• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fullt på Garmins GPS

KOKKAKI

HBK Medlem
Inlägg
450
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
9452
Medlemskap
2025
Sv: Fullt på Garmins GPS

Du är en Ängel hur det än går.

Jag är dej djupt tacksam för att du vill göra denna insats ikväll!

Vill ogärna slänga denna mackapär i soptunnan, sörru.

Jag ska förbereda min Garmin med att återigen formatera internminnet så den är HELT TOM.

1. Vilket SD-minne skulle du rekommendera, tror att du använt 32GB Ultra. Jag har ett liggande i lådan så det skulle kanske passa bra.

2. Om du tittar på första inlägget i denna tråd så ser du hur otroligt lite minne jag har kvar. Jag har Livstidsuppdatering på Europakartorna. Har du lika lite kvar som jag?


Kåre
Hej Läs instruktionsboken. Till min Garmin får Micro kortet inte vara större än 8 GB.
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Fullt på Garmins GPS

Jag får väl börja lite försiktigt med 8GB då.
Och räcker inte det så traskar jag vidare med 16 eller 32GB.

Tänkte ta ett stort för att "berätta för" min Garmin att det finns ett extra minne stort nog att lägga filer på.

Jag har aldrig tidigare fått andra filer än mina egna på extra kortet.

Men först ska jag få Tommys filer att fungera på min Garmin, å visst går det!:)

Borde komma med snigelposten i morgon, annars blir det måndag.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Fullt på Garmins GPS

Försiktigt... :):D
Med ett extra minneskort på 8Gb kommer du att få ungefär 7Gb ledigt lagringsutrymme totalt i din garmin om jag tittar på bilden du laddade upp förut.
Det räcker i runda slängar till 40 st Hbk 2016, eller 2058 bordatlas-filer.
Tar man bort någon fil ibland så kommer ett kort på 8 Gb räcka i många år, kartorna från Garmin växer dock vid varje uppdatering men jag tror inte det kommer att skapa några bekymmer.

Med det här inlägget vill jag bara belysa att det är lätt att köpa ett för stort minneskort och jag är inte bättre själv på något sätt... Man tar det som ligger närmast för det blir säkert billigare än att åka till stan för att köpa ett (nuförtiden) litet minneskort på bara 8Gb. :)

mvh jocke
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Fullt på Garmins GPS

Försiktigt... :):D
Med ett extra minneskort på 8Gb kommer du att få ungefär 7Gb ledigt lagringsutrymme totalt i din garmin om jag tittar på bilden du laddade upp förut.
Det räcker i runda slängar till 40 st Hbk 2016, eller 2058 bordatlas-filer.
Tar man bort någon fil ibland så kommer ett kort på 8 Gb räcka i många år, kartorna från Garmin växer dock vid varje uppdatering men jag tror inte det kommer att skapa några bekymmer.

Med det här inlägget vill jag bara belysa att det är lätt att köpa ett för stort minneskort och jag är inte bättre själv på något sätt... Man tar det som ligger närmast för det blir säkert billigare än att åka till stan för att köpa ett (nuförtiden) litet minneskort på bara 8Gb. :)

mvh jocke

Något verkar skumt.
Jag har i min Gps på internminnet med HBK, ställplatser 4.58GB. Jag har ett externt supernabbt minne på 2GB som det finns data på för 655MB. Tillsammans strax över 5GB.
Jag får inte ihop detta riktigt, här i tråden skriver ni om att ni har ca 7GB i Gps,n. Ska bli spännande och se om du får det att fungera. Annars får vi väl kopiera över filerna från min till Kåres Gps och ha båda kopplade till datorn. Jag skickade minnet i går så "Postman" kommer nog idag.
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Fullt på Garmins GPS

Försiktigt... :):D
kartorna från Garmin växer dock vid varje uppdatering men jag tror inte det kommer att skapa några bekymmer.

mvh jocke

Just det Jocke!. Som du ser på bilden, så är min Garmin FULL i internminnet och då tänkte jag att Garmin per automatik skulle lägga över filer på SD-kortet, och då ett STORT för framtida behov. :D

