• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Batteriladdning

Lars Lundquist

FD HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
13969
Medlemskap
2021
Jag har en Ci Riviera 85P , -96 års modell. När jag laddar batterierna via "hålet i väggen" så bör väl både start- och bodelsbatteri laddas??
Men när jag kollade efter två dygns laddning så var bodelsbatteriet fullt men startbatteriet var tomt:( Det gick inte att starta.
Fel????? :wub: Help:rolleyes:
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
Sv: Batteriladdning

hej ! det var tråkigt ! har du ingen instr.bok ? eftersom du har en äldre hb är det inte säkert att du har den möjligheten ? det finns även nyare moeller som inte har det heller ! jag själv har den möjligheten där den först laddar bodel sen startbatt ! hoppas det löser sig för dig ! :spinny:
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Batteriladdning

Jag har en Ci Riviera 85P , -96 års modell. När jag laddar batterierna via "hålet i väggen" så bör väl både start- och bodelsbatteri laddas??
Men när jag kollade efter två dygns laddning så var bodelsbatteriet fullt men startbatteriet var tomt:( Det gick inte att starta.
Fel????? :wub: Help:rolleyes:
Hej!
Eftersom du skriver "bör" så är det troligast inte så, beroende på att det exempelvis sitter ett vanligt skiljerelä mellan batterierna. Det gör att du måste ladda varje batteri för sig. Däremot laddas båda av generatorn.
//Conny
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Batteriladdning

Om startbatteriet var tomt efter två dygn måste du kolla om det finns någon förbrukare som drar mycket ström kopplad dit. De här gamla bilarna drar i motsats till nyare ingen ström när de inte används. Om du inte har någon extra förbrukare kopplad till startbatteriet är det förmodligen batteriet kass?
 
Toppen