• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Var kan man köpa energimätare, elmätare??

Två vädurar

FD HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Örebro
HBK-Nr
9247
Medlemskap
2022
Vi kommer att ha vår husbil stående utomhus hos bekanta under vintern. Eftersom vi kommer att ha den lite uppvärmd via el, vill vi veta hur mycket el det går åt men vi hittar ingen elmätare för utomhusbruk. Har letat på Jula, Bauhaus, Kjell & Kompani, Teknikmagasinet och Clas Olsson, men det finns ingen. Någon som kan tippsa oss om var man kan köpa den? Mycket tacksam för svar.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Var kan man köpa energimätare, elmätare??

Jag har också letat länge och hittade en till slut på Harald Nyborg. Sartano energimätare för 129 spänn. Billigt men otroligt krångliga inställningar men jag lyckades till slut.

engm.jpg

Utomhusbruk efterfrågades, ser jag nu. Den här klarar inte det men jag låter den ligga kvar. Det kan ju finnas andra som söker energimätare för inomhusbruk.

Jappe
 
Senast ändrad:

Två vädurar

FD HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Örebro
HBK-Nr
9247
Medlemskap
2022
Sv: Var kan man köpa energimätare, elmätare??

Här är en speciellt anpassad för husvagn eller husbil.
Nelco - Elmätare på kabel. Annars är väl Jappes förslag inte så dumt, det gäller bara att skydda den mot vatten. Man kan ju bygga in den i en plastlåda med tillslutande lock.

Bennie

Har varit i kontakt med Nelco, fick veta att Elkedjan kan ta hem den. Blir ett besök där i morgon!
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Var kan man köpa energimätare, elmätare??

Vi kommer att ha vår husbil stående utomhus hos bekanta under vintern. Eftersom vi kommer att ha den lite uppvärmd via el, vill vi veta hur mycket el det går åt men vi hittar ingen elmätare för utomhusbruk. Har letat på Jula, Bauhaus, Kjell & Kompani, Teknikmagasinet och Clas Olsson, men det finns ingen. Någon som kan tippsa oss om var man kan köpa den? Mycket tacksam för svar.
Hej!
Om ni inte använder termostat så går det väl att kontrollera ett dygn och sedan multiplicera.

Sedan är det frågan vad som avses med inomhus och utomhus? Det är knappas temperaturen utan fuktighet, så har ni en inomhusmätaren inne i husbilen där det kommer att vara torrt och dessutom varmt, så borde det vara OK.
//Conny
 
Toppen