• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

HJÄLP med navigeringsapp

F

F.d. 30754

Guest
HJÄLP mig att bli trygg och självständig när det gäller ägandet av i mitt nyförvärv = husbil. Finns det ngn i Linköping/Östergötland som kan hjälpa mig till det? Främst kring navigeringsapp.
Soliga hälsningar TantAnita
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: HJÄLP

Hej Anita!
Är du fortfarande lika glad över Husbilslivet? Du var ju lyrisk riktigt när du visade upp ditt nyförvärv hemma hos Inger och Sven-Erik:)

Det där med navigeringsapp är jag dålig på men jag lovar att du snart får fina tips här på forumet! Själv kör jag med en vanlig GPS som har fria uppgraderingar i kombination med div hjälpmedel....typ våran ställplatslista här på forumet. Sen vanliga kartor för kvällsplaneringen inför morgondagens åkning!

Vissa förespråkar "Paddor" med någon app installerad......jag tror att en viss herr "Knarrevik" kommer att ge dig värdefulla tips om han ser denna tråd...................eller nån annan;)
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: HJÄLP med navigeringsapp

stig instämmer med Stig. har en ny ipad mini med iGo primo.Det bästa med den är klar och ljusstark skärm som är bra när man kör med solglaögon.
Rekommenderar också Mobilife+. Eftrsom jag har långt till vinrutan har jag gjort ett fäste av aluminium sim jag trär i original surgplattan i, precis framför ratten.

Jägarn:music-icon:
 

Bosse

FD HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
70
Medlemskap
2021
Sv: HJÄLP med navigeringsapp

Är det bra att rekommendera IGO som inte uppdaterar kartorna för Skandinavien längre?
Är det inte bättre att köpa en Garmin med lifetimeuppdateringar på kartan.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: HJÄLP med navigeringsapp

iGOs kartor är gjorda av HERE och är från kvartal 3 2014 så det är hög tid för uppdatering.

image.png
 

Bosse

FD HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
70
Medlemskap
2021
Sv: HJÄLP med navigeringsapp

Om jag har föstått det hela rätt, så har man från Igo sakt att skandinavien är en sådan liten marknad, så det var tveksamt om man skulle göra fler uppdateringar på skandinavien.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.862
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: HJÄLP med navigeringsapp

Grattis till ditt nyförvärv Anita,
Ifall du redan skaffat en "navigationsapp" så kan du få rätt bra hjälp/handledning här på forumet, uppgifter som behövs från dej är:

Vilken enhet har du? Iphone, Android, Windows.
Ifall du redan skaffat en nav-app, vilken?

Kanske någon i Linköping sen läser detta och kan hjälpa dej på plats.
Lycka till :)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: HJÄLP med navigeringsapp

Om jag har föstått det hela rätt, så har man från Igo sakt att skandinavien är en sådan liten marknad, så det var tveksamt om man skulle göra fler uppdateringar på skandinavien.

iGO Skandinavien är borttagen från App Store, antagligen för att prisskillnaden var liten och att man numera kan välja vilka kartor som man vill ladda ned.
För användare med litet minne (16 GB) på iPad/iPhone är detta en fördel.
 
F

F.d. 30754

Guest
Sv: HJÄLP med navigeringsapp

tant Anita igen. Jag är fortsatt glad och tillfreds med husbilsägandet :).

TACK för respons.

Skall förtydliga mig kring navigeringen. Har inte köpt ngt än vare sig padda eller app. Vill först veta vad för att köpa rätt.
Har idag en Asus smartphone (1 år) och en äldre HP laptop.

Förmodligen behöver jag väl köpa en padda. Är det enbart Ipad/Iphone som gäller för IGO Primo?

Hinner inte mer just nu. Tack igen för att ni backar upp mej :) Soliga hälsningar
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: HJÄLP med navigeringsapp

Anita:)
OM...du skall köpa en "padda" kolla så att den funkar att navigera med!
Min Padda gör det inte tydligen!

Fast som jag sa tidigare så funkar en bra GPS bra för oss! Den i kombination med Husbilsklubbens ställplatslistor nedladdade i pdf form på Paddan.

Sen har vi även promobile+ i Iphonen och kollar på den "offline" utomlands.

