• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hjälp! Vägningsplatser har försvunnit.

farfar66

FD HBK Medlem
Inlägg
117
Kommun
Motala
HBK-Nr
18918
Medlemskap
2022
Har HBK poi inlagd på min garmin 2797lm och i poi- listan så finns alla där, men.. På kartbilden så har alla knappar med de olika ställplatserna, vägnings-platser försvunnit. Sitter nu i Koblenz och får ej fram ställplatserna på kartbilden! Vad göra
 

farfar66

FD HBK Medlem
Inlägg
117
Kommun
Motala
HBK-Nr
18918
Medlemskap
2022
Sv: Hjälp! Vägningsplatser har försvunnit.

Jag menar ikoner och inte knappar! Jag laddade ned den stora modellen
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Hjälp! Vägningsplatser har försvunnit.

Hej, jag missade tyvärr ditt inlägg i går, det finns några saker som detta kan bero på och vi börjar med de två som jag tror mest på.

1. För några månader sedan delade jag upp de fyra filerna som Fannd i Hbk2015, Ställplatserna och tömningsplatserna blev kvar i Hbk2015 men vågstationer och färjeleder fick bli en egen fil.
Som jag läser det i ditt inlägg så har du vågstationer och färjeleder i listan med filer och då borde du ha laddat hem filen och installerat den, men jag måste fråga för att vara säker: Har du installerat "vågstationer och färjeleder" i din Garmin?

2. Om svaret på fråga 1 är: "Ja, filen är installerad" så tror jag problemet har en enkel lösning: det finns inga vågar eller färjor i filen i din närhet, varken i Koblenz eller ens i Tyskland. Det är nog den mest troliga orsaken varför de inte visas på kartan.

Platserna i filen tas ur den här kartan: https://www.google.com/maps/d/u/0/edit?mid=z-9-FMiu990Q.kuHYelcgu-as

mvh jocke
 

farfar66

FD HBK Medlem
Inlägg
117
Kommun
Motala
HBK-Nr
18918
Medlemskap
2022
Sv: Hjälp! Vägningsplatser har försvunnit.

Ja alla filerna är installerade, men jag har hittat någon enstaka ställplats där jag åkt, men problemet är tydligen att jag måste snubbla över dem för att de ska visas på kartan.före uppdateringen så kunde jag se Ställplatser även utanför min färdväg. Inte nu!
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Hjälp! Vägningsplatser har försvunnit.

Okej, då missförstod jag nog problemet. Angående filerna "Hbk2015" samt filen med vågar och färjor så är det ingen skillnad på hur de är byggda, de byggs på samma sätt varje gång och problemet borde inte ligga där. Men ju glesare det är mellan platser i filen desto färre ser man på kartan.

Kan det vara Zoom-nivån i din garmin som ändrats, frivilligt eller ofrivilligt?
Jag brukar ha ett bock i rutan för "Autozoom"
Kaehne förklarade för mig hur det fungerar: När man har autozoom inkopplad så zoomas kartan in när gps:en talar om att det är dags att svänga, under transportsträckorna därimellan så zoomas kartan ut och man ser en karta över ett större område och fler ikoner visas.

mvh jocke
 

farfar66

FD HBK Medlem
Inlägg
117
Kommun
Motala
HBK-Nr
18918
Medlemskap
2022
Sv: Hjälp! Vägningsplatser har försvunnit.

Jag har också autonom aktiverat.
Kan det vara så att om man har en rutt inlagd så visas inte ställplatserna?
Jag har alla platserna i POI listan så de finns där, men kommer inte upp på kartan på vettigt sätt.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Hjälp! Vägningsplatser har försvunnit.

Jag vet inte om det kan skilja på olika modeller, jag kan se ikoner på kartan både om jag har en rutt igång och när jag är ute och kör med husbilen med garmin påslagen men utan någon rutt startad.

