• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Koppla Radio/Navigator till både startbatteri och Bodelsbatteri.

F

F.d. 53166

Guest
I min Ducato 2014 sitter en brytare som i läge 1 ger spänning från start batteriet tiil radio/navigatorn utan att tändninen är påslagen. I läge 2 får man spänning till "radion" bara om tändningen är påslagen.

Jag tänkte koppla läge 1 till bodelsbatteriet för att slippa belasta startbatteriet när radion används när jag inte kör.
Tror ni det går? Har någon redan gjort detta?
Jag tycker det borde vara kopplat så redan från början:)


image.jpeg
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
581
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: Koppla Radio/Navigator till både startbatteri och Bodelsbatteri.

Hej.
Det är med all säkerhet tre stift på strömbrytaren, det mittersta stiftet bör gå till radion. Kolla vilken av de andra kablarna som är strömförande utan att tändningen är påslagen. Ta bort den, isolera den och låt den hänga utan anslutning. Anslut en kabel från bodelsbatteriet på det stift den borttagna kabeln satt på. Alternativt kan du ta bort både matarkablarna från startbatteriet och ansluta bara en kabel från bodelsbatteriet på något av stiften, vilket som. När du kör får bodelsbatteriet laddning så det gör inget att radion tar ström därifrån, vitsen med den kopplingen är att du kan koppla bort radion från bodelsbatteriet när bilen står oanvänd en längre period och du riskerar inte att dra ur bodelsbatteriet då. Radion tar ström även om den är avstängd. (till minnet)

Mvh Roland
 

Leffe M

HBK Medlem
Inlägg
487
Kommun
Malmö
HBK-Nr
15414
Medlemskap
2024
Sv: Koppla Radio/Navigator till både startbatteri och Bodelsbatteri.

Hej På min förra bil Knaus 555 -05 hade jag det så en knapp i bodelen som startade ock stängde bilradion där strömmen togs från bodelsbatteriet När jag körde så togs det från bilens batteri. Jag tror att det är så det funkar, även på din bil
Leffe
 
F

F.d. 53166

Guest
Sv: Koppla Radio/Navigator till både startbatteri och Bodelsbatteri.

@Leffe, nej tyvärr är det inte så på min bil. Matningen är alltid från startbatteriet med eller utan tändningen påslagen. Har mätt på alla tänkbara sätt.
@Roland, jag skall test ditt förslag.
Tack för era förslag!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Koppla Radio/Navigator till både startbatteri och Bodelsbatteri.

Det enkleste er å flytte strøm matningen for radio over på bodel batteri, under kjøring lades dette også og når en står så er det den tryggeste.

Husk det er 2 12V tilkoblinger på radioen, den ene kommer via tenningenog den andre direkte. Når tenningen er av står radioen i standby.
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Koppla Radio/Navigator till både startbatteri och Bodelsbatteri.

Som Knut säger, det finns 2 matningar till radion, den ena är bara en startsignal till radion den andra är den verkliga strömförsörjningen och brukar vara kopplad direkt till radion så att den behåller minnet.

Så det gäller att kolla hur de 2 matningarna är kopplade så att man inte bara kopplar startsignalen till bobatterierna samtidigt som den verkliga strömförsörjning fortfarande är kopplad till startbatteriet.
Kolla radions handbok, finns inte den så brukar det gå att hitta den på internet om man vet radions modellbeteckning.

En modern multimediaanläggning drar snabbt ur startbatteriet om den används ofta om startbatteriet inte får tillräckligt med laddning.

För övrigt, avsäkra alltid nya ledningar vid batteriet.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Koppla Radio/Navigator till både startbatteri och Bodelsbatteri.

Om jeg husker rett fra sist jeg gjorde dette i 2008 så er det en rød og en gul ledning fra radioen, den røde er kraftforsyningen og den gule signalet om aktivering. Eller var det tvert om?
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Koppla Radio/Navigator till både startbatteri och Bodelsbatteri.

Om jeg husker rett fra sist jeg gjorde dette i 2008 så er det en rød og en gul ledning fra radioen, den røde er kraftforsyningen og den gule signalet om aktivering. Eller var det tvert om?

Det kan vara olika på olika märken och även skillnad för vissa bilmärken.

Så det är bra att kolla radions handbok för installation.
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
581
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: Koppla Radio/Navigator till både startbatteri och Bodelsbatteri.

Hej.
Anslut båda kablarna från radion till samma försörjningskabel eller stift på strömbrytaren. Den ena kabeln (den som normalt går över tändningen) är radions strömförsörjning och den andra kabeln ( den som normalt går direkt till batteriet) försörjer minnet så att inställningarna i radion finns kvar även när radion är avstängd. Ansluter du båda över samma strömbrytare så kan inte minnet dra ur batteriet vid längre uppehåll då bilen inte används och du bryter strömmen med strömbrytaren. Nackdelen är att man måste göra om inställningarna efter ett sådant uppehåll men det är enklare (och billigare)än att sabba batteriet.Och som pekke säger ,glöm inte att säkra av den nya kabeln.
Mvh / Roland
 
Toppen