• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bygga om Mercedes Sprinter

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.896
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Fick ett tips om att använda en målardyna som tydligen är en platta med mohair på

Fungerar bra, blir en slät och fin yta. Rolla först med en mohairroller och efterdra med dynan. Har gjort detta på köksluckor och de ser ut som om de sprutmålats. Tycker även att det blir bra resultat med bara mohairrollern. Varför jag föreslår att du testar detta först på en provbit.

Hälsar Kjell
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Jag håller just nu på med att måla innerdörrar. Jag jag lägger på med en roller & efterdrar med en bred lackpensel. Färgen späder jag med 15% vatten & lägger på 4 tunna lager. Blir som sprutlackerat. Färgen är Beckers vattenbaserade lackfärg, halvblank Glans 40.

Bennie
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Blir bättre på liggande ytor men har många stående. Kanske snålade och köpte skumgummiroller på Biltema. Plywood är också väldigt sugande sa färghandeln och rekommenderade högblank Servalack Exklusiv. Kanske skulle valt halvmatt istället. Lade på 3 lager. Målarna älskade den färgen sa dom. Hoppas ni inte påpekar det om ni skulle få se min bil "I FRAMTIDEN" :)
 
Senast ändrad:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Du har köpt en bra färg inte tu tal om det. Det är som du säger att en halvblank färg nog hade varit bättre eftersom ev. penseldrag inte syns så tydligt. Men, hemligheten ligger i att man späder färgen så den flyter ut lätt & flera tunna lager så det inte rinner. Täckningen bestämmer hur många lager det behövs. Jag tycker själv att det fungerar bra om man applicerar med roller & jämnar till med en planstrykare eller bred lackpensel. Med tanke på det eminenta arbete du utfört på ditt bygge så är jag övertygad om att du kommer att ha en riktig pärla hemma på gården. Jag hoppas att du vill presentera ett fotokollage på pärlan när du är klar. Jag följer ditt, Storpontus & alla andra byggen på vår hemsida med spänning.

Bennie
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Jag har lite erfarenhet av att måla med roller, mitt första försök med elektrisk färgspruta slog inte så väl ut. Blandade mörkblått och silver för att få en metallicliknande färg och hade det inte varit för rinningarna hade det blivit fint. Det var en saab 93F tvåtakt och den var gammal redan då.
Den skulle man behållit! Insåg mina begränsningar när det gäller spruta.

Nästa försök var en vwbuss där jag blandade servalack rött och blått för att få mörklila färg. Den rollades på natten i ett stort garage på natten när alla sov, blev riktigt bra men solen tog mest på det röda i färgen så den blev nästan helt blå, ingen förstod att den var rollad.
Nästa objekt var en gammal televerks kadett kombi med säng och skåp fungerade riktigt bra hade den bl.a. på flygtävlingar där jag bodde i den.
Den blev rollad med grå servalack och det blev riktigt bra ingen trodde den var rollad.
Servalack tål inte solen så bra och blev matt så efter ett par år blev det omrollning med mekanlack i samma kulör och det blev ännu bättre än tidigare och mekanlacken tålde solljuset bättre och behöll glansen.
Om jag hade en plåtis skulle jag välja att rolla den med mekanlack om jag skulle lacka om, men nu är det ju glasfiber och gelcoat som gäller och där har jag något udda behandlat med golvpolish.:confused:

Fattar egentligen inte varför man ska hålla på och vaxa och dona med bilar som är ute i regn och salt det viktigaste är att det inte rostar.
Tänk och folk gjorde likadant med sina sommarstugor, metallicklack med klarlack och vax och hela kittet?
Man ska nog titta på vad det är för något som används i industrin istället om det ska vara hållbart.
Snickerier inomhus blir nog bäst med halvmatt men glansen blir man fort av med tiden, räcker med lite kraftigt rengöringsmedel så har man tagit en del av glansen.
Jag avundas dej din skicklighet, bilen blir utan tvekan bättre än en ny när det gäller bodelen.
När det gäller dina bilder som ger nackspärr, lägg in dom i datorn och titta på dom där så kan du vrida dom rätt. Använder man kameran eller telefonen så blir man lätt lurad av läget, jag går alltid via datorn.
 
