• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nu är vi här.

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Nu är vi här.

Förstår att ni siktar på att bli spanska boulemästare:D

Vad är det för fantastisk och oumbärlig liten manick ni köpt?

Ligger den här affären i Portimao? Finns ju även en stor sport outlet mittemot Algarve shopping, kanske kan man leta där.

Ha det gott i Silves!

/Britt&Gunnar

Tack för hjälpen Håkan med beskrivningen på boulverktyget.
Gunnar jag köpte det på Decathlon i Portimao, tror jag gav 6,95 eller 7,95 euro för det.
Alltid skoj med nya prylar.:D
Decathlon har butiker i Portimao, Faro och Huelva på Algarve kusten.
Finns också på några ställen i Sverige.
Vi ligger i hårdträning här i Silves.
Det gäller att va först på boulebanan. Är fransmännen först lämnar dom inte banan förrän det börjar bli mörkt.

Ha det bra alla.
Krister o.Ursula.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Nu är vi här.

Varför spelar ni inte tillsammans med fransmännen/kvinnorna??
:yes:

Det är svårt att va kanske upp till tjugo spelare på en bana. Innan dom var i så stort antal gick det bra. Ju fler dom blev tog dom över.
Är vi först får dom banan när vi är klara.
Och är dom först, spelar dom till det blir mörkt.
Kan inte förklara det på annat sätt och har inget emot franska folket.

Hälsn. Krister.
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Nu är vi här.

Eftersom vi hört om Foia som är Algarves högsta punkt, cirka 900 meter, så tog vi beslutet att göra ett besök.
Det blev ett besök i höjd med molnen.

Då var det kanske er jag såg nära Foia. Mötte iaf en Svensk husbil. Var där o lämnade mina två kattor på pensionat, i dalen nedanför suveräna restaurang Ó Luar. Skeppar över t GranCanaria imorrn för lite bättre badväder :D
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Nu är vi här.

Snart har det gått en vecka på denna platsen i Silves också. Börjar snart dra oss lite österut igen.
Har idag spelat fem omgångar boule och mött ett lag på topp. Ingick själv i laget som fick 5-0 i baken.
Får skylla på att man börjar bli övertränad :D

Ställplatsens mycket utförliga infotavla.
DSC_0815.JPG

Lite eftersnack efter boulen Lotta, Bengt-Uno, Maggan och Ursula.
DSC_0813.JPG

Det var svenskar på banan innan klockan tio idag, och vi som spelade sist var färdiga redan klockan två. Detta för att fler skulle kunna nyttja banan, men den låg ledig resten av dan.
DSC_0814.JPG

Detta är en plats där storken trivs. Ursula räknade till trettiosex storkar ute på fältet här om dagen. Här är ett otydligt foto på ett storkpar.
DSC_0810.JPG

Det är jordgubbstider. Denna låda kostade 5 euro. Mycket stora och goda. Men dom höll inte länge. Ursula gjorde kräm på dom vi inte ätit på kvällen. Den blev god.
DSC_0804.JPG

Hälsn. Krister o.Ursula.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Nu är vi här.

Har nu lämnat Silves och tackar kompisarna där för denna gången. Är nu tillbaka i Alagoa igen.
Stannar här för sista natten i Portugal för denna gången. Vi fortsätter mot Spanien i morgon.
Annika och Ove har efterlyst oss. Så vi åker mot Almunecar
Vi kom lagom i tid för att ta ett parti boule med Margot och Kurt och deras vänner.
Det blev oavgjort damer mot herrar.

Sitter just nu hos Leo och Mariana på bar Portorico och väntar på pizza. Det var här vi hade vår nyårsfest.
DSC_0821.JPG

En lite bättre bild på ett storkpar i Silves.
DSC_0820.JPG

Hälsn. Krister o.Ursula
 
Senast ändrad:

Stefan67

HBK Medlem
Inlägg
281
Kommun
Falköping
HBK-Nr
19507
Medlemskap
2024
Sv: Nu är vi här.

Oj, känner ni Annika och Ove? Vi träffade dom i Almunecar. Ett mycket sympatiskt par som gav oss många värdefulla tips.
Jag förmodar att ni stannar till hos Henning på Tropical? Det var en riktig bra camping!
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Nu är vi här.

