• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inbrott utomlands

F

F.d. 53242

Guest
Jag åkt 2 gånger till Grekland med min husbil,och haft hitills 3 inbrott totalt,alla 3 i Italien. Första gång fick jag parkera på en tätt traffikerad gata i Genoa nära stadens mest turistiska ställe mitt på dagen ( ca 11.30 lunchtid ) . Jag gick runt ca 30 minuter och kom tillbaka till min bil där jag märkte om att man tog sig in från bodelsdörr och gjort kaos i hela bodelen. Jag fick bli av med min mobil, min dator , några tillbehör till kamera och dator, min mors reseväska med mycket kontant pegnar i samt en reserv gps jag hade för säkerhets skull . Så fort jag körde till polisstation ( ca 200m ifrån inbrottsställe på samma gata ) så kom det en husbil till med tysk reg.nummer med samma inbrottshistoria . Denna året så monterade jag en extra nyckellås i bodelsdörr och då bryte tjuvaren rutan bredvid min bakspegel istället , tog sig in och slängde bordet framför kylskåpet där det blev en skada på golvet , drog tv och tog den våldsamt genom att bryta ner tv-fäste ,alla mina sommarkläder var borta , min hårddisk , usb-sladd till mobil laddare adapter , och till slut körde de på min bakspegel och karossen nedanför den då de hade förmodligen bråttom att ta sig därifrån . Det var igen mitt på dagen , vid någon parkering på stranden , det var mycket traffik till och från parkering , en busshållplats på ca 20m från min bil och en kaffe på ca 100m därifrån . Liknande episod ett par dagar efter på en annan strand , denna gången ingen förlust då det inte fanns ett dug kvar i bilen , men denna gången bryte de köksfönster för att kunna ta sig in . Jag körde förbi en stor shopping mall nära La Garda för att köpa några kläder ,frågade då en tyska som hade husvagn om det var tryggt med att parkera där och gå handla , då hon visade mig om att de hade brutit ner en ruta till hennes bil och tagit en väska med barnkläder .
Är det någon av er som haft liknande erfarenhet i Italien? Det låter som att de attackerar alla utländska bilar mer eller mindre , och då undrar jag om man skall till och med undvika besöka detta landet som turist bara som straff till att de har en ointresserad och oeffektiv polis som inte bevakar tillräckligt turistställe och att befolkningen betyr sig såhär mot utländska turister . Jag fick även känsla om att det inte finns någon säkerhet i campingar heller , jag frågade så fort jag körde in i en camping efter första inbrott om det fanns någon kamera övervakning i själva campingen och det fanns tydligen inte! Receptionisten sade om att jag skulle lämna alla mina värdesaker till henne under natten för att hålla de i ett säkert ställe , frågan är ju vad som man skall välja lämna om deras tjuvare tar även en usb sladd till laddare som inte kostar mer än 90kronor som begagnad eller jack and jones strumpor där man kan få 5 par för 100 kronor!
 
F

F.d. 53242

Guest
Sv: Inbrott utomlands

Bilen är och var inte larmad....frågan är om de bryr sig om larmet då de inte verkar bry sig om att göra sönder en ruta på en tätt traffikerad parkeringsplats med en busshållplats på 20m! Jag lämnar inte några vädersaker i bilen sedan första inbrottet inträffades , men denna gången tog de alla mina kläder och skor samt hårddisken! Skall man bära en resväska med alla sina kläder när man vill parkera någonstans och ta en promenad? Tror inte någon människa i världen gör så!
 

Stengränd

HBK Medlem
Inlägg
2.336
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
11570
Medlemskap
2024
Sv: Inbrott utomlands

Man får vid händelser av det här slaget många funderingar, är det lika bra att lämna bilen olåst, skadorna blir mindre, protesterna från försäkringsbolaget större. Fastsatta värdeskåp, ja troligen större skador, vad gör man när larm och extra lås inte stoppar tjuven, förmodligen en argsint fyrbent kompis
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Inbrott utomlands

Tom_bilen_sjalv_a_s.png

Glömde berätta att vi tömmer bilen själva från sånt som inte går att ersätta. Gömmer resten.

