• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

HJÄLP med navigeringsapp

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: HJÄLP med navigeringsapp

Den CoPilot som jag använde kan inte mäta sig med iGO, inte heller Navigon, Sygic eller appar med OpenStreetMap.

Nu har jag avinstallerat dessa appar när HERE dök upp som gratisapp och använder denna som komplement till iGO vid planering utanför Västeuropa.

Google har aviserat en offlinenavigator, förhoppningsvis gratis och utan reklam.

Hej Knarrevik,
Det vore ytterst intressant att höra vad det är du inte gillar i CoPilot!!

Jag har använt appen sedan mitten av 2000-talet, den har aldrig svikit mej.
Användargränssnittet är perfekt, det är superenkelt att söka platser/POI.
Och appen är supersnabb. Den hittar satelliterna snabbt, svarstiderna i alla lägen är korta.
Kartorna är superaktuella, utan extra kostnader.
Och den hittar rätt väg i "95-%" av fallen. Är väl kanske en subjektiv bedömning. Men jag har aldrig behövt planera om.
Kanske är det för att du är en Apple-freak? Men den finns väl för IOS också?

Jag har provat Here, tyckte den var snudd på värdelös. IGo kan jag inte prova, har ingen Iphone.
Och kommer nog aldrig att skaffa någon. Gillar inte Apples prissättning, och inte heller IOS sätt att låsa upp användaren.
Jag vill kunna jobba med egna mappar t ex.

Jag har även Sygic i min mobil, men den kan inte mäta sig med CoPilot.
Dock, det länder dom till heders med den senaste versionen, information om en vald plats bl.a.
Men användargränssnittet är helt hopplöst, sökningsfunktionen likaså.
För att inte tala om att man måste lägga in egna POI per land! Puh.
I CoPilot "smäller" man in alla HBK-platser i ett enda moment!
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: HJÄLP med navigeringsapp

Nu refererade jag till ett proffesionellt testteam, jag värderar deras utvärdering högre än det som du kommit fram till. Tycker det verkar lite konstigt att man måste använda here som komplement till igo för att det skall fugera.

Många testteam eller kanske de flesta är inte mer professionella än du och jag. Man blir mörkrädd när man läser vissa tester, ibland verkar det som om de köpt utvärderingar som är flera år gamla, sakfelen är legio.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: HJÄLP med navigeringsapp

Många testteam eller kanske de flesta är inte mer professionella än du och jag. Man blir mörkrädd när man läser vissa tester, ibland verkar det som om de köpt utvärderingar som är flera år gamla, sakfelen är legio.

Men det vore intressant att få höra din kritik mot CoPilot.
Du kan inte slänga ur dej ytliga floskler, upp till bevis!
Eller åtminstone vettiga synpunkter!
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: HJÄLP med navigeringsapp

Jag har provat Here, tyckte den var snudd på värdelös. IGo kan jag inte prova, har ingen Iphone.

Jag kan hålla med om att HERE har vissa brister i gränssnitt och planering men kartorna används av de flesta appar och GPSer. Att tre tyska bilfabrikanter köpt Nokias kartverksamhet har säkert en förklaring men innebär nog också att gratisappen har sin utmätta tid.

En navigeringsapp skall ha fler funktioner än en vanlig men dyr GPS, idag är det bara iGO som har detta av de navigeringsappar som jag provat.

Garmin försökte genom köpet av Navigon att komma ikapp men har enligt min mening misslyckats. Min Sygic klarade inte vägvalet och appar som Waze med OpenStreetMap var mer ett socialt verktyg än navigeringshjälp.

CoPilot gav jag upp på ett tidigt stadium, kanske har den blivit bättre i sin senaste version?
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: HJÄLP med navigeringsapp

Jag kan hålla med om att HERE har vissa brister i gränssnitt och planering men kartorna används av de flesta appar och GPSer. Att tre tyska bilfabrikanter köpt Nokias kartverksamhet har säkert en förklaring men innebär nog också att gratisappen har sin utmätta tid.

En navigeringsapp skall ha fler funktioner än en vanlig men dyr GPS, idag är det bara iGO som har detta av de navigeringsappar som jag provat.

Garmin försökte genom köpet av Navigon att komma ikapp men har enligt min mening misslyckats. Min Sygic klarade inte vägvalet och appar som Waze med OpenStreetMap var mer ett socialt verktyg än navigeringshjälp.

