• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Senaste IOS uppdatering

Birglas

HBK Medlem
Inlägg
2.247
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
1672
Medlemskap
2024
Min mail i paddan har tappat kontakten med servern och alla lagrade mail försvann. Detta hånade efter att jag gjort den senaste uppdateringen av IOS 9.1 förra veckan.
NågoN som har en lösning eller upplevt detta?:confused:
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Sv: Senaste IOS uppdatering

Vad har du för leverantör av mailen, och hur ser deras status ut på servrarna?

Tappat uppkoppling annars till nätet?

Är betatestare av IOS och har inte märkt något sånt varken på ipad eller iphone, men däremot ett lagg vid uppkoppling till wlan. (Aldrig på 4g)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Senaste IOS uppdatering

Om du använder imap istället för pop3 på din mailserver riskerar du inte att de raderas. Då ligger de kvar till dess att du raderar dem själv.
 
F

F.d. 55401

Guest
Sv: Senaste IOS uppdatering

Hej,
Det är ett antal buggar som finns i senaste IOS uppdateringen. Min kamera har slutat fungera, blixten går inte, ficklampan går inte. Telefonen indikerar att den är för varm. Jag har pratat med Telia och Apple är medvetna om problemen och de ska rättas till i nästa uppdatering. Enligt Telia yttrar sig buggarna olika vissa får samma problem som jag, vissa får problem med mailen andra kan inte SMS:a mm.
Telia tyckte att jag kunde återställa telefonen till fabriksinställningarna och sedan uppdatera, det kan gå bra men jag kan ju få något av de andra felen sa de.
Telia visste inte när nästa uppgradering kommer.
mvh
Lotta
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Senaste IOS uppdatering

Detta är skillnaden mellan IMAP och POP3!

Kort beskrivet är skillnaden mellan de två att i fallet POP3 laddas all post ned till din dator från din e-postserver och tas sedan bort från din e-postserver. Detta innebär att du själv måste ta säkerhetskopior på din e-post och om du vill kunna läsa din e-post från flera olika platser, exempelvis din mobiltelefon, hemma eller via webben om du är ute och reser så kommer du endast att kunna läsa den e-post som kommit in till din brevlåda sedan du hämtade din post senast.

Väljer du istället IMAP får du fler och bättre möjligheter. Din e-post lagras på din e-postserver och kopior av den skapas på alla de ställen där du läser, skriver och skickar e-post. Om du exempelvis läser ett brev i e-postklienten i din dator så markeras det brevet också som läst i din mobiltelefon och i din dator och du har ständigt tillgång till all din e-post oavsett vilket sätt du använder för att logga in och läsa din e-post.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: Senaste IOS uppdatering

Hej,
Det är ett antal buggar som finns i senaste IOS uppdateringen. Min kamera har slutat fungera, blixten går inte, ficklampan går inte. Telefonen indikerar att den är för varm. Jag har pratat med Telia och Apple är medvetna om problemen och de ska rättas till i nästa uppdatering. Enligt Telia yttrar sig buggarna olika vissa får samma problem som jag, vissa får problem med mailen andra kan inte SMS:a mm.
Telia tyckte att jag kunde återställa telefonen till fabriksinställningarna och sedan uppdatera, det kan gå bra men jag kan ju få något av de andra felen sa de.
Telia visste inte när nästa uppgradering kommer.
mvh
Lotta

Apropå debatten Android vs IOS: Verkar som om även Apple kan klanta till det. ;)
Det klarar nog de flesta softvaruproducenter av.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Senaste IOS uppdatering

Fortfarande "blame Apple" som inte informerat om vad man tänkt göra i god tid innan.
Sedan var det ju kamera, mm

Känner inte igen dessa felen, kan inte hitta det på Google heller.
Låsning till operatörer har ställt till det tidigare, förstår inte att det får fortlöpa.

Kameran är en höjdare, i klass med min Lumix kompaktkamera för 3000:-

image3-745568.JPEG
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Sv: Senaste IOS uppdatering

Alla iphone från telia är olåsta from 24 januari 2014. Om den är låst måste den ju vara äldre, övriga operatörer skulle väl följa efter? Men dom kanske inte är lika framåt som telia ;-)
 

Stengränd

HBK Medlem
Inlägg
2.333
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
11570
Medlemskap
2024
Sv: Senaste IOS uppdatering

Detta är skillnaden mellan IMAP och POP3!

Väljer du istället IMAP får du fler och bättre möjligheter. Din e-post lagras på din e-postserver och kopior av den skapas på alla de ställen där du läser, skriver och skickar e-post. Om du exempelvis läser ett brev i e-postklienten i din dator så markeras det brevet också som läst i din mobiltelefon och i din dator och du har ständigt tillgång till all din e-post oavsett vilket sätt du använder för att logga in och läsa din e-post.

Dum fråga kanske men ändå:
Kan man ändra direkt till IMAP istället för Pop3 utan att förlora den nuvarande Mailen?.
 

