• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byte kombiinstrument

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Har bytt kombiistrument dvs. hastighet/varvmätar panelen,diverse varningslampor lyser med svagt sken,detta är ett vanligt problem på FIAT gick dock på garantin ,annars drygt 7000kr!
Bilens garantistart visade sig vara när chassit lämnade FIAT ,ett drygt år innan jag fick bilen,detta löste verkstan efter vissa problem så nu fick jag ett år till.

Någon som vet om man gjort något åt problemet med instrumentet?
Efter bytet visar dock "oilservice" bara streck inget miltal.
 
J

Jarn

Guest
Sv: Byte kombiinstrument

Tyvärr ett vanligt fel att bodelsbyggaren glömmer att rapportera till Fiat då den färdiga husbilen registreras. Då blir det garantistart då Fiat delen lämnar fabriken vilket ju kan vara långt innan.
När det gäller oljeservicen så måste du kanske köra en viss sträcka innan den börjar visa något värde.
Jag fick också bytt mitt instrument i maj i år.
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.636
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Byte kombiinstrument

Här är en till som bytt på 2 husbilar i år :(.
Den sista var lite pyssel att få igenom garantireparationen då den stod kvar som obyggt chassi hos Dethleffs i verkstadens system. Fanns inga uppgifter alls om bilen...
Kontaktade Fiat Camper och de löste problemet. Återförsäljaren hade skickat in dokumentet när bilen såldes till kund. Startdatum för garantin fanns inlagt i Fiats centrala system, men det gick av någon anledning inte vidare till verkstaden. Fiat centralt kunde inte förklara varför och det viktigaste för mig är att instrumentet funkar som det ska. Frågan är dock hur länge :mad:
 

Tesslan

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
14160
Medlemskap
2024
Sv: Byte kombiinstrument

Jag köpte begagnad plåtis i våras. Efter en tid så lyste ett antal lampor på halvljus i panelen. Instrumentet skickades på reparation på garantin av Fin Bil, där jag köpt bilen, till ett företag som byter ut de känt dåliga komponenterna i instrumentet till kraftigare så att problemen inte skall återkomma.
Reparationen tog en vecka totalt och nu fungerar allt perfekt igen.
:twitcy:
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Sv: Byte kombiinstrument

Om du har garanti kvar borde man bytt allt,låter som en billig lösning för Fiat,det finns diverse firmor i Tyskland som gör detta på bilar utan garanti.
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
838
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Sv: Byte kombiinstrument

Jag fick ett nytt instrument på garantin i mars, samma månad som garantin på bilen gick ut.
Nu idag, 7 månader efter bytet, hände det igen (ett par kontrollampor lyser svagt)
Någon som vet hur Fiat hanterar garanti på garantireperationer?
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
830
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Sv: Byte kombiinstrument

Normalt sett så har du ingen garanti på garantin liksom. Utan nybilsgarantin slutar att gälla när den går ut. Men är det ett känt o vanligt fel kan det juntänkas gå på "goodwill". Bara att testa...
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
838
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Sv: Byte kombiinstrument

Normalt sett så har du ingen garanti på garantin liksom. Utan nybilsgarantin slutar att gälla när den går ut. Men är det ett känt o vanligt fel kan det juntänkas gå på "goodwill". Bara att testa...

Får nytt instrument på garantin, schyst om det nu inte är kutym i branschen att ge garanti på garantireparationer.
 
Toppen