CoPilot gav jag upp på ett tidigt stadium, kanske har den blivit bättre i sin senaste version?

Varför gav du upp CoPilot?
Intressant att veta eftersom jag gillar den skarpt!
Vilka funktioner har IGo som inte t ex CoPilot har?
Pls, prata klartext!
 
Senast ändrad:

Bosse

FD HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
70
Medlemskap
2021
Sv: HJÄLP med navigeringsapp

Många testteam eller kanske de flesta är inte mer professionella än du och jag. Man blir mörkrädd när man läser vissa tester, ibland verkar det som om de köpt utvärderingar som är flera år gamla, sakfelen är legio.

Jag blir mörkrädd när jag läser dina uttalande i många stycken.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: HJÄLP med navigeringsapp

Jag kan hålla med om att HERE har vissa brister i gränssnitt och planering men kartorna används av de flesta appar och GPSer. Att tre tyska bilfabrikanter köpt Nokias kartverksamhet har säkert en förklaring men innebär nog också att gratisappen har sin utmätta tid.

En navigeringsapp skall ha fler funktioner än en vanlig men dyr GPS, idag är det bara iGO som har detta av de navigeringsappar som jag provat.

Garmin försökte genom köpet av Navigon att komma ikapp men har enligt min mening misslyckats. Min Sygic klarade inte vägvalet och appar som Waze med OpenStreetMap var mer ett socialt verktyg än navigeringshjälp.

CoPilot gav jag upp på ett tidigt stadium, kanske har den blivit bättre i sin senaste version?

Nu kom det igen, hur var det nu med "jag tror" !!

Man kan undra hur mycket IGO skulle betala en för att göra dessa "reklaminlägg"?

Här kom lite fakta fram i en konkret fråga av trådskaparen
http://www.husbilsklubben.se/forums/t85828/
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: HJÄLP med navigeringsapp

Varför gav du upp CoPilot?
Intressant att veta eftersom jag gillar den skarpt!
Vilka funktioner har IGo som inte t ex CoPilot har?
Pls, prata klartext!

Det enklaste är om man själv gör en jämförelse, inget kan ersätta den egna bedömningen, allra minst "experter" som använder andras utlåtande.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: HJÄLP med navigeringsapp

Det enklaste är om man själv gör en jämförelse, inget kan ersätta den egna bedömningen, allra minst "experter" som använder andras utlåtande.

Jag håller med Knarrevik , jag har Igo i ipaden och sygic på androidplatta.

Igo är helt överlägsen!
 
Senast ändrad:
F

F.d. 30754

Guest
Sv: HJÄLP med navigeringsapp

Hej Anders, nu såg jag att jag kan svara enskilt åxå :)
Det är så kul med bilen. Känner mig ganska "säker" på det mesta, ja förutom navigationen förståss. Karta är det jag använt hittills och har fungerat bra för mig. MEN om jag kommer iväg söderut känns det som en god ide med moderna lösningar framför allt att kunna hitta ställplatser längs vägen.
Grundförutsättningen för att ställa in siktet söderut är att hitta ngn som hyr min lägenhet under tiden.
Har läst på både iGo och Sygic sidan. På Sygic sidan hittar jag tydligt vilka krav som ställs utrustningen för att kunna ladda ner, det hittar jag inte på NNG/iGo sidan, tycker det är konstigt.
Ha det soliga hälsningar Anita
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: HJÄLP med navigeringsapp

En enkel forklaring på oppkjøpet av Here, prisen ble riktig og bilfabrikkene er kunder. Nesten alle bilfabrikker i dag bygger inn navigering i sine biler og Here har indirekte nesten monopol, også de som har selve programvaren fra andre bruker kartverket fra Here. Men Here er også en av de store utviklere av navigatorer for biler, og de tyske fabrikkene sammen med resten av de europeiske bruker alle programvare og kartverk fra Here. Prisen de betaler er lavere enn hva Nokia betalte for kartverket.

Appene er en testplatform for endel funksjoner som skal inn i bilene, og de utvikles flyttbare slik at bilfabrikkene står frie når det gjelder os. Tror de fortsetter med appene lenge, de er et markedsføringsverktøy for flere tjenester som vi vanlige ikke får se.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: HJÄLP med navigeringsapp

Sonjasdotter:
Jag har använt iGO på alla mina iPhones/iPads från 5 år tillbaka och den enda begränsningen är hur mycket minne som finns till förfogande och att iPad har GPS dvs att den har plats för simkort. Det är denna som har inbyggd GPS och GLONASS.

