• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bygga om Mercedes Sprinter

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Det är inte så att den lösningen du har drar med ny luft in i systemet hela tiden?
Om returen släpps i toppen och blir ett "vattenfall" ner i expansionskärlet där den drar ner luften i vätskan?
Ja det är det jag misstänker. Funderar på att förlänga returen ner i tanken så den mynnar ut direkt i vätskan innan jag vidtar några avancerade åtgärder:)
Skall också prova först med att fylla helt upp kärlet. Det spolande ljudet är också lite störande när man ligger i sängen ovanför.
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Fyll karet slik at du reduserer trykket som skal til for sirkulasjon! Høydeforskjellen mellom toppen på vatnet i karet og utløpet gir et mottrykk mot sirkulasjon.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

I mitt hus har jag ett öppet expansionsrör med en grov stigarledning från pannan finns en avrinning i toppen som används vid ev. påfyllning.
Har man inte det används vad jag vet ett slutet system med en bälg inuti där det är luft på ena sidan och vatten på den andra. Expansionskärl vattnet måste få expandera vid övertryck.
I en bil har man bara en slang till expansionskärlet och trycket i luften ovanför tar upp den ökande vattenvolymen, har aldrig sett att man har genomströmning i expansionskärlet??:confused:
 

BOoRagnhild

FD HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Strömstad
HBK-Nr
23400
Medlemskap
2022
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Montera ett tryck exp. kärl ALDE, det är ett slutet kärl med tryck
och man kan se nivå min och max. montera bort den pump som
sitter där, och ersätt den med en kraftigare pump, på utgångs slangen,
så fungerar cirkulationen.
 

Bilagor

  • th.jpg
    th.jpg
    4,4 KB · Visningar: 565

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Måste givetsvis följa leverantörens anvisningar. Webastosystemet fungerar perfekt. Det är på Alden som inte vattnet cirkulerar riktigt. Alden trycker bara vattnet framför sig och det är därför det inte går ok. Sätter jag igång webaston och får cirkulation i systemet då går alden också och går även när jag stänger av webaston. Det står även i webastons beskrivning att man kan ha nivån i tanken över returen får att slippa skvalpet. Hade jag inte varit så noggran och byggt systemet med lödade rör och kopplingar hade det varit mycket enklare att testa olika alternativ. Nämnas kan att tanken är en trycktank med ett lock som öppnar och släpper det om trycket blir för högt i tanken. Precis som på en bil. Ska imorgon prova dom tips jag fått. Annars skippar jag nog alden. Klarar mig utan den men det är synd när jag har investerat i den.
Till dom som orkar läsa vidare:
THE TANK CAN BE FILLED TO A HIGHER LEVEL THAN THE MAXIMUM. PROVIDING THE IOVERFLOW PIPE IS INSTALED, THE COOLANT WILL FIND ITS OWN LEVEL TO SUIT THE SYSTEM CAPACITY.
The tank shown below is not pressurised so fill the tank as full as possible. Ensure the overflow pipe is installed & allow the coolant expansion to find its own level. The vertical mounted posi- tion is the most desirable.
NOTE: if the header tank is mounted close to the sleeping area then consider Installing the header tank so the coolant return pipe is below the coolant level. This can give a quieter effect of movement of coolant, than if the returning coolant is running on top of the coolant
 
Senast ändrad:
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Jag har funderat ett tag och jag tror jag hittat pudelns kärna!
När du har ett avbrott i flödet eftersom inloppet sitter högre än vattenytan kan du inte få självcirkulation.
Fallhöjden mellan inloppet och vattenytan utgör ju ett mottryck som även en svag pump har svårt att övervinna. Jämför lagen om kommunicerande kärl, du bryter kommunikationen.
Om du fyller systemet fullt kan det fungera men om vattnet blir så varmt att den trycker ut vattnet och nivån då hamnar under inloppet är du tillbaka på ruta ett när du ska starta om systemet, jag tror det är det som händer när du startar upp både webaston och Alden att vattnet stiger och når inloppet.
Pluggar du inloppet och sätter en T-koppling på utloppsröret kommer det säkert fungera och då kommer expansionskärlet endast att fungera för expansion av vattnet utan genomströmning.
Alternativt försöka få in en rörförlängning i expansionskärlet så att inloppet ständigt hamnar under vattenytan fast det är en risk att du får en luftfälla där.
Jag vet inte om det låter vettigt svårt när man inte har allt framför sig, Lycka till Affe!
 
