• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bygga om Mercedes Sprinter

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

På min första husbil, en Hobby 550FS (liten halvintegrerad) satte jag in en 2 kw webasto och den klarade i alla fall mitt behov med ner mot -20 utan problem. Spridningsmönster och ventilation är viktigt att tänka på också! Lycka till.
 
F

F.d. 29620

Guest
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Kan jag med ungefär lika volym i bodelen klara mej till noll grader så lär du klara väldigt mycket mer med en webasto.
förmodligen -25 utan problem om isoleringen är ok.
Jo viktigt med ventilationen.

På min första husbil, en Hobby 550FS (liten halvintegrerad) satte jag in en 2 kw webasto och den klarade i alla fall mitt behov med ner mot -20 utan problem. Spridningsmönster och ventilation är viktigt att tänka på också! Lycka till.

Hur svårt är det att montera dessa själv, och finns det nån som kan montera det åt en till en rimlig summa?
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Tror egentligen inte det är så svårt men jag bad om hjälp. Köpte värmare till off-season-pris och har för mig att jag betalade bara drygt 2000 för montaget. Sedan dess är dieselvärmare o kompressorkylskåp enda alternativet för mig. Lycka till och läs på i manualen innan du bestämmer om du behöver hjälp. F.ö. hängde jag värmaren under bilen med en "låda" runt den. Funkade bra..
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Tog ner tanken på min bil igår för att montera uttag för webaston. Det fanns ingen pump i den så jobbet var i onödan men satte ändå dit uttaget som jag redan köpt. Ett problem uppstod vid monteringen att det skramlade i tankarmaturen när jag skulle montera den igen. Det sitter en stor kopp under den i vilken det går ner några rör för att suga bränsle. När jag tog loss koppen för att se vad som skramlade. Helt nollställd på hur grejorna satt och mercedes vet inte utan har bara komplett armatur. Får väl testa men ett dj..la jobb att sätta upp den och i sa fall ta ner den igen. Inget vet hur det skall se ut
På bilden på armaturen har jag satt dit delarna där jag tror dom skulle sitta
Över rören sitter det en stor plastkopp.
IMG_0491.JPG
IMG_0488.JPG
IMG_0490.JPG
 
Senast ändrad:

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Har tänkt på det i ett tidigare inlägg. Vågar inte i och med elektroniken i webaston är ganska avancerad. Mihahajanen ? Nämnde också detta i ett tidigt skede. Får nog vara elektronikingeniör innan ett sånt projekt. Men då måste jag ju krångla med reläer och 12 volt. Alden är bara att sätta på. Den med fjärrkontrollen även från min Ipad :)
Hej

Det är superenkelt, antingen med relä eller dioder, det senare har bara en nackdel och det är att man tappar 0,7 volt men det tror jag inte spelar någon roll för en cirkulationspump!

Om du öppnar och hittar cirkulationspumpen(webasto), sedan slår du igång den och kollar vem som är + och -, märk upp dessa och stäng av.

Klipp nu av denna kabel på lämpligt ställe, sedan köper du två dioder på tex Kjell och company, skulle gissa att pumpen drar långt under 1A isåfall denna https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/elektronik/halvledare/dioder/diod-1n4001-p90028 annars denna (3A) https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/elektronik/halvledare/dioder/diod-1n5400-p90033

Använd sedan tex en sockerbit eller löd enligt följande.

- Koppla ihop de två sidorna på dioden som har ett streck(katod dvs minus), denna punkt ansluter du sedan till pumpens avklippta sladd.

- Anslut sedan den ena diodens andra ända till Webasto avklippta kabel
- Anslut sedan den andra diodens andra ända till något i Alde som ger +12V när Alde är tillslagen eller till en separat strömbrytare för 12V och på så sätt manuellt starta pumpen.