Sen vet jag att många inte vill klistra lappar på sin fina husbil. Men förutom två olika larmdekaler (en för bildelen och en för bodelen), så har vi klistrat på HBK märke och nummer samt svenska flaggor.

Till sist så blinkar det en larmsignallampa i framrutan. Det stoppa alltid någon men inte alla.

Peppar, peppar - vi har kört och fricampat i hela Europa i nio år och inte fått påhälsning. Inte ens blivit bortkörda.

Senast när vi körde söderut parkerade vi på rastplatsen Brückenhaus vid motorvägen mitt i Tyskland. Två zigenartält som närmsta granne. Inga problem.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 32985

Guest
Sv: Inbrott utomlands

Har försökt att få tag i denna "skylt" hos myndigheter och försäkringsbolag. Någon som vet vart man kan få dessa ifrån?
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    687,1 KB · Visningar: 30

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Inbrott utomlands

Sista utvägen är selvskudd!

M3oU_ebg1GOyc-3jxwr7mQoKc6XDTx5N-cWkkt583PEA
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Sv: Inbrott utomlands

Enligt google translate blev det:"tillgång förbjuden Även Skott tolkas"

Helt obegripligt språk, nästan i klass med danskan...
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Inbrott utomlands

Har försökt att få tag i denna "skylt" hos myndigheter och försäkringsbolag. Någon som vet vart man kan få dessa ifrån?

Jag fick dom hemskickade för några år sedan av

Per-Arne Nilsson
kriminalkommissarie
Polismyndigheten Västra Götaland


per-arne.nilsson@polisen.se

Vet ej om han jobbar längre, han hade ett antal då och jag fick några, gav bort några i Vadstena i somras och har bara 2 kvar.
Kanske går att kolla upp det.

Vänligen Pelle
 
Senast ändrad:
H

Husbilgolf

Guest
Sv: Inbrott utomlands

SELVSKUDD betyder att om man bryter ett snöre eller annat hinder, löser man en mekanism som skjuter själv. Vanligt i norska stugar fram till 70 talet. Knappast möjligt eller "interessant" i en husbil!
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Inbrott utomlands

.
Är det någon av er som haft liknande erfarenhet i Italien? Det låter som att de attackerar alla utländska bilar mer eller mindre , och då undrar jag om man skall till och med undvika besöka detta landet som turist bara som straff till att de har en ointresserad och oeffektiv polis som inte bevakar tillräckligt turistställe och att befolkningen betyr sig såhär mot utländska turister .
Hej!
Intressant inlägg trots att det spretar lite. Min uppfattning om italienare som vänner och arbetskamrater är att de förmodligen inte lämnar något stöldbegärligt i vare sig hus- eller personbilar. Så då återstår bara turister som "rån"byte. Dessutom kan de med våra ögon vara ganska "snobbiga" och nöjer sig inte med vad som helst, om ni förstår vad jag menar. Mot den bakgrunden tror jag vi skall söka förövara bland grupper som närmast är desperata och i Italien ofta kallas "A**a-neser", rätt eller fel. Så hur tackla vi problemet?

Min uppfattning är att lås och larm av gängse typ är i det närmaste värdelösa av den anledningen att de förutsätter ett påbörjat eller fullbordat inbrott. Hur kul är det att ha en uppbruten dörr och ett tjutande larm, även om inget blivit stulet. Min egen lösning som jag inte vågar avslöja här, kanske inte avskräcker alla, men gör förhoppningsvis vår bil mindra atraktiv jämfört med andras.
//Conny
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Inbrott utomlands

Kletar du in handtagen med tjära, eller?:twitcy:

(eller kör du med 12 volts el-stängsel på metalldelar?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Inbrott utomlands

Det siste har jeg testet, et stengselsagregat som går på 12V og gir pulser på 10kV sender de fleste vekk. Et gammeldags blinkrele sammen med en coil kan gi over 20 kV og en effekt som ligger over det forsvarlige. Stengselsagregat har en effektbegrensing så de ikke skal bli dødlig.

Problemet med slike løsninger er å finne en brukbar måte å stenge av på så en kommer inn selv.
 
Toppen