• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kontrollpanel NE266

F

F.d. 53339

Guest
På kontrollpanelen NE266 i min Adria Matrix står texten "AUX" som jag inte vet vad den är till för. Trycker man på texten lyser den grön. Instruktionshäftet lyckas inte göra mig klokare. Finns någon kunnig här som är bättre än jag på att läsa instruktioner och som kan hjälpa mig?
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Kontrollpanel NE266

"Aux" är en förkortning för det engelska ordet "auxiliary" som, enligt mina ordböcker, betyder "hjälpare, assistent". I sammansättningar har ordet även betydelsen "reserv-".

I praktiken är "aux" något som kan nyttjas efter behag, t.ex. aux-ingången på en stereo där du kan koppla in valfri ljudkälla (under förutsättning att signalnivå och impedans ligger inom toleranserna).

I en husbil är alltså aux-anslutningen något som är förberett för inkoppling av något som inte täcks av de ordinarie anslutningarna - t.ex. extra 12 V-uttag, takluckefläkt eller antennförstärkare.
 

pejac

HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
18770
Medlemskap
2024
Sv: Kontrollpanel NE266

Jag har en Adria Coral Supreme, den har samma utrustning. I manualen står det att den ska vara för t ex USB uttag, stereoanläggning som option. Det står även att den används för att fjärrstyra den elektriska golvvärmen. Det stämmer inte på min HB i alla fall.

Jag har satt dit ett USB uttag och även satt en liten ledslinga som jag styr med den knappen. Det som är problemet är att hitta kabeln vilket men gör på elblocket utgång JP11 stift 14. Vart kabeln sen tar vägen har jag inte lyckats hitta. Jag parallellkoplade mig på den. Dokumentationen vart de olika kablarna från stiften tar vägen är minst sagt bristfällig när de inte är direkt kopplade till någon funktion.

Hoppas du hittar något användningsområde.
//Peter
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Kontrollpanel NE266

Är bilen förberedd för tv så är aux till 99% kopplat till antennförstärkaren.
Kolla i skåpet för tv om det inte sitter ett 12volts utag där.
Olle.
 

Matrix 50y

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Malmö
HBK-Nr
19116
Medlemskap
2025
Sv: Kontrollpanel NE266

Vi köpte en ny Adria Matrix i somras.
Vår golvvärme är kopplat till AUX.
Den fungerar bara när man har 220v.
Sitter en transformator i garaget som strömförsörjer
golvvärmen (24volt)

Våra kompisar är avundsjuka på vår goa golvvärme.
 

pejac

HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
18770
Medlemskap
2024
Sv: Kontrollpanel NE266

Som jag tidigare skrivit så står det i manualen att golvvärmen ska kunna fjärrstyras från Aux men det fungerar inte på min Coral. Tittar man på Elschemat så framgår det att den ska gå till "Tank heater" och har man inte en Aldevärmare i så är det nog troligt att det är så. Med Aldepanna så löser man uppvärmningen på annat sätt

//Peter
 

bussjeppe

FD HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
18870
Medlemskap
2023
Sv: Kontrollpanel NE266

Hej!
Vi har en Adria Corol Axess med samma laddare och AUX är för den eletriska golvvärmen men då måste man ha 230 volt till bilen, hoppas att detta är till någon hjälp.
Bussjeppe
 

Häggis

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
29500
Medlemskap
2024
Sv: Kontrollpanel NE266

Jag har en Adria Coral Supreme, den har samma utrustning. I manualen står det att den ska vara för t ex USB uttag, stereoanläggning som option. Det står även att den används för att fjärrstyra den elektriska golvvärmen. Det stämmer inte på min HB i alla fall.

Jag har satt dit ett USB uttag och även satt en liten ledslinga som jag styr med den knappen. Det som är problemet är att hitta kabeln vilket men gör på elblocket utgång JP11 stift 14. Vart kabeln sen tar vägen har jag inte lyckats hitta. Jag parallellkoplade mig på den. Dokumentationen vart de olika kablarna från stiften tar vägen är minst sagt bristfällig när de inte är direkt kopplade till någon funktion.

Hoppas du hittar något användningsområde.
//Peter
Jag har ne350 i min bil och har aux + på jp11 stift 14. Men min fråga är hur hårt kan man belasta i watt stiftet? Tänker koppla in två usb uttag till stiftet.
 

Häggis

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
29500
Medlemskap
2024
Jag har ne350 i min bil och har aux + på jp11 stift 14. Men min fråga är hur hårt kan man belasta i watt stiftet? Tänker koppla in två usb uttag till stiftet. Har nu satt in två extra usbuttag kopplade till stift 14, och det fungerar. Har försökt förstå om aux knappen används till något annat också. Det ger inget utslag på energiförbrukningen så den går väl vidare ut i det fria.
 
Toppen