Jättejätte enkelt jämfört med ditt enormt fina bygge till husbil:)

Dioden är alltså en backventil, strömmen går bara åt ett håll därav att man kan lätt styra en pryl från flera olika källor, det kallas för att gör en ELLER koppling OR på engelska, dvs antingen Webasto ELLER Alde.
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Behovet av värmekapacitet är ju direkt kopplat till hur bra bilen är isolerad.
Och i vill mån hur och var man lyckas sprida värmen.

Min erfarenhet från tidigare lilla campingbuss (mer eller mindre oisolerad) är att har värme under sängen kan betyda mycket om det är riktigt kallt. Då är det skönt att sova även om värmesystemet inte skulle klara att hålla full rumstemperatur i hela bilen när det är riktigt kallt.

Även om det kanske känns bortkastat att värma upp lastutrymmet under
sängen i din skiss så vill jag påstå att det är väl värt det.


I mitt bygge, Ambulansen, valde jag en liknande värmare med 4kw effekt. (en Eberspächer då Webasto inte fanns i 12 volt bensinutförande) Jag har inte provat den i nån kyla ännu. Jag har byggt ett kanalsystem som fördelar den varma luften i bilen och in under sängen även i stuvfacken. Själva värmaren sitter monterad i själva friskluftintaget. Det innebär att den tar in en blandning av uteluft och inneluft. Hur mycket av varje bestäms av hur mycket som släps ut via ventilator i taket och ev. öppen taklucka. Ju mer luft ut ur bilen, ju mer uteluft kommer in i värmaren.


Sen lade även jag ett elvärmegolv. ca 500W. Ger ett skönt golv men det verkar inte som det ger så stort tillskott till värmen i bilen i sin helhet. Gissar att rätt mkt av effekten går ut nedåt.

Avskärmning mot hytten är väldigt viktig om du inte kommer ha vägg här. En riktig vinterbil har isolerad vägg, ev med isolerad dörr. Jag tänker prova med dubbla draperier då min inte i första hand är tänkt som vinterbil.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Tack Miaajanen och storpontus för era svar. Problemet med cirkulationen är löst. Höjde nivån så mycket det gick i expkärlet. Nu kan jag köra både alden eller webaston separat eller tillsammans. Alden blev bara ett impulsköp när jag hittade en helt ny på blocket till tredjedelen av nypriset. Lägger också in en elfolie under golvet. Bättre att göra det då man ändå bygger till en minimal kostnad, transingen kan jag köpa senare om det skulle behövas.
Nu är det bara mitt problem med tankarmaturen som har focus. Konstigt att mercedesverkstaden eller imortören i malmö vet något om det. Att köpa en ny el beg är tydligen lösningen. Kan givetsvis prova att montera ihop den som jag tror. Det sitter ett filter i den och en del fjädrar o oringar men inget finns tydligen löst att köpa. Hade inte för avsikt att ta isär den man den föll bara isär. Det är en baggis att ta isär den också om man ville.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Jag tittar på dina bilder av tankarmaturen och förstår inte vad problemet är? Du har monterat dit ett rör med sil, sugledning, ett rör för returen samt ett nytt rör för att suga bränsle till värmaren. Eller? vad mer finns som kan monteras annorlunda. Koppen som ska över måste väl vara ett skvalpskydd?
//Göte J
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Jag tittar på dina bilder av tankarmaturen och förstår inte vad problemet är? Du har monterat dit ett rör med sil, sugledning, ett rör för returen samt ett nytt rör för att suga bränsle till värmaren. Eller? vad mer finns som kan monteras annorlunda. Koppen som ska över måste väl vara ett skvalpskydd?
//Göte J
Tack,har fått beslutsångest angående detta :mad:
Glömde fota plastkoppen innan jag monterade allt
Det finns tre rör ner i koppen
1. Ett rör med filter som givetsvis är sugledning med filtret och O-ringen,
och plastdistansen
2. Ett rör med en fjäder på och plastdistans,O ring
3. Ett tredje rör med hål, om jag blåser i det är det stopp ?
Har jag monterat O-ringarna och plastdistanserna riktigt ?
Filtret går givetsvis ner i botten på plastkoppen
Röret med en fjäder går ner i ett rör inuti koppen
detta rör går ner i koppen med nån liten ??? på utsidan av den
Röret utan fjäder går också ner i ett rör inuti koppen som inte mynnar ut någonstans
När jag tog ut armaturen var det en hel enhet
När jag lagt armaturen åt sidan och senare tog den för montering skramlade det i den,varför jag tog isär den o kolla varför. Delarna låg då lösa i koppen.
Min undran är om det fattas något i det tredje röret som är tätt?
Är orolig om det ramlat ut något ytterligare när jag tog bort koppen som jag inte såg?
Krånglig förklaring, Skulle givetsvis fotat inuti koppen innan jag satte ihop allt igen. Kan givetsvis sätta dit tanken och allt runt om,fylla i diesel och testa men ett himla jobb eftersom jag inte har bilen upphissad utan får ligga under o jobba
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Ok, då var det inte alls så enkelt och självklart som jag trodde! Dessvärre har jag inget bra förslag till lösning! Möjligen stoppa ner armaturen i en burk med diesel och se om det fungerar innan du monterar tillbaka tanken?
//Göte J
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Jag funderar lite ett av rören är ju för att få ut bränsle ett kan vara till returen och ett kan vara till bränslenivån. det borde du kunna se om du följer anslutningarna.
Den där fjädern kan den ha att göra med eventuell backventil på returen?
givaren till bränslenivån skulle ju kunna ha någonting som ger någon signal av något slag, ligger det inget löst inuti tanken? borde kunna var någon flottör med någon magnet.
Eller också sitter det någonting i tanken antar att det är någon bajonettfattning så den bara kan sitta på ett sätt.
Läste lite nogrannare det sitter alltså ett rör i tanken som har med tankmätaren att göra, om inte backventilen till returen skulle fungera så skulle du teoretiskt kunna tömma hela bränslesystemet baklänges med värmaren beroende på hur det är konstruerat och hur mycket diesel det finns i tanken.
 