Detta har vi diskuterat tidigare och det står något i manulalen om att ikoner på kartan visas först vid startad rutt, tyvärr hittar jag inte tråden/inlägget om det just nu.

Däremot så har jag inga ikoner på kartan när jag är stillastående här hemma i soffan, det jag testat att göra då är att starta en simulerad rutt till ett tänkt mål och då kan jag tvinga fram ikonerna så de syns efter vägen.

mvh jocke
 

farfar66

FD HBK Medlem
Inlägg
117
Kommun
Motala
HBK-Nr
18918
Medlemskap
2022
Sv: Hjälp! Vägningsplatser har försvunnit.

Tror du att det blir skillnad om jag raderar vikt och Färje appen?
När jag tittar på min lista i garmin poi så finns det "alla kategorier, hbk2015, serviceplatser, shop och Viktkollen.
Vet inte om de ska vara med. Allt ligger i " egna poi"
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Hjälp! Vägningsplatser har försvunnit.

Spontant så tror jag inte det gör någon skillnad om du raderar vikt och färjefilen.
 

farfar66

FD HBK Medlem
Inlägg
117
Kommun
Motala
HBK-Nr
18918
Medlemskap
2022
Sv: Hjälp! Vägningsplatser har försvunnit.

Tror du att det blir skillnad om jag raderar vikt och Färje appen?
När jag tittar på min lista i garmin poi så finns det "alla kategorier, hbk2015, serviceplatser, shop och Viktkollen.
Vet inte om de ska vara med. Allt ligger i " egna poi"
 

farfar66

FD HBK Medlem
Inlägg
117
Kommun
Motala
HBK-Nr
18918
Medlemskap
2022
Sv: Hjälp! Vägningsplatser har försvunnit.

Du hade rätt.. Ingen skillnad när jag tog bort de filerna.
Jag vet inte vad jag ska göra men det är lite besvärligt att inte kunna se ställplatserna på lite distans. I nuläget så har jag navigatorn på 2 km upplösning vilket kunde vara ok om jag fick info om Ställplatser i en radie av ca10 km men så blir det inte. Nu har jag kört igenom Frankrike både på småvägar men mest på betalmotorvägarna frånLuxemburg och till 50 km från Bordeaux och inte sett en enda ställplats. Så jag är nästan utan vatten nu. Tömmagråvatten kan man ofta göra på de större rastplatserna men inte tanka vatten!
Men snart så kommer jag in i Spanien på min väg mot Portugal så jag hopps det ordnar sig med vatten ändå.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Hjälp! Vägningsplatser har försvunnit.

Jag är osäker på vad det kan bero på men det skulle kunna vara det jag var inne på i mitt första svar, att platserna ligger för långt bort för att kunna ses med lagom zoom-nivå och att när man zoomar ut för långt visas de inte på kartan.

En lösning kan ju vara att trycka fram en plats och navigera till den.
När du tryckt på egna poi´s samt Hbk2015 så kommer de femtio närmaste platserna fram från din position, det är bara trycka på lämpliga kandidater och läsa informationen för varje plats tills du hittar någon som har vatten. Därefter så är det bara att starta navigeringen till en av dem.
Dessutom så ser man i listan avståndet till de olika platserna i kilometer, kolla gärna om det finns någon inom din 2km-zoom som borde visas men inte gör det.

Jag har även läst om varför en del inte ser någon vinst med att ha ikoner kopplade till filer, de tycker att de inte har någon nytta av dem då de måste zooma in för mycket för att visas, mer inzoomad än vad de föredrar,, det kan ju var det läget du hamnat i nu.

Skulle någon annan van garminanvändare läsa den här tråden får ni gärna inflika med era tankar och idéer, jag börjar få slut. :oops:

mvh jocke

Ps, Farfar, det är många som skulle uppskatta om du skickar in tömningsplatserna du hittar efter vägen, genom att fylla i det här formuläret så hamnar platserna i den här kartan och därefter i Hbk2015. :)
 
Toppen