dit och införde en EU-standard för gasolkopplingar? Skulle det vara så himla svårt??

Jappe

Det var en av dom saker som RMFskulle ta tag i när organisatonen startades men där har det inte hänt något.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Gasol Spanien ?

Restriksjonene på fylling av gasol flasker kom i Spania etter en rad ulykker med flasker som var fyllt til 100% med propan. Kravene for de som er autorisert til fylling er så strenge at det gamle gråmarkedet forsvant. De spanske kravene er om lag som i nord Europa, men byråkratiet for å bli autorisert er mye større.

Overfyllte gasol flasker er ikke til å spøke med, minst problem blir det om sikkerhetsventilen løser ut og en står ensomt til på en høyde. Står flasken lavt i terrenget blir det en eksplosjonsfarlig gasspøl hvor den minste gnist gir et enormt bang. Flere hus ble sprengt av dette og en del personer drept før forbudet mot uautorisert fylling ble innført.
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Gasol Spanien ?

Hur skulle det vara om EU-byråkraterna skötte sina jobb och gjorde skäl för sina stolligt höga löner och förmåner hit och dit och införde en EU-standard för gasolkopplingar? Skulle det vara så himla svårt??

Jappe

Eftersom Sverige har en mindre vanlig anslutning så skulle vi kunna föregå med gott exempel och byta till en vanligare. Tysk eller Spansk. Det skulle underlätta.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Gasol Spanien ?

Har för mig att AGA redan på 80-talet försökte att få till en gemensam europeisk lösning på flaskanslutning men då var det svenska myndigheter som var bromsklossen.
 

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
397
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: Gasol Spanien ?

För att skapa lite reda i begreppen flaskanslutning med och utan tryckregulator, så länkar jag här prospekt över sådana.
Jag tolkar det så att båda typerna tycks kallas REGULADOR / ADAPTADOR på spanska och båda typerna kan ha ratt.

En flaskanslutning med ratt utan inbyggd tryckregulator kallas REGULADOR / ADAPTADOR SALIDA LIBRE och kan väl översättas med reglerbar ventil. Denna har RÖD ratt medan en reglerbar tryckregulator har SVART ratt.
Öppnar man den senare varianten för fullt så släpper man ut 2 Bars tryck som därefter reduceras till 30 mBar i bilens fasta regulator.

http://www.google.se/url?sa=t&rct=j...art=80&usg=AFQjCNFSmRND-ZG7IjDzDanBk-LAejawDQ

http://grupogesco.com/mantenimiento/Mant_Proveedores/Archivos/MONFA reguladores.pdf
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Gasol Spanien ?

Den med svart ratt har jag aldrig sett, det står att den används för industriellt ändamål. Men det borde gå bra med vilken som bara de ger över 30 mB.
Salida libre, ungefär fri utgång/fritt utlopp.
 
F

F.d. 53018

Guest
Sv: Gasol Spanien ?

Hei alle! Jeg tok med meg mitt norske pass til nærmeste spanske bensinstasjon , skrev kontrakt og leaset en spansk gassflaske. Den vanlige norske husholdnings/camping-koblingen er identisk med den spanske. En slik får du kjøpt overalt i Norge. Så jeg anbefaler en tur vestover før dere setter kursen sørover. :spinny: Mvh! alfb
PS: Den andre typen kobling som benyttes i Norge, den såkalte industrikoblingen, er identisk med den vanlige svenske. DS
 
Toppen