Kartorna tar stor plats och för att kunna använda plattan även till andra appar bör man undvika den minsta på 16 GB. Navigering och att hitta ställplatser är bara några användningsområde på husbilsresan, TV, radio, tidningar och tidskrifter är också viktigt, särskilt på utlandsresor.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: HJÄLP med navigeringsapp

Appene er en testplatform for endel funksjoner som skal inn i bilene, og de utvikles flyttbare slik at bilfabrikkene står frie når det gjelder os. Tror de fortsetter med appene lenge, de er et markedsføringsverktøy for flere tjenester som vi vanlige ikke får se.

Man kan ju hoppas på att BMW/Mercedes/Audi fortsätter med gratisversionen, detta har en stor inverkan på prissättningen av andra navigeringshjälpmedel.
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: HJÄLP med navigeringsapp

Vanlig enkel navigering är inte svårt(jag har ju lärt mig hyfsat;)), det gäller bara att skaffa rätt grundprylar!
Det senaste inlägget av herr Knarrevik ger ju en mycket bra grund, detta med att köpa rätt från början! Skall man navigera med "platta" så skall den vara byggd för detta tex!
Vi köpte "fel" padda som inte funkar att navigera efter, FAST den är kanonbra att ladda in Husbilsklubbens ställplatser på i PDF form.
Jag tycker att en bra GPS med fria uppgraderingar duger länge faktiskt, sen kan man plocka fram pappergrejerna kvällen innan avfärd och grovplanera i dessa!
Den tjocka tyska Bordatlas är kanonbra att planera med, står på tyska tyvärr! Fast i den finns det grymt många Ställplatser beskrivna, speciellt i Tyskland.
Sen har du ju massor av Ställplatser i hela Europa som sagt på detta Forum
Boken (Bordatlas) kan man köpa på Adlibris bl.a.
Om du har svängarna förbi Svempa och Inger kan jag visa våra pryttlar och hur vi gör!
 
F

F.d. 32985

Guest
Sv: HJÄLP med navigeringsapp

Jag håller med Knarrevik , jag har Igo i ipaden och sygic på androidplatta.

Igo är helt överlägsen!
En dum fråga från en som är nöjd med Sygic. Vad är det som gör Igo så mycket bättre? Skulle det vara värt kostnaden att skaffa Igo?
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: HJÄLP med navigeringsapp

Har haft Sygic några år men sista gången jag uppdaterade kände jag inte igen mej alls, tyckte inte om den alls och för mej är det viktigt att gränssnittet är bra, det är där man gör misstag och trasslar till det.
Kom över en Tomtom Go 60 som var i princip ny för vettigt pris, men är ganska missnöjd krånglig att hantera och skärmen är knappt godkänd och den är resistiv vilket gör det lätt att trycka fel, men fungerar säkert om man inte har mer anspråk än att köra från A till B.
Den är på väg ut till en vanlig som gillar en vanlig Gps och säkert inte har något emot att köra ett par mil extra.
Tog hem HERE vilket jag tycker är en enkel och lättanvänd app med en ren och enkel layout.
Har nu lagt in IGO Promo i Surfplattan Samsung Galaxie Note det är en app från 2013 och kartorna är från den tiden också. Jag måste instämma med Knarrevik i allt han skriver och där är han betydligt mer kunnig än de s.k. testarna som förmodligen inte har så djup kunskap och inte så mycket tid att forska och testa. Sedan om man testar för att hitta det bästa åt sej själv har man ju den bästa motiveringen att få ett bra resultat.
Jag har ju förstått att man på något sätt borde kunna få in kartorna från HERE i IGO har någon testat detta.
icon5.gif

Även kartfilerna från IGO för apple borde ha samma format och vara flyttbara om man har Ipad.
icon5.gif

Fördelen med Samsung är SD kortet som är lätt bytbart och just nu har jag appen installerad på ett 16Gb Sd kort så det stör inte apparna i plattan.
För att spara minne tog jag bort ryssland och ukraina, dit åker jag inte de krigar ju bara!
Det ska ju kunna gå att få in ställplatsfiler är det bara att kopiera rätt in?
Och hur är det med foton? Eller är det sånt som kommit till nyligen, tror att min app har 2.01 och apple har väl 2.6.
Testat en vanlig rutt från Finspång till Linköping dit många pendlar. Taxi åker alltid en omväg via Norrköping där är kanske skälet av pekuniär orsak det skiljer över en mil men samma tid så det går att köra fortare och bränsleförbrukningen blir högre och pendlar man varje dag blir det dyrt så det gör man inte.
sygic valde omvägen och likaså tomtom trots att jag trixade med alternativa vägar. Men IGO hittade rätt på en gång!:quest:
 

