• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Renovering av fuktskador

harryerik

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Gagnef
HBK-Nr
17812
Medlemskap
2024
Sv: Renovering av fuktskador

God morgon
Var över till däckfirman i byn och fick nya sulor på framaxeln, men att åka på sommardäck är lite för tidigt här, det snöar från och till, så det får bli en premiärtur efter påsk.
Fick här för ett tag sen en varning för läckande Thetford toa, därför försökte jag testa och fylla lite vatten och kolla, men såg inget då. Nu när den är på plats och tätad runt om med Sika, så ser jag att nivåröret läcker, det längsgående, inte mycket men ändå, det droppar lite. Troligen har det lilla plaströret fryst sönder, det var en spricka på undersidan, det räcker inte med att innan vintern tömma den med den lilla skruven vid påfyllningen, man måste lätta på nivåröret och tömma där. Förstår nu varför golvet under toan var slut. Nu är det bara att börja om med tätningen runt toan, om man inte duschar i vagnen så är det inte så noga för stunden.
Motgångar och prövningar är ju till för att övervinnas, när jag skulle montera tillbaka tvättstället gick avloppsslangen av, ganska skör av ålder, så det blir att få till en skarv på något sätt, vill inte byta ut hela just nu, krypa under bilen i blötan. Har fyllt systemet med vatten och naturligtvis fått efterdra ett par slangklämmor, sen måste jag skaffa läckspray och kolla gasledningen som jag har haft loss från VVB.
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Sv: Renovering av fuktskador

Jag har inte provat att ställa om känsligheten, ska ut i morgon och testa.

Jag hade inte några större framgångar med att justera på den brytaren, antingen så reglerade den gasen konstant kraftigt fram och tillbaka, eller så varierade hastigheten 10km upp och ner men när jag minskade antalet magneter så kvittar det hur jag justerar känsligheten så är justeringen perfekt.

Jag har 225-70/15 på min så kanske att man kan gå ner till en magnet om man har mindre däck!

//Peter
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Renovering av fuktskador

Jag tror att man vinner mer glädje om man är pessimist vad gäller möjliga fel. Eftersom jag gått genom hela bilen nästan till minsta del och konstruerat en del nytt, bara för att få det som jag vill ha, så är efterkollen omfattande.
Har dock försökt vara nogrann till överkant vilket kostar tid. Nu när jag håller på med testkörning här inom länet, så är jag nästan besviken att inget dyker upp som behöver åtgärdas. Jag menar, är det så här det skall bli? Bara tuta och köra? Vår sommaren är knepig vad gäller frostrisken, detta ständiga tömning av toan och spolsystemet. Undras om pisset fryser om man festat ordentligt? Önskar dig lycka till för kommande äventyr....
 

harryerik

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Gagnef
HBK-Nr
17812
Medlemskap
2024
Sv: Renovering av fuktskador

Det står i montageanvisningen om jag minns rätt att, om diametern på drivaxeln är mindre än 60mm, så ska man sätta två magneter. Får väl hoppas att det funkar.
Ska ut o kolla i dag, att allt funkar som det ska, det som drivs med gasol.
Har två felsökningar som kan bli svåra, sitter ett larm i bilen, Caravan Gard, som inte går igång och sen sitter det troligen en gasvakt mot golvet, ser ut som en brandvarnare, som skriker direkt när den får spänning, vet inte hur den funkar.
 
F

F.d. 29979

Guest
Sv: Renovering av fuktskador

God morgon
Var över till däckfirman i byn och fick nya sulor på framaxeln, men att åka på sommardäck är lite för tidigt här, det snöar från och till, så det får bli en premiärtur efter påsk.
Fick här för ett tag sen en varning för läckande Thetford toa, därför försökte jag testa och fylla lite vatten och kolla, men såg inget då. Nu när den är på plats och tätad runt om med Sika, så ser jag att nivåröret läcker, det längsgående, inte mycket men ändå, det droppar lite. Troligen har det lilla plaströret fryst sönder, det var en spricka på undersidan, det räcker inte med att innan vintern tömma den med den lilla skruven vid påfyllningen, man måste lätta på nivåröret och tömma där. Förstår nu varför golvet under toan var slut. Nu är det bara att börja om med tätningen runt toan, om man inte duschar i vagnen så är det inte så noga för stunden.
Motgångar och prövningar är ju till för att övervinnas, när jag skulle montera tillbaka tvättstället gick avloppsslangen av, ganska skör av ålder, så det blir att få till en skarv på något sätt, vill inte byta ut hela just nu, krypa under bilen i blötan. Har fyllt systemet med vatten och naturligtvis fått efterdra ett par slangklämmor, sen måste jag skaffa läckspray och kolla gasledningen som jag har haft loss från VVB.

Det var ju exakt samma som hände mig!
Renoverat hela toan och fick göra om allt på grund av den där lilla, lilla droppande läckan.
Varnar ännu en gång alla andra.:wideeyed:
 

harryerik

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Gagnef
HBK-Nr
17812
Medlemskap
2024
Sv: Renovering av fuktskador

Hallå igen
Vår bil har inte rört sig på hela sommaren, men ska väl rulla lite med den i höst. Anledningen är att vi "blev med husvagn", en uppställd gammal husvagn 20m från Ålands hav. Där har vi tillbringat mesta tiden i sommar, otroligt skönt väder, nästan ständig sol, men lite blåsigt, blir ofta så nära vattnet.
Nu börjar man längta ut på vägarna, men problemet nu är att det är svårt att hitta en plats som är i närhet av hur man har haft det i sommar. "Egen strand", mat från grillen, bra väder, båt och bra fiske inkl rökt abborre, samt ett fantastiskt fågelliv, med sjöfågel, havsörnar var dag och god pilsner från taxfree, vad mer kan man begära av livet.
Ha de bra, vi kanske ses.
 

Bilagor

  • IMG_20160629_231904.jpg
    IMG_20160629_231904.jpg
    604,1 KB · Visningar: 9

Signum

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
4423
Medlemskap
2024
Sv: Renovering av fuktskador

Tack till alla Fantastiska människor på Husbilsklubben! Så underbart att få se hur en renovering kan gå till, både med bild och text..
Har fått ett bud på fuktfix för ca 25.000,- på firma, men genom att ha sett alla bilder och kommentarer funderar jag på att försöka renovera själv. Borde kunna bli billigare.

En Kontiki 640 från 1997 är vad jag har. Fin som attan, men fuktskador i bakre luckorna och vid takantenn. Och en VVB som inte vill längre. Startar på gasol, men stannar efter ca: 2 minuter och startar inte om...

Hösthälsningar från Signum!
 
Toppen