Birglas

HBK Medlem
Inlägg
2.247
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
1672
Medlemskap
2024
Sv: Senaste IOS uppdatering

Till Lumamannen
Min mailleverantör är Comhem. Jag befinner mig nu utomlands med enbart WIFI. Jag har en Ipad 3.
Till Knarrevik: Jag har en inställning i paddan som gör att inga mail tas bort från servern när jag använder den.
Det förefaller som om uppdateringen är boven.
Birgitta
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Senaste IOS uppdatering

Dum fråga kanske men ändå:
Kan man ändra direkt till IMAP istället för Pop3 utan att förlora den nuvarande Mailen?.

Jag vet faktiskt inte om det går att byta under resans gång eller måste ställas in från början.

Någon som lyckats?
 

Stengränd

HBK Medlem
Inlägg
2.333
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
11570
Medlemskap
2024
Sv: Senaste IOS uppdatering

Om du använder imap istället för pop3 på din mailserver riskerar du inte att de raderas. Då ligger de kvar till dess att du raderar dem själv.

Med tanke på följdfrågor och följdsvar är nog rekommendationen lite förhastad med tanke på event fel vid event omställning när problem dyker upp
på tidigare fungerande program efter uppdatering.
Kan jag tycka i all välmening
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Sv: Senaste IOS uppdatering

Till Lumamannen
Min mailleverantör är Comhem. Jag befinner mig nu utomlands med enbart WIFI. Jag har en Ipad 3.
Till Knarrevik: Jag har en inställning i paddan som gör att inga mail tas bort från servern när jag använder den.
Det förefaller som om uppdateringen är boven.
Birgitta

Comhem var tightare än en mussla, dom släpper ingen info utan ett konto hos dom tydligen.

Jag har extremt svårt att tro att en uppdatering är boven, om jag förstod rätt så fortsätter det likadant?? Kanske en operatörsinställning?

Eller kör du via wlan?
Normalt går det utmärkt att byta från pop3 till imap, det enda som händer är att du läser mailen från servern direkt uran att ta hem dom (förutom headern då). Alla mail finns således kvar.

Andra hållet så raderar du normalt alla mail från servern och lagrar dom i dator/platta.
Det finns inställningar att lämna posten intakt, men det är vad jag vet inte alla leverantörer som stödjer det.

Utan att se Comhems status och dina inställningar i plattan så är det nog svårlöst. Titta i dina mailservrar först och främst om du kör pop3 eller imap. Kör du imap så skall alla mail finnas, om då inte Comhem raserat något.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.817
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Senaste IOS uppdatering

Jag skulle nog vilja säga tvärtom, jag har inte sett någon epostklient där man kan ändra mellan POP3 och IMAP4.
Se till att spara undan alla mailen, radera kontot och skapa det på nytt med IMAP4.
Alternativt, kryssa ur Hämta nya mail (eller gör kontot inaktivt) och skapa ett nytt konto till samma server, men med IMAP4. Du får då två konton, ett gammalt och ett nytt, använd det gamla bara för att läsa de gamla mailen. Det nya används för all aktiv kommunikation med epost.
Beroende på epostklient borde du kunna flytta över de mail du vill ha kvar från POP3kontot till ditt nyskapade IMAP4konto. Då kan du sedan radera det gamla kontot.
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Sv: Senaste IOS uppdatering

Jag skulle nog vilja säga tvärtom, jag har inte sett någon epostklient där man kan ändra mellan POP3 och IMAP4.
Se till att spara undan alla mailen, radera kontot och skapa det på nytt med IMAP4.
Alternativt, kryssa ur Hämta nya mail (eller gör kontot inaktivt) och skapa ett nytt konto till samma server, men med IMAP4. Du får då två konton, ett gammalt och ett nytt, använd det gamla bara för att läsa de gamla mailen. Det nya används för all aktiv kommunikation med epost.
Beroende på epostklient borde du kunna flytta över de mail du vill ha kvar från POP3kontot till ditt nyskapade IMAP4konto. Då kan du sedan radera det gamla kontot.

Vad jag menar är på servernivå, sen uppnår man det enklast genom att skapa ett nytt konto med imap istället för pop3 på den. Det är ju först när du byter till imap som det finns något på servern att spara.

Alla moderna webhotell/mailleverantörer klarar både pop och imap. Eller hur menar du?
 

Birglas

HBK Medlem
Inlägg
2.247
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
1672
Medlemskap
2024
Sv: Senaste IOS uppdatering

När jag gick in i min mail via Comhems webmail fanns alla mailen kvar på servern så det är inga problem. Det var i paddans mailprogram som de försvann.
Problemet är att jag inte får in dem i paddans mailprogram. Däremot kan jag skicka mail därifrån och de finns kvar där.
Birgitta
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Sv: Senaste IOS uppdatering

Hur har du det med minne i plattan?

Lägg upp ett helt nytt konto, enligt Comhems guide, så ska det fungera även om det är uppdateringen som fallerat.

Kör med imap, för det är ju helt klart så du haft förut iom att mailen finns på servern.
 

Birglas

HBK Medlem
Inlägg
2.247
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
1672
Medlemskap
2024
Sv: Senaste IOS uppdatering

Det gick inte att göra ett nytt konto eftersom " servern för inkommande e-post mailin.comhem.se svarar inte". Det är samma svar som jag fått tidigare. Får fortsätta med webbmailen. Det går ju det med.
Tack för support.
Birgitta
 
Toppen