Efter att vi lämnat Portugal gjorde vi ett besök i historien på Columbus museet i Huelva.
Mycket intressant och är mycket imponerad av resorna dessa sjöfarare har gjort med dessa små skeppen.
Gjorde sedan en övernattning på den centrala ställplatsen i Antequera. Vatten, tömning och gratis.
Vi anlände vid middagstid på fredagen till Ove o. Annica på trophical camp. i Almunecar.
Ingen bra camping för stora husbilar, mycket trång entré, men vi kom in.
Kvällen blev det ett besök på en mycket bra restaurang med god mat.
Lördagen åkte vi med scootrar i bergen då Ove o. Annica hade hyrt scooter, vi har vår egen med.
Vi fick guidning av Tommy en av deras kompisar som bor i Almunecar och känner till bergsvägarna. Vägar som är smala serpentinvägar utan räcke med djupa stup, ibland asfalt ibland betonghyllor och grusvägar. Men mycket bedårande utsikt och natur. Ett äventyr. För att sen avnjuta en middag på en restaurang i bergen.
Söndagen sightseeing i Almunecar med scooter.
Staden har många svenska och nordiska övervintrare.
Faktiskt en levande stad.
Eftermiddagen restaurang besök med ett gäng svenskar. Ett par av dessa var inbitna golfare som fick mitt gamla golfintresse att vakna igen. Och Ove som aldrig hade spelat golf utmanade oss andra på en runda.
Måndagen behövde vi vila, så det blev lite boule utanför bilarna.
Tisdagen blev det scootertur på serpentinvägarna i bergen igen med vår guide Tommy på förmiddagen, för att på eftermiddagen åka till Nerja, vilket är en underbar stad. Där käkade vi en middag på restaurang Bamboo alldeles vid havet.
Onsdagen åkte vi ut till en golfklubb för träning på drivingrangen. Jag har inte slagit ett golfslag sedan 2009, och jag kunde knappt tro det, det mesta av slagen satt kvar i kroppen.
Ove som hade utmanat oss, tränade som en kulspruta och fick faktiskt till en del bra slag.
Torsdagen hämtades vi med vår lånade utrustning av våra medspelare Leif o. Björn och åkte till Los Moriscos golf klubb i Motril för en 18 håls runda.
Jag är nöjd med mitt resultat även om det var en bit ifrån mitt gamla handikapp.
Jag är också imponerad av den kaxige Ove som klarade av en 18 håls runda efter två träningstillfällen. Visserligen med mig som fadder. Med mycket vilja fixade han det på ett bra sätt.
På denna golfklubben får man spela bara man betalar sin greenfee, och det börjar bli vanligare på en del klubbar. Man behöver inkomster.
Fredagen var det marknadsdag och på eftermiddagen lite öl och tappas.
Lördagen blev det en cykeltur till stranden för boule spel.
Och söndagen städning och tvätt på förmiddagen för att sedan cykla ned till restaurang Strand på eftermiddagen där gänget vi lärt känna har stående bord varje söndag med öl, snaps och smörrebröd.
För att sedan som avslutning gå till en musikpub där den som är musiker eller kan sjunga, spontant kan uppträda. Mycket trevlig kväll.

Som Ove sa, denna veckan har gått i 300 km, och vi kan bara hålla med.
Jag vill också rekommendera den alkoholfria ölen, den är helt ok i smaken.

Hälsn. Krister o.Ursula.

PS. Sätter in bilder när vi fått bättre wifi.
 
Senast ändrad:

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Nu är vi här.

Hej här kommer några bilder från sista veckorna.

Monasterio de la Rabiat. Museet med Columbus skepp. Santa Maria.
DSC_0828.JPG

Pinta och Santa Maria
DSC_0833.JPG

Festkläder i monter på museet.
DSC_0837.JPG

När vi anlänt till Almunecar blev det scooterturer i bergen.
På väg uppåt.
DSC_0845.JPG

Mandelträden blommar.
DSC_0849.JPG

Bergsvyer.
DSC_0847.JPG

DSC_0885.JPG

Så kan också en väg byggas. Som också tåler tung trafik.
DSC_0854.JPG

Fortsättning följer.
 
Senast ändrad:

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Nu är vi här.

Almunecar från borgen.
DSC_0869.JPG

Så här kan man bo i staden om man är sjökapten och har lämnat de sju haven.
DSC_0859.JPG

Byggd till största del i betong, och bebodd.
DSC_0863.JPG

Ove på fadder-runda i golf.
DSC_0894.JPG

Annica och undertecknad från gängets stående bord på söndagar med smörrebröd och snaps på Strand.
DSC_0878.JPG

Denna restaurang i gamla stan kan rekommenderas, Los Geraneos, men beställ bord för den är välbesökt.
DSC_0908.JPG

En bild från musikpuben Jabeque med olika musikstilar. Festligt.
DSC_0907.JPG

Avslappnande dag på camp. Tropical.
DSC_0911.JPG

Näst sista kvällen med gänget på campen. (Det blev förlängning.)
DSC_0917.JPG

Solnedgång över Almunecar från campen.
DSC_0923.JPG

Vi har nu lämnat Almunecar och alla nyvunna vänner där tillsammans med Ove o. Annica och befinner oss nu i Roquetas del Mar. För att sakta dra oss mot boulen i H. Overa.
Här träffade vi Leif o. Siv igen som vi träffade i Fonte Santa sist.
Så nu står vi tre sv. bilar här.

Wifi. Jag behövde inte skaffa nytt abonnemang hos mas movil. Jag ringde upp den skandinaviska kontakten och det visade sig att mitt simkortsnummer efter en vilotid på tio månader fortfarande var aktuellt och betalade in för ny period. Fick även ändrat till bättre och aktuella villkor.
Mas movil skandinaviska tel. nr. +34 911 783 610. Kan ta tid men ge inte upp.

