• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Garmin Camper som gäller, eller?

Kompis

HBK Medlem
Inlägg
188
Kommun
Norge
HBK-Nr
17915
Medlemskap
2024
Sv: Garmin Camper som gäller, eller?

Jeg kjøpte en Garmin Nuvi cam, og er fornøyd med den. Filmer når vi kjører, varsler om fotobokser og om jeg skriver navn på sted, butikk camping....... Virker som den vet det meste om hvor ting ligger og hvordan komme dit.
Høyde/bredde/vekt kan ikke legges inn, men kan andre kjøre, kan jeg også.
Noen ganger er "Gunda" GPS`n og jeg uenig, men da er avtalen at jeg bestemmer:)
At det kan bli en utfordring i noen land med varsling og filming får jeg se på da, eller betale meg ut av problemet:mad:
 

tommika

HBK Medlem
Inlägg
43
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
16564
Medlemskap
2025
Sv: Garmin Camper som gäller, eller?

Hej. Vi har en Garmin 760 och den visar campingar och ställplatser under resans gång.
Kanon tycker vi. :spinny:
Mvh Tommika.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Sv: Garmin Camper som gäller, eller?

Har en Garmin Camper inköpt i våras,den fungerar bra navigeringsmässigt, men när det gäller fartbegränsningar för tung husbil visar den fel och i vissa fall även för lätt husbil.
Garmin verkar ointresserade att lösa detta,rådet blir köp en för personbil.
 

Kompis

HBK Medlem
Inlägg
188
Kommun
Norge
HBK-Nr
17915
Medlemskap
2024
Sv: Garmin Camper som gäller, eller?

Kjøpte Garmin Nuvi cam og er storfornøyd. Starter og stopper med bilen, rask om jeg velger annen vei, viser vei til ønsket stellplass, campingplass, Lidlebutikk..........men å holde fartsgrenser er mitt ansvar, for den er ikke alltid riktig i gps`n. Høyde og bredde på vei og tuneller er også sjåførens ansvar å holde rede på.
 

Tomas Landegren

FD HBK Medlem
Inlägg
289
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
8243
Medlemskap
2023
Sv: Garmin Camper som gäller, eller?

Köp en TomTom Caravan & Camping så får du alla funktioner du behöver. Fungerar alldeles utmärkt. Har aldrig haft problem med den!
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Garmin Camper som gäller, eller?

Har nu haft min Garmin Camper 760 ett tag. Jag kan bara säga att det känns skönt att slippa allt trixande med Sygic o GoPilot.
Men jag har några frågor.
Kan man inte stänga av "Bipet" vid knapptryckningen?
Kan man inte välja vilka intresseplatser man vill ska visas under färd? det blir ju många och rätt så kladdigt med alla besinmackar, restauranger etc. Jag vill ju bara se mina ställplatser och tömmningsplatser och lite till.
Annars supernöjd.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Garmin Camper som gäller, eller?

Jag har under flera år kört parallellt med Garmin och TomTom i olika fordon.
Mina erfarenheter är att TomTom har bättre vägval och vägvisning samt att det är mycket enklare att lägga om en redan påbörjad rutt enligt egna anvisningar.
Jag har också uppfattat TomToms trafikinfo som bättre.

Även Garmin är en mycket bra navigator och den är klart bättre när det gäller att hitta enskilda adresser. En nackdel är att den ibland kan visa in en på mycket underliga vägar, det är inget problem vid körning på större vägar men när man kommer in på det mindre vägsystemet kan det bli rejält fel med försök till inledning på rena skogsvägar.

Så för min del lutar det över till TomToms fördel men det beror helt på vilka funktioner man värdesätter mest.
Jag har också haft betydligt bättre erfarenhet av TomToms support.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Garmin Camper som gäller, eller?

Gjorde en test igår på sträckan Härjedalen - Sälen. Fungerade helt perfekt, iconerna för ställplatserna syntes och allt var bra.
Men jag började bli lite fundersam när den inte visade platser jag vet ska vara där, tänkte kanske dom är borttagna. När jag passerade starten för Vasaloppet syntes inte den heller, men om jag sökte på närbelägna så hittades på platsen och iconen. Det innebär att alla ställplatsers iconer inte syns på kartan, märkligt eller hur? Det är ju också omöjligt att säga vilka det är som inte syns. och man kan ju fråga sig varför. Någon som har ett tipps?
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Garmin Camper som gäller, eller?

Första budet är att ställa inn navigatorn rätt.Väljs
"kortaste väg" i innställningar,dras man inn på dom
konstigaste vägar.Jag har min konsekvent på den
som heter "snabbaste väg".Då slipper man konstigheter.

Ser at frågan är 3 månader gammal,så man har väl
redan en GPS vill jag tro.
 
Senast ändrad:

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: Garmin Camper som gäller, eller?

Vi har med varierande erfarenheter d.v.s. både ros och ris avverkat en Navman, en TomTom och en Garmin navigator, men de senaste två åren enbart kört Navigon appen i iPad, som vi har tyckt varit bäst hittills.
Köpte nu, mest av nyfikenhet p.g.a de diskussioner vi följt här,
Garmin Camper 660 LMT-D Europe 45 och ser fram emot att testa den ute i Europa i sommar.
Tacksam för synpunkter på denna i fall någon har erfarenheter av den navigatorn!
//Kjell
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.861
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Garmin Camper som gäller, eller?

Vi har med varierande erfarenheter d.v.s. både ros och ris avverkat en Navman, en TomTom och en Garmin navigator, men de senaste två åren enbart kört Navigon appen i iPad, som vi har tyckt varit bäst hittills.
Köpte nu, mest av nyfikenhet p.g.a de diskussioner vi följt här,
Garmin Camper 660 LMT-D Europe 45 och ser fram emot att testa den ute i Europa i sommar.
Tacksam för synpunkter på denna i fall någon har erfarenheter av den navigatorn!
//Kjell

Camper 660 och 760 är i princip lika, storleken skiljer, så erfarenheter från 760 borde kunna jämställas.
 

Regent

HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Norge
HBK-Nr
7204
Medlemskap
2027
Sv: Garmin Camper som gäller, eller?

:)Hei!

Jeg er meget godt fornøyd med min Garmin 760 etter fire år og 60000 km.

Litt trøbbel i starten, men etter en oppdatering av softw. har den fungert
problemfritt i hele Europa.
Gratis oppdatering av kart opptil fire ganger i året. Har ellers lastet ned
klubbens stellplassliste og diverse annet på eget minnekort.

Valget falt på 7-serien grunnet den store skjermen, helt supert:)

Lykke til.

Vennlig hilsen Regent
 
Toppen