Senast redigerad av en moderator:

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Tack Bengtic och ni alla att ni egagerar Er i mitt problem.
Det är också i dom banorna jag funderat på. Antingen vänder jag kärlet på högkant för det finns ytterligare ett pluggat uttag på det.(se bild) och fyller den full till en nivå över inloppet. Då får jag flöde genom tanken hela tiden eller så behåller jag tanken som den sitter och monterar ett nytt uttag i sidan på den men vill ogärna göra ett nytt hål i tanken. Din tanke med ett T-rör under blir ju detsamma. Men det är trångt under tanken och vill slippa besväret att att lossa alla färdiga och lödda kopplingar. Nämnas kan att tanken är utrustad med ett trycklock som öppnar vid för högt tryck i den. Att det fungerar som det är med Webaston är att den har en impellerpump som både suger och trycker. Skall till Biltema imorgon och köpa mer glykol eftersom jag vill ha samma som tidigare.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Eller så kopplar du på impellerpumpen med en separat strömbrytare det blir ju egentligen enklaste sättet att lösa det på om du kan undvika backspänning till själva webastovärmaren.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Har tänkt på det i ett tidigare inlägg. Vågar inte i och med elektroniken i webaston är ganska avancerad. Mihahajanen ? Nämnde också detta i ett tidigt skede. Får nog vara elektronikingeniör innan ett sånt projekt. Men då måste jag ju krångla med reläer och 12 volt. Alden är bara att sätta på. Den med fjärrkontrollen även från min Ipad :)
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Gratulerar till att ha löst problemet det var lite lurigt!
Hoppas nu att den startar upp när det blir kallt och vattennivån har sänkts.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Skall imorgon vända på tanken så får jag större fritt utrymme för luft och dessutom kommer returvattnet alltid att mynna ut under vattenytan i kärlet
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Ja inte lär du behöva frysa på gamla dar.
Webasto måste väl komma från vedbastu?
och om du trixar med termostaterna kan du nog lätt få en 80grader därinne, husbil med innbyggd bastu inte så många som har.
:D
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Ja inte lär du behöva frysa på gamla dar.
Webasto måste väl komma från vedbastu?
och om du trixar med termostaterna kan du nog lätt få en 80grader därinne, husbil med innbyggd bastu inte så många som har.
:D
Du är välkommen på ett bastubad :)
 
F

F.d. 57632

Guest
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Riktigt imponerad av ditt bygge affezell. Ger mycket inspiration.

Har läst igenom tråden som ger väldigt många bra tips inför ett bygge. Jag sitter just nu och planerar och skissar på min drömbil. Jag har riktat in mig på att inreda en Renault Master. Jag bygger bussen för att kunna använda den året runt. Därför undrar jag hur ditt värmesystem skulle klara sig under vintern? För/nackdelar för vinterbruk? Det jag är ute efter är enbart ett system som ska hålla behaglig värme i bussen sommar som vinter. Varmt vatten behöver jag inte. Någon med erfarenhet av vilket slags system man kan behövas ha för vinterbruk? Gasol går helst bort i mina ögon.
Bifogar även en liten skiss på hur jag tänkt mig planlösningen i bilen. Tips och kritik tar jag mer än gärna emot!
 

Bilagor

  • Planlo?sning husbuss.png
    Planlo?sning husbuss.png
    78,8 KB · Visningar: 12

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Riktigt imponerad av ditt bygge affezell. Ger mycket inspiration.