Leif Torså

FD HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7691
Medlemskap
2023
Sv: HJÄLP med navigeringsapp

I vintras startade jag en tråd där jag satte upp en kravlista på vad jag vill att en navigator skall klara. De flesta svaren gick ut på att det var Garmin Camper som gällde. Priset på nära 4 tkr gjorde mig dock tveksam. När jag laddat hem manualen och studerat den blev jag ännu mer tveksam eftersom några för mig viktiga funktioner ej fanns beskrivna.

Jag beslöt därför att prova CoPilot i min mobiltelefon under den resa till Portugal som vi gjorde i våras. Valet av CoPilot berodde på att det var enkelt att ladda ner ställplatslistorna och att kostnaden var låg.

Under resan jämfördes funktionen med min beprövade Navigon navigator.

CoPilot gav hela tiden bättre vägval och mer ändamålsenlig information än Navigon. Grafiken är dock inte lika snygg som den hos Navigon, men det är ju bara estetiskt.

En viktig erfarenhet var dock att man inte skall ha telefonen som navigator i bilen eftersom den även behövs som telefon och kamera.

Inför den resa till Spanien som vi nu befinner oss mitt uppe i anskaffade jag därför en 7 tums ASUS MemoPad 16 GByte med 32 GByte SD-kort för under 2 tkr. I denna har jag utöver CoPilot även Sygic samt ställplatsapparna Mobile Life +, NKC Campercontact, ADAC, Park4Night, Aires samt ACSI Europa och MyLPG.eu. Dessutom har jag HBK:s ställplatser som PDF-filer. Jag har därför ett fullständigt planeringsverktyg för min husbilsresa i en och samma enhet.

En viktig skillnad mellan navigator och platta är batteritiden. Batteritiden för en navigator är ganska kort och räcker ofta inte till när man sitter och planerar. Detta är inget problem med plattan.

Vid val av platta måste man se till att få så stort minne som möjligt samt att man kan installera extra minneskort. Offline-kartor för navigerings-appar och ställplats-appar tar mycket plats.

Jag laddade även ner Here med kartor för Västeuropa (10 GByte) men Here slutade fungera efter senaste Androiduppgraderingen.

Jag har testat Sygic. Den har snygg grafik med 3D kartor men är bökig att använda. Som navigator är den primitiv med få funktioner och inställningsmöjligheter.

Det lilla som jag har hunnit titta på Here så förefaller den också primitiv.

CoPilot uppfyller i stort sett alla mina krav på en bra navigerings-app. Den är enkel att hantera och har tillräckligt med inställningar. Man kan välja fordon mellan husbil, personbil, motorcykel, cykel och fotgängare. För varje fordonstyp kan du skräddarsy hastighet och prioritet för olika vägtyper. Detta påverkar i högsta grad vägvalet. Den zoomar automatiskt ut så att du ser var du befinner dig när inget händer. När du närmar dig en händelse zoomar den in så att du ser detaljerna i vägkorsningen. Detta gör att du får både överblick och detaljer efter behov.

Leif Torså
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: HJÄLP med navigeringsapp

Håller helt och hållet med dej, Leif.
Jag har i stort sett samma uppsättning som du, kör dock på en Nexus 7 platta (Asus).

Jag använder även mobilen Samsung Galaxy Note 4+, särskilt när jag kör i Tyskland.
Har nämligen köpt CoPilots ActiveTraffic på prov (har för mej att den kostar 90 kr/år). Mycket bra hjälp på autobahn, stau, vägarbeten, olyckor, mm.
Den kräver internet, men slukar inte många mb.

För reseplanering använder jag Locus Pro i plattan/mobilen, och Maps Pro i laptopen.

Jag har även Sygic i mobilen, mest för att testa de POI-filer jag lägger upp här på forumet.
Din värdering av appen stämmer med min, men jag är lite imponerad av den platsinformation den ger, streetview mm.
Den får dessutom vara reserv för CoPilot (som är helt överlägsen).
 
Toppen