Vet inte varför den INTE gör det. Får bara en information om att internminnet är slut och jag borde köpa ett extra minneskort! Men det sitter ju för f-n redan i!!:confused:

Kåre
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Fullt på Garmins GPS

Något verkar skumt.
Jag har i min Gps på internminnet med HBK, ställplatser 4.58GB. Jag har ett externt supernabbt minne på 2GB som det finns data på för 655MB. Tillsammans strax över 5GB.
Jag får inte ihop detta riktigt, här i tråden skriver ni om att ni har ca 7GB i Gps,n. Ska bli spännande och se om du får det att fungera. Annars får vi väl kopiera över filerna från min till Kåres Gps och ha båda kopplade till datorn. Jag skickade minnet i går så "Postman" kommer nog idag.


:music-icon:Tommy, jag räknar timmarna av...........:music-icon:

Om du kan den gamla slagdängan. Vi verkar vara av samma generation så den kan du nog. Sämre är det väl med ynglingen Jocke!:D
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.737
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Fullt på Garmins GPS

Har du kollat om kortet du använder är av rätt typ och rätt formaterat för din Garmin? Dom kan vara ganska så "kritiska" ibland?!
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Fullt på Garmins GPS

Just det Jocke!. Som du ser på bilden, så är min Garmin FULL i internminnet och då tänkte jag att Garmin per automatik skulle lägga över filer på SD-kortet, och då ett STORT för framtida behov. :D

Vet inte varför den INTE gör det. Får bara en information om att internminnet är slut och jag borde köpa ett extra minneskort! Men det sitter ju för f-n redan i!!:confused:

Kåre

Som Montreal säger, det kan bero på kortet, om du har samma kort fortfarande som du visade på bilden som ligger på 2Gb kan det även vara så att det är för litet för det garmin express kan tänkas lägga över på minneskortet.

Tommy, skit i att du inte har samma siffror på minnena som andra, fungerar det så fungerar det, rör inget i onödan! :D

mvh jocke
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Fullt på Garmins GPS

Som Montreal säger, det kan bero på kortet, om du har samma kort fortfarande som du visade på bilden som ligger på 2Gb kan det även vara så att det är för litet för det garmin express kan tänkas lägga över på minneskortet.

Tommy, skit i att du inte har samma siffror på minnena som andra, fungerar det så fungerar det, rör inget i onödan! :D

mvh jocke

Du kan vara lugn, har ännu inte kommit till stadiet då man kan förändra hela världen. Men vänta bara!!:twitcy:
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Fullt på Garmins GPS

Har du kollat om kortet du använder är av rätt typ och rätt formaterat för din Garmin? Dom kan vara ganska så "kritiska" ibland?!

Det fungerar tycker JAG, eftersom HBK-filerna som ligger där fungerar. Men Garmin skyfflar INTE över något så det blir bättre plats (läs EJ rödmärkt) på internminnet.

Erkänner att jag inte är så hemma på bedömma SD.kortens kvalieter!
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Fullt på Garmins GPS

Som Montreal säger, det kan bero på kortet, om du har samma kort fortfarande som du visade på bilden som ligger på 2Gb kan det även vara så att det är för litet för det garmin express kan tänkas lägga över på minneskortet.

mvh jocke

Jocke, det var därför som jag gärna ville sätta i ett STORT och snabbt minne istället. Bara för å pröve, sörru!:)
 

Juhani & Leila

HBK Medlem
Inlägg
303
Kommun
Storfors
HBK-Nr
10084
Medlemskap
2024
Sv: Fullt på Garmins GPS

Hade också problem att uppdatera min 3790 men 32 G minneskort löste problemet.
Satte 32G kort även i husbilens Camper 760 LM och det fungerar. Lite onödigt mycket minne kanske men jag funderar på att lägga alla manual och handböcker i minneskortet för att slippa papperskopior i bilen.
 
Toppen