Har läst igenom tråden som ger väldigt många bra tips inför ett bygge. Jag sitter just nu och planerar och skissar på min drömbil. Jag har riktat in mig på att inreda en Renault Master. Jag bygger bussen för att kunna använda den året runt. Därför undrar jag hur ditt värmesystem skulle klara sig under vintern? För/nackdelar för vinterbruk? Det jag är ute efter är enbart ett system som ska hålla behaglig värme i bussen sommar som vinter. Varmt vatten behöver jag inte. Någon med erfarenhet av vilket slags system man kan behövas ha för vinterbruk? Gasol går helst bort i mina ögon.
Bifogar även en liten skiss på hur jag tänkt mig planlösningen i bilen. Tips och kritik tar jag mer än gärna emot!
Hej
Kul att du gillar mitt bygge
Värmebehov är ju alltid på tapeten när man skall bo i bilen vintertid. Gasol är ju som du också tycker för kostsamt så det är inget alternativ för mig. Då finns ju det bara lösning med dieselvärmare. Eftersom jag inte tänkt mig använda bilen på vintern så har jag ingen erfarenhet av detta. Jag har ju satsat på ett vattenburet system med en fläkt som sprider värmen. Den ger 5,5 kW. Har en webasto dieselvärmare och som tillskott en Alde elkassett. Sen lägger jag elvärmefolie mellan golvisoleringen och övergolvet. Lite väl överdrivet men inte så stora extrakostnader då man ändå bygger. Hur skall du klara ett vinterboende utan toa och varmvatten. Det finns massor av olika typer av element. Skulle jag satsa på att bo i bilen under vintern hade jag valt att lägga någon typ av uppvärmning av sängarna. Värmefolie eller golvvärmeslang. Många fördelar med vattenburen värme eftersom det är så flexibelt. Det finns många lösningar här på forumet av denna fråga. Hoppas det går bra med dina planer.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

När det var 5-6grader så använde jag enbart 1kW elvärme, när det blev runt noll så räckte det också men då stöttade jag lite med gas så jag skulle få upp värmen snabbare.
Så i min bil räcker 1kW till noll grader och det är max vad man brukar kunna få på en camping, eller gas på lägsta inställningen.
En dieselvärmare har en ordentlig kapacitet för ett antal minusgrader man slipper ju ett särskilt utrymme för gasolflaskor, men de drar en del el så man måste ha ett riktigt bra bobatteri. Sen låter det ju en del om dem.
 
F

F.d. 57632

Guest
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Hej
Kul att du gillar mitt bygge
Värmebehov är ju alltid på tapeten när man skall bo i bilen vintertid. Gasol är ju som du också tycker för kostsamt så det är inget alternativ för mig. Då finns ju det bara lösning med dieselvärmare. Eftersom jag inte tänkt mig använda bilen på vintern så har jag ingen erfarenhet av detta. Jag har ju satsat på ett vattenburet system med en fläkt som sprider värmen. Den ger 5,5 kW. Har en webasto dieselvärmare och som tillskott en Alde elkassett. Sen lägger jag elvärmefolie mellan golvisoleringen och övergolvet. Lite väl överdrivet men inte så stora extrakostnader då man ändå bygger. Hur skall du klara ett vinterboende utan toa och varmvatten. Det finns massor av olika typer av element. Skulle jag satsa på att bo i bilen under vintern hade jag valt att lägga någon typ av uppvärmning av sängarna. Värmefolie eller golvvärmeslang. Många fördelar med vattenburen värme eftersom det är så flexibelt. Det finns många lösningar här på forumet av denna fråga. Hoppas det går bra med dina planer.



ok, mycket roligt att få höra hur du har diskuterat kring ditt bygge! Som nybörjare är det till stor hjälp. Jag har kollat ut Webasto Air Top EVO, den verkar gå att köpa från Tyskland på Ebay för cirka, 11 000. Vilket jag tycker låter rimligt och relativt enkelt att installera. Min tanke kring den är att sätta utblås i överkant av min upphöjda säng för att även få värmespridning där. Den ska ge upp till 5KW. Men det jag undrar är ifall det här är för lite när det kommer till temperaturer runt -10C? En elkasset och värmefolie för dagar man har tillgångar till ström låter som en riktigt bra lösning, den ideen behåller jag! Har du ett annat märke på fläkten än Webasto? Isåfall vilket? Får man fråga på vad ditt värmesystem kostar mellan tumme och pekfinger?
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Jag köpte ett helt värmarpaket från en firma i England
Butler technik
Kolla med dom. Dom har allt när det gäller webasto el eberspächer och bra priser.
 
F

F.d. 57632

Guest
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Jag köpte ett helt värmarpaket från en firma i England
Butler technik
Kolla med dom. Dom har allt när det gäller webasto el eberspächer och bra priser.

Perfekt, har bestämt mig för att köpa Webasto Air Top Evo 40 och håller tummarna på att den ger mig tillräckligt med värme för att kunna njuta under vinterhalvåret. Med er hjälp har jag löst flera av mina problem, tack för det! Men ett av problemet jag inte löst är hur du har löst det med ventilation? Var har du placerat den och hur har du byggt den?
 
Toppen