• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Avställning?

F

F.d. 55347

Guest
Hur gör ni utomlands när ni står på camping t ex. Ställer ni av HB vid längre stopp än 15 dgr?
 
J

Jarn

Guest
Sv: Avställning?

Jag gjorde det i somras då jag stod 25 dagar på samma camping eftersom barn o barnbarn bodde på samma område.
Jag kontrollerade först med mitt förs.bolag om garageförsäkringen gällde även om vi bodde i bilen. Den går ju automatiskt in vid avställning.
Blir ju en slant då förs o skatt i mitt fall är c:a 15.000 per helår dvs runt 300 per vecka.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55337

Guest
Sv: Avställning?

Vi ställer av husbilen när vi står på camping i Spanien en längre tid. Varje år har vi frågat försäkringsbolaget, som i det här fallet är Länsförsäkringar, om det är ok att vi bor i husbilen när vi har garageförsäkring/avställningsförsäkring och det har varit ok varje gång även i år.

Anders och Birgitta
 

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Sv: Avställning?

Enl mitt försäkringsbolag IF ska föjande kriterier vara uppfyllda för att avställningsförsäkringen ska gälla

Avställd i trafikregistret
Befinna sig i Sverige
Inte användas i trafik

Två självklara en inte självklar, så kolla med eget försäkringsbolag rekommenderas
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Avställning?

Kan man slippa betala premien till villaförsäkringen under semester om man inte bor i huset? Jag vet inte men TROR att jag måste betala.

Jag hoppas att mitt försäkringsbolag kräver att man betalar premien om man bor i husbilen. Avställningsförsäkring kan också heta garageförsäkring.
 
J

Jarn

Guest
Sv: Avställning?

Tycker jämförelsen haltar betänkligt.
Du har väl ingen trafikförsäkring på din villa??
Det är ju den stora delen som försvinner vid garage försäkring på husbilen.
Brand, stöld, maskin, yttre skadegörelse m.m. finns ju kvar.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.810
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Avställning?

Även maskindelen och viss del av vagnskada försvinner på Folksam.
Det innebär tex att om Aldepannan eller kylskåpet går sönder under tiden bilen är avställd så ersätts inte detta.
 

matse

HBK Medlem
Inlägg
508
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
18844
Medlemskap
2024
Sv: Avställning?

Min Gäller på länsförsäkringar.
Hej Mats



Din garageförsäkring gäller om du ställer av husbilen när du är utomlands.



Med vänlig hälsning
Annelie Olsson
------------------------------------------------
Privatrådgivare Försäkring
Länsförsäkringar Blekinge
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Avställning?

Absolut har bara haft den påställd då den utnyttjats blir billigast så har många bilar och MC så vill inte gynna byråkraterna i onödan.
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Avställning?

Som man frågar får man svar heter det.
Skulle vara kul att läsa frågan till försäkringsbolaget också.
Jag vet av erfarenhet att man kan lätt få det svar man önskar sig men som sedan inte gäller när det behövs.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Avställning?

Hur gör ni utomlands när ni står på camping t ex. Ställer ni av HB vid längre stopp än 15 dgr?

Har du husbilsförsäkringen och hemförsäkringen i Folksam och medlemskap i Husbilsklubben.se har du bland annat (se villkoren) din 45dagars reseförsäkring förlängd med 140 dagar till 185 dagar vid resa med husbilen.
Dessa 140 dagar betingar ett värde för en person 5893,50 kr.och två personer 11787 kr.
Detta är vad det kostar att köpa till 140 extradagar och man är 65 år hos Folksam.
Denna förmånen försvinner om man ställer av sin husbil.
Plus begränsningarna i elektronikförsäkringen.
Läs alltid det finstilta i era försäkringar, och räkna noga.
Och tänk för övrigt på att förutom förlängningen till 185 dagar vid resa med husbilen så ändras inga villkor i er reseförsäkring på grund av avtalet Hbk. Folksam.
Hälsn. Krister.


Vårt direktnr. till Folksam för Hbk medlemmar.
0771 557010
Från utlandet.
+46 771 557010
 
Senast ändrad:

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Avställning?

Min Gäller på länsförsäkringar.
Hej Mats



Din garageförsäkring gäller om du ställer av husbilen när du är utomlands.



Med vänlig hälsning
Annelie Olsson
------------------------------------------------
Privatrådgivare Försäkring
Länsförsäkringar Blekinge

Har du ställt frågan om den gäller om du bor i bilen?
 
J

Jarn

Guest
Sv: Avställning?

Här är hur jag skrev i våras och svaret jag fick från LF i Malmö.

Hej, jag har en husbil försäkrad hos er, XXX XXX. Den står nu i en lada och är avställd med avställningsförsäkring.
Till sommaren skall jag bl.a. till Italien och där kommer vi att stå still på en camping i 3-4 veckor. Pga kraftigt höjd fordonsskatt, kommer jag då att ställa av den hos Transportstyrelsen.
Då går den hos er ju över med automatik till avställningsförsäkring.
Är det tillåtet att bo i husbilen med bara denna försäkring?
Den är ju iofs bättre bevakad då än om den står obevakad i en lada som nu?
Eller hur gör man annars?
Mvh,
Roland N

Svar:
Hej, Om du ställer av din husbil, har du samma omfattning som du har hemma på avställningsförsäkringen. Men kolla upp hur landets regler gäller, för utländska fordon och tänk på att den ej får användas i trafik.
Med vänlig hälsning xxx xxx Säljare, Affärsområde Privat
 
F

F.d. 55337

Guest
Sv: Avställning?

Länsförsäkringar består av 23 olika länsförsäkringsbolag. Varje bolag har unika erbjudanden, villkor och priser för att passa just dig. Det kan därför skilja mellan de olika länsbolagen vad dom har för villkor för att bo i husbilen när den är avställd. I vårt fall som tillhör Länsförsäkringar Stockholm är det helt ok att bo i husbilen när den är avställd utomlands.

Anders och Birgitta
 

matse

HBK Medlem
Inlägg
508
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
18844
Medlemskap
2024
Sv: Avställning?

Har du ställt frågan om den gäller om du bor i bilen?

Ja det gick bra , förklarade noggrant vad vi skulle göra.
Uppställd på camping med boende.
Ställt frågan till två handläggare en per telefon en per mail = samma svar.
Den ena sa tom glöm inte ställa på innan du kör hem...
Länsförsäkringar kan vara olika i olika bolag...just län....
Mats
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Avställning?

Det viktiga är nog att ha ett svar i skriftlig form, typ E-mail. Det är lätt att ha olika tolkningar vid muntliga besked, framförallt om man behöver utnyttja försäkringen.
 
J

Jarn

Guest
Sv: Avställning?

Det viktiga är nog att ha ett svar i skriftlig form, typ E-mail. Det är lätt att ha olika tolkningar vid muntliga besked, framförallt om man behöver utnyttja försäkringen.

Håller absolut med, därför har jag sparat skriftväxlingen.
Har dåliga erfarenheter tidigare vid muntliga besked, har då den personen dessutom lämnat bolaget så är det ju helt kört.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Avställning?

Säkert bra att först kontrollera vad försäkringen verkligen täcker när den är påställd.
Det verkar som att just Länsförsäkringars husbilsförsäkring ändå är så kraftigt begränsad när det gäller bodelen så att bo i den även när den är avställd lär inte kunna göra någon skillnad.
 
Toppen