Senast redigerad av en moderator:

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Jag avundas dej din skicklighet, bilen blir utan tvekan bättre än en ny när det gäller bodelen.
När det gäller dina bilder som ger nackspärr, lägg in dom i datorn och titta på dom där så kan du vrida dom rätt. Använder man kameran eller telefonen så blir man lätt lurad av läget, jag går alltid via datorn.

Tack,lite beröm stärker ju alltid.
Angående bilderna så är det ganska jobbigt att först föra över dom till datorn så det får bli vad det blir. Klickar du på bilderna i tråden så blir dom rättvända.
Angående byggandet så eftersom jag jobbat på ett snickeri i flera år så saknas givetsvis massor med maskiner. Jag har en byggsåg,överhandsfräs,sticksåg och en oumbärlig Festo sänksåg till mitt förfogande. Saknar givetsvis maskinparken från snickeriet. Det får bli som det blir :)
Angående målningen så talade jag med min kompis som är målare om att få en fin och helt glansig yta på björkplywood är nästan omöjligt utan att spruta den.
Provade att måla sju gånger och då började det bli lite glans så jag gav upp utan får nöja mig med att rolla på tre gånger. Det är ju inget fabriksbygge :)
Duger åt en gammal pensionär. Nu går turen till köksbänken.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Hej
Skal nu börja med väggarna i bilen. Står i valet och kvalet om jag skall måla eller limma på någonting. På väggarna har jag bara plywood nu. Talade med en målare och han trodde att även en grövre tapet skulle senare spricka i skivskarvarna. Det fiins ju högtalarmatta från Biltema men bara i mörka färger, vill ju ha lite ljusare. Hört talas också om velour. Vill gärna ha lite tips och råd.
Köksdelen och toa år redan målat i en ljusgrå färg, så det gäller bara sovutrymmet.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Varför inte sätta upp en glasfiberväv & måla den i en matchande färg? Den finns ju i olika vävmönster & även lätt att hålla ren om olyckan är framme.

Bennie
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Kolla på båtaffärer, de brukar kunna ha diverse panelklädslar.

Jag klädde om ruffen på min gamla DC21 med "konstläder", minns bara inte var jag köpte det, fanns då i en massa färger.
 
F

F.d. 27786

Guest
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Har nu kläppt i mig 1 liter utav kaffe denna morgorn, och bara njutigt utav denna tråd! Ditt bygge blir ju helt fantastiskt! Och det har även hjälpt mig att planera ut lite utav mitt bygge som jag skall börja med i slutet av veckan.

Tyvärr har jag varken pengarna eller tiden att lägga. Så lite budget version kommer jag att slå till med. Då bilen skall bli lite snickarbil samt när kylan drar sig in över södra Sverige så försvinner jag återigen mot värmen!

Men planen är att ha sängen där bak, upphöjd . För att kunna ha ett "garage" för diverse leksaker (surfbräda,tält,hike utrustning osv) under sängen.
Där kommer bli form utav kök och förvaring . Men kommer nog avstå Gasol då jag inte giter omregistrering och diverse regulationer..

Ser fram emot din nästa uppdatering!
Kör på !

Agnvallabroad

För övrigt: Jag skall bygga en plåtis på en Fiat Ducato högskåp.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Hej
Ja min budget är också minimal (garantipension) och tyvärr lite för gammal nu (72 bast). Men lite uppskattning på mitt bygge hjälper alltid.
Lycka till själv med ditt nu påbörjade bygge.:)
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Vet inte om jag skall ha grått eller vitt inne i toan ?
Toa och handfat o skåpet under är ju vitt.
 
Toppen