• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Garmin Camper som gäller, eller?

linander

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Gävle
HBK-Nr
19849
Medlemskap
2024
Har precis skaffat en Adria Vision 707 sg. Kul! Men behöver en GPS-navigator som är up to date till den. Inte Ipad.
Är det Garmin Camper som gäller, som är bäst husbilsanpassad? Prisklass, max 4000 kronor? Alternativ?
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Garmin Camper som gäller, eller?

Jag kan bara svara för mig själv, men jag är i färd med att köpa mig en Garmin Camper. Jag har två "plattor" en liten en stor med diverse navigations appar i.
Jag använder CoPilot och Sygic att navigera efter och har installerat Locus som ett planeringsverktyg med alla HBK,s pois inlagda mm.
Varje gång det kommer en uppdatering till dessa appar så blir det krångel o helvete (bevis finns här på forumet). Locus fungerar i det närmaste felfritt. Jag använder andra Garmin Gps till friluftslivet, cykling, skoter o jakt. Så efter det att Jocke Sjöberg övertygade mig om att använda Garmin till husbilen är jag såld.
Så jag lovar dig att du kommer att bli helnöjd med en alltid fungerande Gps och fria uppdateringar av kartan varje år. Lätt att stoppa in poi,s i och det du vill ha i den.
Sedan finns ju motsvarande hos TomTom, Navigon och Blaupunkt men dessa vet jag för lite om för att kommentera.
Lycka till.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Garmin Camper som gäller, eller?

Har en Garmin 2797 sedan ett drygt halvår. Den har funkat bra. Har tidigare haft TomTom XXL och den hade fördelar också. TomTom hade under en period en mjukvara som gjorde det omöjligt att ladda egna POI, något de rättat till på senare tid.
Garmin visar alla ikoner på kartan eller inga alls vilket jag har varit lite irriterad på men nu förlikat mig med, skulle gärna vilja välja vilka som visas på kartan.
Vet inget om Camper modellen men vill minnas att den i början efter lansering ibland valde större vägar än man hade önskat enligt trådar på forumet. Någon har säkert synpunkter.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Garmin Camper som gäller, eller?

jag köpte en garmin camper 760 förra året via "rabatter" här på forumet.
Kompletterade med garmins blåtandsbackkamera
jag är nöjd med grejerna lite dyrare men ok för mej.
Jag har inte jämfört/provat andra märken av nyare modell endast äldre
Appar har jag dock på mobilen, men de känns krångliga i husbilen.
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Garmin Camper som gäller, eller?

Det är vanskligt att förledas i tron att det bara finns EN tro och EN navigator eller app som fungerar 100-procentigt.

Alla har de brister som kommer att uppdagas.

Själv har jag provat det mesta under åren, och jag har den senaste tiden använt Sygic som mitt första val, men kör gärna med min Garmin som co-pilot.
 
F

F.d. 55464

Guest
Sv: Garmin Camper som gäller, eller?

Vi har en Garmin Camping och är väldigt nöjda!
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Garmin Camper som gäller, eller?

Har en Garmin 2797 sedan ett drygt halvår. Den har funkat bra...
Vet inget om Camper modellen men vill minnas att den i början efter lansering ibland valde större vägar än man hade önskat enligt trådar på forumet. Någon har säkert synpunkter.

Vägvals-fenomenet kan bero på "my trends"

myTrends™ (förutspår rutter baserat på användarens navigationsbeteende)
 
F

F.d. 55688

Guest
Sv: Garmin Camper som gäller, eller?

Har haft vår Garmin 760 LMT-D i ett år och den har varit en ovärderlig hjälp. Har nu även fått tag på en trådlös backkamera till den.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Garmin Camper som gäller, eller?

Vi har en Garmin Camper. Är helnöjd med den.:)
Så bra att du är nöjd med din Garmin. Jag har använt TomTom, Garmin (nuvarande) och appar till telefon. De har alla för och nackdelar

Kartmaterialet har brister på alla, dock har Garmin anvisat fler "cykelvägar". Man behöver en karta också som man följer med på, gäller alla navigatorer.

Ikonerna som ligger på kartan i Garmin och inte kan väljas bort selektivt är en annan nackdel tycker jag.

Garmin uppfattar alla POI namn med en siffra i som en fartangivelse tex OKQ8 men det går ju att komma runt med att skriva åtta. Med 8 kan man få hantera varnings information.

Om jag vill simulera en rutt kan jag inte speeda upp hastigheten för att studera rutten snabbare.

