• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

HJÄLP med navigeringsapp

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.863
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: HJÄLP med navigeringsapp

Har haft Sygic några år men sista gången jag uppdaterade kände jag inte igen mej alls, tyckte inte om den alls och för mej är det viktigt att gränssnittet är bra, det är där man gör misstag och trasslar till det.
Kom över en Tomtom Go 60 som var i princip ny för vettigt pris, men är ganska missnöjd krånglig att hantera och skärmen är knappt godkänd och den är resistiv vilket gör det lätt att trycka fel, men fungerar säkert om man inte har mer anspråk än att köra från A till B.
Den är på väg ut till en vanlig som gillar en vanlig Gps och säkert inte har något emot att köra ett par mil extra.
Tog hem HERE vilket jag tycker är en enkel och lättanvänd app med en ren och enkel layout.
Har nu lagt in IGO Promo i Surfplattan Samsung Galaxie Note det är en app från 2013 och kartorna är från den tiden också. Jag måste instämma med Knarrevik i allt han skriver och där är han betydligt mer kunnig än de s.k. testarna som förmodligen inte har så djup kunskap och inte så mycket tid att forska och testa. Sedan om man testar för att hitta det bästa åt sej själv har man ju den bästa motiveringen att få ett bra resultat.
Jag har ju förstått att man på något sätt borde kunna få in kartorna från HERE i IGO har någon testat detta.
icon5.gif

Även kartfilerna från IGO för apple borde ha samma format och vara flyttbara om man har Ipad.
icon5.gif

Fördelen med Samsung är SD kortet som är lätt bytbart och just nu har jag appen installerad på ett 16Gb Sd kort så det stör inte apparna i plattan.
För att spara minne tog jag bort ryssland och ukraina, dit åker jag inte de krigar ju bara!
Det ska ju kunna gå att få in ställplatsfiler är det bara att kopiera rätt in?
Och hur är det med foton? Eller är det sånt som kommit till nyligen, tror att min app har 2.01 och apple har väl 2.6.
Testat en vanlig rutt från Finspång till Linköping dit många pendlar. Taxi åker alltid en omväg via Norrköping där är kanske skälet av pekuniär orsak det skiljer över en mil men samma tid så det går att köra fortare och bränsleförbrukningen blir högre och pendlar man varje dag blir det dyrt så det gör man inte.
sygic valde omvägen och likaså tomtom trots att jag trixade med alternativa vägar. Men IGO hittade rätt på en gång!:quest:

Här kommer ett till inlägg på urspårning av tråden:oops:
Blev nyfiken på iGO på Android. OBS. går ej att köpa.

Installerade iGO Primo på min Sony Xperia tablet, fick leta lite innan jag fann "skin 1920x1200" för min upplösning.
Valde Here-filerna, men även TomTom's kartor ska funka, har dock inte testat dessa.

Jag visste inte att man lägga in L,B,H vikt m.m. på fordonet, går bra ifall man väljer "lastbil". :)

Den har även TMC varningar via FM-mottagaren.
Blev faktiskt lite impad på alla inställningsmöjligheter den har.
Nu ska den bara testas i bil.
Ett problem kan vara att hitta de nyaste kartorna, nu råkade det bli HERE2014Q1 men jag har sett HERE2015?

Jag la in rubbet direkt i rooten på sd-kortet.
 

Bilagor

  • Screenshot_2015-10-27-15-00-39.png
    Screenshot_2015-10-27-15-00-39.png
    267,6 KB · Visningar: 1
  • Screenshot_2015-10-27-15-01-55.png
    Screenshot_2015-10-27-15-01-55.png
    137,7 KB · Visningar: 3
F

F.d. 22252

Guest
Sv: HJÄLP med navigeringsapp

Du måste väl lagt kartorna i en speciell mapp?
De kartor jag har verkar komma från navtech.
Finns en tom mapp där man enl. en textfil ska lägga tomtom filer.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.863
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: HJÄLP med navigeringsapp

Du måste väl lagt kartorna i en speciell mapp?
De kartor jag har verkar komma från navtech.
Finns en tom mapp där man enl. en textfil ska lägga tomtom filer.

Absolut,
Alla mina map-mappar var tomma och jag tog ner kartorna för sig.
Jag har 3 kartmappar: map, map_NQ, och map_TT.
Jag la dem i map.
Jag undrar om inte Navteq och Here kartorna är samma(?)
 
Toppen