Hälsn. Krister o.Ursula.
 
Senast ändrad:

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Nu är vi här.

Vi har nu parkerat några nätter i utkanten av Roquetas del Mar på vår väg mot boulen i H. Overa.
Mycket lugn och skön plats med små mysiga restauranger som vi besökt.

Men Spanien levererar mindre och mindre.
Inte många fransmän här dom har fattat att Portugal är husbilslivets nr. ett för tillfället.

Som jag upplever det ser spanjorerna hela husbilsindustrin och husbilsturismen fria liv som en konkurrens mot sina många gånger misslyckade projekt med lägenhetsbyggen.

Köp en lägenhet om du vill ha havsutsikt eller kläm in dig på en avsides camping eller dra, så upplever vi detta landet idag.

Eftersom de två första alternativen inte tilltalar oss för tillfället och vår nyfikenhet ännu inte är stillad av att få se och uppleva saker så får vi ta en fundering på nr. tre.

Detta hände igår och har fortsatt idag.
Först stängde man av vattnet.

Sen kom slamsugaren och tömde brunnen.
DSC_0937.JPG

Efter det kom kommungubbarna och svetsade igen alla avloppslocken längs hela stranden.
DSC_0940.JPG

Får se om det kommer upp skyltar också eller vi blir tillsagda. Vår plan är att åka efter marknaden i morgon.

Idag är jag inte på gott humör. Men det brukar gå över och solen skiner.

Hälsn. Krister o.Ursula
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Nu är vi här.

Vi blev inte bortkörda från Roquetas. Vi lämnade platsen efter torsdagsmarknaden och eftersom vinden skulle bli stark ostlig vind bestämde vi oss att åka väster ut till Balerma och camp. Mare Azul.
Mita o. Stig har kommit ner igen efter hemresan så vi slog följe dit.
Efter att vi gjort en avstickare till Carrefour och Decathlon kom vi fram och installerade oss på camp. Mare Azul.
Detta är en ny och fin camping med vettiga vinterpriser som fick besök av oss februari förra året också.
Men landskapet utanför måste vara Spaniens fulaste område med milsvida växthus gjorda av plastpresseningar. Men det ger väl inkomster.
Vi passade på att tvätta kläder, bilar, spela one card och träna boule. Och stannade här tre dygn tills vinden lugnat ner sig.
På söndag middag checkade vi ut och åkte tillsammans hit till H. Overa.
Det blev en pizza på stan på söndagskvällen.
På natten hördes ett svagt regn och när vi vaknade på morgonen gick det knappt att se ut genom takluckorna.
Det var ett regn med sandstofft från Sahara. Våra nytvättade bilar såg för j...... ut.
Men det mesta gick att borsta bort och det kommer kanske mer i natt.
Förmiddagen har vi tillbringat på marknaden och i centrum med lite öl och tapas.
Vi är nu fem bilar som anlänt till boulen, och boulekloten börjar gå varma här.

Torsdagsmorgon i Roquetas.
DSC_0942.JPG

Infartsvägen till camp. Mare Azul, Balerma.
DSC_0953.JPG

Entrén till campingen.
DSC_0954.JPG

Campingen omgiven av växthustält.
DSC_0946.JPG

Vy av trakten.
DSC_0950.JPG

Strandbild, sanden måste vara lavasand eftersom den är gråsvart.
DSC_0948.JPG

Vem är närmast. Campingen har satsat en del planer för olika sporter och har swimmingpool.
DSC_0957.JPG

Eftermiddagskaffe efter avslutad tvätt m.m.
DSC_0955.JPG

Och som sagt nu är det boulen här i Huercal Overa som gäller de närmsta dagarna.

Hälsn. Krister o.Ursula.
 

Lasse W

HBK Medlem
Inlägg
382
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
294
Medlemskap
2025
Sv: Nu är vi här.

Det är svårt att va kanske upp till tjugo spelare på en bana. Innan dom var i så stort antal gick det bra. Ju fler dom blev tog dom över.
Är vi först får dom banan när vi är klara.
Och är dom först, spelar dom till det blir mörkt.
Kan inte förklara det på annat sätt och har inget emot franska folket.

Hälsn. Krister.

I förra veckan började vi svenskar o fransmän tillsammans,anlägga ytterligare en boulebana på den här ställplatsen!

Tyvärr levererades inte virket till sargerna innan vi åkte.....

Den nya banan ligger i direkt anslutning till den tidigare.

RoseMarie o Lasse
 

Marilla

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Öckerö
HBK-Nr
11383
Medlemskap
2024
Sv: Nu är vi här.

Hej Krister/Ursula
Vi kämpade väl med Boule , räckte inte ända fram. Men vilken fest
Vi vill tacka er för trevlig samvaro under våran vistelse i Portugal/Spanien ihop.
Vi har haft GÖRSKOJ
Vi är nu i Girona strax innan Franska gränsen på väg hemåt mot Göteborg.
Många kramar Annika/Ove
 
Toppen