• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasproblem

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Vi var ute i helgen med husbilen. Temperaturen ute sjönk mot +5.
När vi vaknade på morgonen var det kallt i husbilen för pannan hade stannat.
Felkoden enl bilden nedan.
Hade ca 5cm gas kvar i kompositflaskan.
Googlade lite, och hittade nått om att det var nått med gastillförseln.
Bytte till full flaska då funkade det fint.
Kan det vara så att pannan krävde mer gas än vad kompositflaskan kunde leverera i den låga temperaturen? +5 grader borde väl vara ok??
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    2,7 MB · Visningar: 1

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.252
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Gasproblem

Kompositflaskor är ökända för att inte kunna leverera gas när temperaturen sjunker ner mot nollan. Kompositmaterialet leder inte värme tillräckligt bra för att leda bort kylan eller leda in värmen utifrån) när den flytande gasolen övergår till gasform. Därmed sjunker temperaturen inne i flaskan och gasol kommer inte fram.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Gasproblem

Kompositmaterialet leder värme dåligt, och därför förångas den flytande gasolen i flaskan avsevärt sämre när det är kallt ute. Problemet är störst när det är lite gasol kvar i flaskan.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Gasproblem

Har aldrig haft problem med kompositflaska ned mot -7 har den fungerat perfekt, det går väl även att isolera den oxå och slippa extra vikt eller?
Varför byta flaska så fort det är frågan om kyla?
 

rollet

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
10860
Medlemskap
2024
Sv: Gasproblem

Jag råkade ut för samma sak för ett par veckor sedan, +3 grader klockan 2 på natten stannade pannan. Bara att klä på sig ut för att byta flaska och pannan startade på en gång. Var och fyllde flaskan då var det fortfarande 3 kg kvar, konstigt eftersom pannan inte gick att återstarta med den flaskan och det är en stålflaska. Kan det vara så att det blir för lågt tryck eller är det regulatorn som spökar, har inte tidigare varit med om detta. Eller kan det vara gasolen som fyllarna använder som är känslig för kyla har för mig att det skall vara propan och butan blandning för att ha optimal effekt vid lägre temperatur.
Men en sak till jag har haft husbil sedan -86 och innan det husvagn men gasolen har alltid tagit slut på natten eller när det regnar och gärna allt på en gång . Ett mysterium tycker jag.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Gasproblem

Har mina flaskor i garaget och där i ett eget gasolskåp (byggt så) fungerar det därför så bra då jag även har luftvärme i garaget när värmen är på?
----------------------------------------------

Hejsan, ja man kan säga som så att inne i flaskan så blir det svinkallt när gasolen går från vätska till gas.
Flaskan/flaskhalsen behöver då bli uppvärmd av den omgivande luften som värmer utifrån (även om utetempen bara är på nollan så räknas den som uppvärmning av flaskan).
I en alu eller stål sprider sig den ex. nollgradiga "värmen" lätt in i flaskan och värmer upp den. I en kompositflaska som leder värme mycket sämre så sprider sig den ex. nollgradiga "värmen" så dåligt att den inte hinner värma upp flaskan/halsen, utan det frostar igen kan man säga.
Men om kompositflaskan står i skaplig värme eller i ett uppvärmt utrymme (högre än +5 grader eller något liknande verkar det som på inläggen) så räcker temperaturen till för att värma upp utsidan och sprida tillräckligt med värme in i flaskan så den inte fryser.

M.v.h. JANKRO.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Gasproblem

För att förtydliga lite, visserligen kan kranen/regulatorn på flaskan också frysa ihop, men det huvudsakliga problemet här är att när det blir kallare går det åt mycket mera gas, om det då inte kommer tillräckligt med värme till flaskan kan gasen som är i vätskeform , inte förgasas tillräckligt snabbt, och vi får för lite eller ingen gas. Vill man vara säker på tillräcklig gastillförsel under vinterhalvåret måste man använda metallflaskor, allra effektivast är de av aluminium, eftersom aluminium leder värme överlägset effektivast. Viktigt är också att man får nästan ren propan, normalt får vi 95%propan / 5% butan eller motsvarande här, men om man tankar LPG i länder söder om oss vid den här tiden får man 60%propan / 40% butan, och det fungerar inte bra på vintern.
 
Toppen