• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nu är vi här.

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Nu är vi här.

Jag förstår din tanke med toatömningen, men det finns lite olika lösningar utomlands. Jag var på ett ställe där man tömde precis som på bilden, men absolut inte i liknande hål 10 meter därifrån, där det var dagvattenbrunn.
I Sverige finns liknande avloppsbrunnar där vi skulle kunna tömma, men ofta ligger dom mitt i gatan och är olämpliga att använda.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Nu är vi här.

Är det ok att tömma toan sådär?
:confused:

Det är som Esbjörn skriver det gäller att lyfta på rätt lock.
Det brukar också finnas en krok i turistbussarna även i Sverige för att lyfta på avloppslocken och kunna tömma de fasta svartvattentankarna i de kommunerna som inte har tömning.
Detta enligt en bekant som kört sådana bussar.
Krister
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Nu är vi här.

Det blev stranden igår. En strand som blivit mycket bredare då det är lågvatten nu.

DSC_0388.JPG

DSC_0384.JPG

Normalt når vattnet upp dit vi sitter.
DSC_0385.JPG


Efter stranden blev det boule, och jag lyckades va med i segrande laget för första gången. Vi låg under med 0-11, men lyckades vända till 13-11.
Efter lite after boule blev det en tur till butiken och sedan hem till bilen där Ursula lagade till en god skånsk äggakaka.

Det var meningen Annmarie o. Kjell skulle fortsätta till Spanien i morgon så vi skulle ha lite avskedsfest i kväll. Men i natt hade deras gas tagit slut, så de blev tvungna att åka i dag.
Trevlig resa och tack för dessa veckorna.
DSC_0390.JPG

Krister o.Ursula.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Nu är vi här.

Dagarna rullar på här i Alagoa. Idag är första dagen som det är molnigt på en lång period med sol. Men enligt väderprognosen en temperatur på 22 grader.
Vår granne Bosse hade ett par dagar med överenergi, så han gick loss med polering på överdelen på fronten på sin bil.
DSC_0391.JPG

Då Bosse har en stege, lånade jag den i torsdags för att torka av solpanelerna.
Eftersom vår Snipe inte skevar lika mycket som andra kunde jag inte låta bli att kontrollera anslutningarna där uppe på samma gång, (vilket Kjell tidigare varnat mig för).
Följden blev att signalen försvann och Snipen levde sitt eget liv och gick inte att få i utgångsläget.
Kontrollpanelen hade platsat i vilket sjuttiotalsdisco som helst som ljusorgel.
Och Ursula försatt inga chanser under resten av dagen att tala om för mig att jag var världens sämsta paraboltekniker och att aldrig röra i något med signaler mer.
Efter en natt med tankar från allt till inköp av ny parabol till hemresa, så när vi vaknat och gått upp, öppnade jag takluckan och gav Snipen en lätt tryckare och startade om den.
Jiiipiii den funkade igen.
Så jag har ändrat ståndpunkt. Visst våld kan lösa problem.

Då har vi kanske avnjutit sista stranddagen på ett tag, eftersom det kommer att bli lite svalare framöver. Men solen värmer gott när den är framme.
Efter boulen på eftermiddagen, (som för övrigt vanns av herrarna), tog Roland fram dragspelet och med hjälp av sin sångfågel Marianne så blev det allsång.
DSC_0392.JPG

Sångkören,
DSC_0394.JPG
som sjöng ända in i solnedgången.
DSC_0398.JPG

Efter det avslutade vi några av oss vällen med lite knytis och One Card hos Marie o. Peter.

Hälsn.
Krister o.Ursula
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Nu är vi här.

Vi har inte haft uppkoppling på några dagar. Men i fredags tog jag en tur med scootern till Continentes varuhus i Tavira och laddade upp mitt Meo kort med femton nya dagar. Köpte också ett internet till Ove o. Annica.
Behöver inte registreras på någon person.

Den tjugofemte november var det nio år sedan Husbilsklubben.se hade sin start på Kaxholmen.
Grattis Hbk.
Vilken otrolig utveckling det varit!

Det blev inget speciellt firande, för här är det fest varje dag. Och detta till stor del på grund av alla kontakter man knutit via Hbk.

Här firar vi Laila. Grattis.
DSC_0402.JPG

Här lite kvällsmys.
DSC_0410.JPG

Här är en stor del av gänget hos Paul på sportbaren i väntan på maten.
DSC_0414.JPG

Nu har de flesta fått sin mat.
DSC_0416.JPG

Nu är det tid för vitsar. Här av Gunnar.
DSC_0418.JPG

Dagen efter blir det en strand promenad på 9548 steg enligt stegräknaren av mig,
DSC_0423.JPG

och Ursula i strålande väder.
DSC_0424.JPG

Efter den dagliga boulen avslutade vi dagen med lite vinprovning.
DSC_0427.JPG

Idag är det första advent, men mer om det i nästa inlägg.

Krister o.Ursula.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Nu är vi här.

Igår anlände Gittan o. Jojje. Dom har vi inte träffat sedan i somras på Råå. Men vi har följt deras reseberättelse. Välkomna.

Det var ju första advent igår. Vi var några stycken som plockade fram lite glögg och pepparkakor ur gömmorna och avnjöt det bakom bilarna.
DSC_0429.JPG

Kvällen avslutades med kortspel hos oss. Det blev det sociala spelet One Card som Mita o. Stig lärde oss i Rincon förra vintern.

Våra grannar Irmi o. Max från Tyskland har pyntat sin bil.
DSC_0431.JPG

Eftersom förråden börjat sina så hängde vi på Nonne o. Laila när dom kom med förslaget att åka över till Ayamonte i Spanien för att proviantera. Ove o. Annica hängde också med.
Vi åkte med två bilar.
Det blev först gasfyllaren och fyllning av tankflaskorna. Det gick i 35,5 liter, kostnad 22,85 euro.
Efter det blev det Mercadona. Så nu är förrådet fyllt för några dagar.
DSC_0432.JPG

Sträckan mellan Allagoa och Ayamonte är bara 17 km, och nu är vi tillbaka igen.
Våra planer med Alagoa var att stanna några dagar för att sedan åka vidare när vädret blivit sämre, men det har inte inträffat på snart fem veckor.
Vi klagar inte.
Krister o.Ursula.
 
Toppen