Samt så klart även grejer i gammal hederlig pappersform, bra kartor och den fina "Bordatlas" där massor av ställplatser beskrivs.:)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: HJÄLP med navigeringsapp

tant Anita igen. Jag är fortsatt glad och tillfreds med husbilsägandet :).

TACK för respons.

Skall förtydliga mig kring navigeringen. Har inte köpt ngt än vare sig padda eller app. Vill först veta vad för att köpa rätt.
Har idag en Asus smartphone (1 år) och en äldre HP laptop.

Förmodligen behöver jag väl köpa en padda. Är det enbart Ipad/Iphone som gäller för IGO Primo?

Hinner inte mer just nu. Tack igen för att ni backar upp mej :) Soliga hälsningar

En iPad måste vara 3G/4G varianten, alltså den som har plats för simkort.
Det är bara den som har GPS inbyggd.
Även storlek på minnet är viktigt, 16 GB är för lite!
iGO finns på App Store och passar till iPad/iPhone, en Västeuropa- och en Europaversion.
 

Bosse

FD HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
70
Medlemskap
2021
Sv: HJÄLP med navigeringsapp

Beroende på hur du löst ditt mobila bredband, så kan du köpa en Samsung WI-FI platta som du dessutom kan utöka minnet på vid behov, sedan finns det navigations appar som du kan tanka ner.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: HJÄLP med navigeringsapp

Beroende på hur du löst ditt mobila bredband, så kan du köpa en Samsung WI-FI platta som du dessutom kan utöka minnet på vid behov, sedan finns det navigations appar som du kan tanka ner.

En Samsungplatta duger inte om man vill använda iGO navigeringsapp!
 

Bosse

FD HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
70
Medlemskap
2021
Sv: HJÄLP med navigeringsapp

En Samsungplatta duger inte om man vill använda iGO navigeringsapp!

Jag har inte skrivit att man skall tanka ner IGO det finns fler navigationsappar än IGO, som dessutom uppgraderar alla kartor man säljer.
Har för mig att jag läste någonstans att den bästa nav.appen i test är Co-pilot.
Det finns säkert fler alternativ, som är väl så bra som IGO.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: HJÄLP med navigeringsapp

Jag har inte skrivit att man skall tanka ner IGO det finns fler navigationsappar än IGO, som dessutom uppgraderar alla kartor man säljer.
Har för mig att jag läste någonstans att den bästa nav.appen i test är Co-pilot.
Det finns säkert fler alternativ, som är väl så bra som IGO.

Den CoPilot som jag använde kan inte mäta sig med iGO, inte heller Navigon, Sygic eller appar med OpenStreetMap.

Nu har jag avinstallerat dessa appar när HERE dök upp som gratisapp och använder denna som komplement till iGO vid planering utanför Västeuropa.

Google har aviserat en offlinenavigator, förhoppningsvis gratis och utan reklam.
 

Bosse

FD HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
70
Medlemskap
2021
Sv: HJÄLP med navigeringsapp

Den CoPilot som jag använde kan inte mäta sig med iGO, inte heller Navigon, Sygic eller appar med OpenStreetMap.

Nu har jag avinstallerat dessa appar när HERE dök upp som gratisapp och använder denna som komplement till iGO vid planering utanför Västeuropa.

Google har aviserat en offlinenavigator, förhoppningsvis gratis och utan reklam.

Nu refererade jag till ett proffesionellt testteam, jag värderar deras utvärdering högre än det som du kommit fram till. Tycker det verkar lite konstigt att man måste använda here som komplement till igo för att det skall fugera.
 
F

F.d. 32985

Guest
Sv: HJÄLP med navigeringsapp

Den CoPilot som jag använde kan inte mäta sig med iGO, inte heller Navigon, Sygic eller appar med OpenStreetMap.
Vi använder Sygic i både padda som telefon och den har visat oss rätt vid varje tillfälle. Både vid årets Sverigeturer som förra årets resa i Europa, så för vår del finns inget större behov av att skaffa någon annan navigeringsapp.
Har dock Here som gratisapp men har inte använt den mer än någon enstaka gång så har svårt att uttala mig om denna.
 
Toppen