• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bygga om Mercedes Sprinter

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Om det är som på min gamla caddy så är det nog inte så enkelt, det går en arm från pedalen till en lägesgivare som skickar signalen in i elektronikboxen. Där händer det saker t.ex. går det inte att gasa och bromsa samtidigt för då går den ner på tomgång finns limp home läge som drar ned gasreglaget om det kommer någon viktig felkontroll signal.
Bästa vore ju om det fanns någon tillsats som passade direkt på elektroniken, antar att pumpen styrs elektriskt också.:confused:
Pumpen? om den har elektrisk gas så är det väl pumpen som styrs eller vad menar du att gaspedalen skulle styra?
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Signalen på lägesgivaren för gaspedalen passerar en elektronikbox som har flera givarsignaler att ta hänsyn till den går inte bara direkt till insprutningspumpen och i takt med att miljönissarna har agerat så blir det fler och fler saker som ska regleras. Det är alltså inte fly by wire !
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Om jag synar den prylen jag fotade så går det en vire till den från gaspedalen
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Signalen på lägesgivaren för gaspedalen passerar en elektronikbox som har flera givarsignaler att ta hänsyn till den går inte bara direkt till insprutningspumpen och i takt med att miljönissarna har agerat så blir det fler och fler saker som ska regleras. Det är alltså inte fly by wire !
Inte regleras(bara pumpen ska regleras), utan saker som styr. Men det är det som är fly-by-wire!
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Fick besök av min kompis Kenneth från Göteborg under en vecka. Eftersom han är elektriker var det lämpligt att sätta honom i arbet med 220v systemet. Satte dit lite vägguttag,transformator till golvvärmen och kylen och diverse kopplingar till 12v systemet.
 
F

F.d. 22252

Guest
Ja Affe vad ska du mer uppfinna för att undvika en liten resa med din husbil, ska du inte resa med den kan du byta med mej så kan du börja från början igen.
Jo Persson är min kusin och sd anhängare , men jag försöker vara lite mer öppen ser mer alla människor som personer inte ras eller religion, tror de flesta oavsett inte är så intresserade av religion egentligen och ganska lika oss alla.
Du bygger allt bättre än man kan köpa sej till, otroligt bra och genomtänkt ända till sista skruven, inget fusk som jag ägnar mej åt.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Ja men du vet väl Bengtic att bilen är min recreation efter min epilepsi så är jag inte så noga när utan bara hur
Kanske får bra betalt för bilen om det går snett. Har redan åkt 4m med den i år ;)
Blir nog klar med elen men det är så hiskligt kallt ven inne garaget. Måste faktiskt ibland lägga mig under på det kalla golvet. Eldar jag på inne så har jag bara 22 gr och vill jag ha varmare kan jag ju ta till Alden
Ha det bra
 
Toppen