• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bygga om Mercedes Sprinter

F

F.d. 29954

Guest
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Tror mig veta ungefär hur du tänker. Är lite själv av samma sort. Tiden spelar ingen roll, utan resultatet. Alltså vad man själv tänker om det hela. Man är liksom själv den strängaste domaren med inblick i processen. Ibland prioriterar man funktionen, ibland pålitligheten, ibland utseendet, osv. Träffar man rätt där, är man nöjd oavsett vad andra tycker.
Av alla specialiteter - extra grejjer - som jag gjort med mina byggen, är jag mest nöjd med min "Automatiska tankpåfyllning under pågående färd". Löjligt entligen, men det träffar någon nerv när man fyller original tanken från extratanken och ser hur tankmätaren rör sig åt fel håll.
Det är ju en hobby att spendera tid med sina maskiner och många gånger ger de mer än mänskliga relationer......Man får bekräftelse genom sina egna händer....

Frugan efterlyser mera balans mellan åkande kontra skruvande, för att det skall vara liksom någon mening med det hela, men jag betraktar våra utflykter mer som en "testkörning" än det riktiga nöjet...
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

BigSpender, vi är tydlgen i samma tankebanor och kanske många med oss. När jag kommer till bilen brukar jag sätta mig i förarsätet och se på det som hänt. Får en ny ide varför jag inte gjorde så istället,går och mäter om det går att göra så istället och då är beslutet fattat och det verkställs. Vet faktiskt inte vad jag skall göra när bilen är fullt klar :)
Vart skall jag åka och åldern tar ut sin rätt. Bilen,familjen och denna site är ju mitt intresse för tillfället. Har faktiskt Moseldalen som ett projekt och sedan åka mer i Sverige som jag nästan aldrig gjort så mycket.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

I kväll kom kompisen ner till husbilen som tidigare skulle hjälpt mig med att ta ut fönstren som jag tidigare skrev om. Berättade att glasmästaren avrådde mig för att ta ut dem och nästan helt hopplöst utan att skada något. Om han skulle försöka ville han 1000 kr per fönster. Kompisen tyckte det verkade konstigt så 1,5 timme senare var alla fyra ute helt oskadade så nu kan jag fortsätta med att montera solfilm och bygga vidare på det sättet som jag planerat tidigare. Nu blir det fart på bygget. :)
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Vad bra att det löste sig, jag funderade länge på vad det kunde vara som var så krångligt med dina fönster eftersom mina originalrutor sitter med vanlig hederlig gummilist. Fast det är klart,, det finns en hemlig episod om en "nära vän" som lyckades ha sönder en nyfilmad ruta i sin hembyggda sprinter... Ta det försiktigt när ni ska montera tillbaka dem. :D
Det positiva är att det är enklare att sopa ihop en solfilmad ruta jämfört med en ofilmad, har jag hört. :oops::oops:
Tänk även på att rutan i skjutdörren är ett par centimeter kortare än den på motsatta sidan, blanda inte ihop dem så att du sätter i fel ruta i fel list eller försöker montera rutan på fel sida.

mvh jocke
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Vad bra att det löste sig, jag funderade länge på vad det kunde vara som var så krångligt med dina fönster eftersom mina originalrutor sitter med vanlig hederlig gummilist. Fast det är klart,, det finns en hemlig episod om en "nära vän" som lyckades ha sönder en nyfilmad ruta i sin hembyggda sprinter... Ta det försiktigt när ni ska montera tillbaka dem. :D
Det positiva är att det är enklare att sopa ihop en solfilmad ruta jämfört med en ofilmad, har jag hört. :oops::oops:
Tänk även på att rutan i skjutdörren är ett par centimeter kortare än den på motsatta sidan, blanda inte ihop dem så att du sätter i fel ruta i fel list eller försöker montera rutan på fel sida.

mvh jocke
Tack för tipset. Trodde det värsta var över :)
Tänk om det funnits plastfönster med skjutglas att köpa nu
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Skall nu börja med överskåpen längs efter bilen. Är lite rådvill hur stora dom bör vara. Eftersom jag har uphöjda sängar är jag lite rädd att jag skall slå huvudet i dom. mina mått som jag tänkt mig är 35cm djupa och 30cm höga. Vill gärna ha synpunkter men utrymmet är begränsat. :)
Har gjort en mall så man ser bättre placeringen. Är 85 cm till underkant om man sitter på bädden
image.jpeg
 
Senast ändrad:

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Det ser väldigt smalt ut mellan sängarna, är den lilla golvytan till någon nytta? Eller är det en synvilla?

//Tommy
Man skall kunna gå in för att komma åt överskåpen el slippa krypa in och lägga sig. Det går t.ex utmärkt att sitta på sängkanten. Bilen är också, smal annars hade ju avståndet större.
Glömde skriva att golvet mellan bäddarna skall vara höjt 15 cm och borttagbart med el och avloppsrör under och utsläpp för varmluft från värmeväxlaren
Kommer också att göra en iläggsskiva mellan sängarna om behov finns.
 
Senast ändrad:

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Hej
Skall börja förbereda eldragningen i bilen. Har En kabel från solpanelen på taket 2x4mm2,plus en kabel 2x4mm2 upp till elcentralen ovsnför skjutdörren. Dom skall gå ner i B stolpen till bodelsbatterierna under passagerarstolen där Dualen skall vara monterad. Det skall ju gå en kabel från B+ på generatorn via en säkring och ett skiljerelä. Hur grov bör denna kabel vara ?
Läste på Sjöbergs bygge att man kunde hitta D+ under förarstolen. Någon som vet var den sitter ?
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om Mercedes Sprinter

Skall nu bygga en sittplats vid bordet för två personer. På ena sidan är ju den vändbara förarstolen men undrar vilka mått den fasta bänken på motsvarande sida skall vara. Tänkte ha en ryggdyna och sittdyna på 8 cm på bänken.
Hur högt från golv och sittdjup och hur mycket skall bänken under bordet förutom dynorna borde det vara ? Bilden är bara en tiifällig lösning
IMG_0142.JPG
 
Senast ändrad:
Toppen