• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fyllning eller byte av LPG flaskor?

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.819
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Strax efter Elmia 2014 så monterade jag en 14kg Alugas påfyllningsbar tankflaska.
Jag behöll en plats för en lös flaska för att kunna använda flaskor från godtyckliga länder och inte vara beroende av fyllning.
Under det dryga år som gått så har jag inte använt denna flaska alls trots att vi kör året om utan det har funnits fyllning tillgängligt när det behövts.
Jag funderar nu på om det vore bättre att sätta in ytterligare en 14kg Alugas och
helt förlita sig på fyllning eftersom vi kommer att tillbringa flera månader i södern.

Vi kommer knappast att åka norröver i Sverige under vintern.

Vad tycker ni som övervintrar i Spanien o Portugal, är det lätt att hitta fyllning av LPG eller ska man byta ena flaskan i stället?
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Fyllning eller byte av LPG flaskor?

Hej Håkan. Jag började med en tankflaska men har nu två st. 11 kg alufl. Har kompletterat med utvändig påfyllning och två st. små flaskmonterade filter. Filterna säljs av Carthago- Anders.
Har fungerat bra.
Krister.
 

K & P Express

HBK Medlem
Inlägg
801
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
856
Medlemskap
2024
Sv: Fyllning eller byte av LPG flaskor?

Den enda nackdel som jag ser är att, om man står still på en camping en längre tid (ex Spanien) att man då måste köra ut från campingen med sitt ekipage till ett ställe där man kan fylla på sina LPG flaskor.
Detta gäller om man har enbart LPG fyllning på båda flaskor.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fyllning eller byte av LPG flaskor?

Hvor stort er det problemet? Vi hadde en 110 liter tank - tilsvarer 4 11 kg flasker de siste vintrene vi var i Spania. Med vårt forbruk når holdt det til vi var ute av Spania etter 5 mnd. Om en regner 10 kg pr mnd så blir det nært vårt forbruk. At bilen fortsatt har flaske anlegget intakt, men ikke i bruk gjorde at vi aldri bekymret oss over om vi hadde gass nok. Vi kunne enkelt kjøpt en spansk flaske, men hadde aldri behov for dette eller å fylle.

Nå sto vi på Campingen i Bolnuevo hele vinteren og hadde 6A tilkoblet så Alde pannen sørget for varmt vatn fra el. Om vi hadde fricampet så ville forbruket av gass vært et helt annet, men da ville det heller ikke vært noe problem med å fylle på tanken.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Fyllning eller byte av LPG flaskor?

Tja! Med 2 14 kg flaskor klarar du dig minst 2 månader utan att tanka. Är det så att ni gillar att sova svalt så klarar du dig ännu längre.

Vi började också med en flaska, men vi använde aldrig P11:an, så nu har vi två Alugas.

Även om du skulle övervintra på samma ställe hela vintern, så går det fortfarande att göra som många gör. Ställ den Spanska utanför bilen och koppla på slangen i bilen.
 
Toppen