Garmin funkar inte bra tillsammans med Tyre ruttplanerare, synd. Garmins Garmin Express är ingen höjdare som planerare, kanske mitt eget fel att jag inte satt mig in ordentligt i det programmet.

Att välja väg via ett antal städer var enklare i TomTom, man blir inte invisad till centrum av staden. Hanterbart i Garmin men kräver mer precision i angivelserna.

Garmin kan ha bilder kopplade till POI, en stor fördel.

Min Garmin 2797 LM stänger av sig själv när strömmen bryts, fördel.

Livstids uppdateringar är bra.

Hastighets angivelserna på vägarna i Garmin tycks bättre uppdaterade i Garmin än i TomTom. I alla fall i Sverige.

Det var några tankar om Garmin och TomTom, telefon apparna gillar jag inte men det är min personliga åsikt andra kan älska dem.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Garmin Camper som gäller, eller?

Jag håller på att upptäcka min Garmin 660 camper. En fördel är att den visar vilken hastighet som gäller för husbil över 3,5t, och skiftar för varje land. Har kontrollerat mot uppgifterna i ACSI katalogen och de överensstämmer.
Men jag upplever att den har lite kort och otydligt framförhållning i centrala stadsdelar.
Har kört fel ett par gånger med stora omvägar som följd.
Det är kanske någon inställning som man kan ändra.
Totalt sett är jag mycket nöjd med den.
Krister.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Garmin Camper som gäller, eller?

Men jag upplever att den har lite kort och otydligt framförhållning i centrala stadsdelar.
Har kört fel ett par gånger med stora omvägar som följd.
Krister.

Det gäller alla navigatorer, de hänger inte med i trafikkaruseller i Tyskland eller Holland. Går ofta åt h----te
 

Tomas Landegren

FD HBK Medlem
Inlägg
289
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
8243
Medlemskap
2023
Sv: Garmin Camper som gäller, eller?

Jag har en TpmTom Caravan & camping. Mycket nöjd. Visar ställplatser och campingplatser och vilka faciliteter dom har. Även visar den vad det kostar. Inställbar för vilket fordon du kör. Husbilen ställer du in på tex höjd, bredd, vikt osv. Livstids uppdateringar. Kör ca 800 mil per år i husbilen och hittills har den inte visat fel väg.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Garmin Camper som gäller, eller?

Jag har en TpmTom Caravan & camping. Mycket nöjd. Visar ställplatser och campingplatser och vilka faciliteter dom har. Även visar den vad det kostar. Inställbar för vilket fordon du kör. Husbilen ställer du in på tex höjd, bredd, vikt osv. Livstids uppdateringar. Kör ca 800 mil per år i husbilen och hittills har den inte visat fel väg.
TomTom har många fördelar, men det går inte att lägga in HBKs ställplatser med bilder? En stor nackdel.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Garmin Camper som gäller, eller?

Jag håller på att upptäcka min Garmin 660 camper. En fördel är att den visar vilken hastighet som gäller för husbil över 3,5t, och skiftar för varje land. Har kontrollerat mot uppgifterna i ACSI katalogen och de överensstämmer.
Men jag upplever att den har lite kort och otydligt framförhållning i centrala stadsdelar.
Har kört fel ett par gånger med stora omvägar som följd.
Det är kanske någon inställning som man kan ändra.
Totalt sett är jag mycket nöjd med den.
Krister.

Vi använder Garmin på landsvägen och Sygic i stan. Sygic har bättre upplösning/detaljrikedom i stan.
Däremot ger Sygic fler tokiga vägval längs vägen, än vad Garmin gör.

Fristående Garmin 2597 och androiplatta med Sygic.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Garmin Camper som gäller, eller?

Jag kan se vissa fördelar med min över 8 år gamla Garmin 660. Men det handlar om det invanda handhavandet.
Men vill absolut inte byta tillbaka.
Det gäller att hålla koll på listen över kartbilden, för här får man information hela tiden.
Envisa gubben får lära om.
1445810100449-1389387362.jpg
Krister
 
Senast ändrad:
F

F.d. 52920

Guest
Sv: Garmin Camper som gäller, eller?

Vi är inne på att köpa en Camper som komplement till bilens inbyggda GPS.
Min fråga är då, visar den kontunerligt campingplatser/ställplatser under resans gång och kan man då få den att hitta till den campingen man väljer under tiden man färdas? (hoppas det inte blev för krångligt) :swoon:
 
Toppen