Senast redigerad av en moderator:

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Flottören till bränslemätaren sutter på utsidan burken.
Köpte en beg på skroten i kväll (300:) se bild
Lättare så än att vara oviss. Det måste vara nån typ av inlopp i botten på burken
Annars ör man tvungen att fylla nästan halva tanken för att få bränsle tll bilen.
Glömde ju att närmare studera burken innan jag satte ihop det.
Fick jag bara reda på artnr (9015421317) på den är hela internet fullt med armaturer

IMG_0351.JPG
 
Senast ändrad:
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Forskade lite och det verkar vara samma saker till vw lt som till sprinter.
eventuellt finns det två modeller en som är till värmare och en utan men om det är något extra uttag på själva tanken har jag inte hittat.
 

Bilagor

  • B47015000195.1789.jpg
    B47015000195.1789.jpg
    132 KB · Visningar: 12

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Duktig karl, kul att du engagerar dig
Finns inget uttag på tanken utan bara två olika armaturer. En med och en utan.
Den jag köpte måste tas isär och göras ren. Också nyfiken på hur mycket fel jag gjort.
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Jag borrade hål i tanken och monterade ett sugrör. Passade även på att byta bränslepump och tankband när jag ändå hade tanken nere.
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Verkstaden som brukar serva mina vardagsbilar är även experter på Sprakare och Webasto. De hade flera olika sådana sugrör o välja på. Beroende på tankens storlek o hur slanganslutningens skulle peka.
Jo det var nog en fläns invändigt och en mutter på utsidan o packningar där emellan vill jag minnas.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Synd jag inte visste det tidigare. Tydligen skillnad på webastoverkstäder och min avrådde Dom ville nog inte göra jobbet även om dom ligger vägg i vägg med min plats
Kanske beror på hur man kommer åt insidan av tanken.
 
Senast ändrad:
Toppen