• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gps och fartkamera utomlands - risken att "åka fast"

ANDYSBIL

FD HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
16851
Medlemskap
2023
För många av oss är det besvärligt och/eller oklart hur man kopplar bort funktionen med varning för fartkameror. Är risken för kontroll stor i de länder som har förbud för varningsfunktionen?
Är det någon som råkat ut för kontroll av Gps'en eller hört talas om det?
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Gps och fartkamera utomlands - risken att "åka fast"

Jag har hört talas om det genom andra som blivit kontrollerade (tror det var Tyskland). Har precis uppgraderat vår GPS (Becker Map Pilot) men hoppade över ett bra erbjudande om "danger spots", dvs. fartkameror och radarvarning. Nej, tycker inte det är värt att bli haffad och bötfälld bara för att ha "glömt" att koppla ur varningar.

danger-spots.jpg
 

Regent

HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Norge
HBK-Nr
7204
Medlemskap
2027
Sv: Gps och fartkamera utomlands - risken att "åka fast"

:)Hei!
Min Garmin Dezel passer på hvor de skal varsle eller ikke, vet ikke om andre GPS typer gjør det samme.
Er nå i Spania, men har kjørt igjennom Tyskland, Sveits, Italia og Frankrike og
fått varsel alle steder uten i Fr.

Lykke til.

Hilsen Regent.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Gps och fartkamera utomlands - risken att "åka fast"

En del navigeringsappar har tagit bort varning i de länder som har förbud, någon har tagit bort varning i alla länder (iGO).
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Gps och fartkamera utomlands - risken att "åka fast"

Det räcker inte med att deaktivera/koppla ur funktionen i GPS'en, den funktionen skall över huvud taget inte finnas tillgänglig för länder som har ett förbud. Alltså, har man funktionen i navigatorn men "kopplat ur" den så blir det böter ändå.

Bennie
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Gps och fartkamera utomlands - risken att "åka fast"

Finns det någon som fått böter eller tillsägelse, inte hört utan i verkligheten. Vi har blivit kolla i Frankrike men de brydde sig inte GPS. Vi är ju många som kör runt.

Leif
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Sv: Gps och fartkamera utomlands - risken att "åka fast"

Jag har laddat i fartkameravarning i min Garmin och kört i Europa. Vissa kameror verkar den inte varna för, så man får nog vara lite observant och inte lita för mycket på den.
Vad jag märkte i år var varningar för "rörlig, fartkamera", som var på många ställen i Tyskland.
Det är lätt att rulla på lite för fort så jag kör nog vidare med min kameravarning. Får väl ta smällen om det är förbud och jag skulle bli kollad.
Bengt
 
F

F.d. 53267

Guest
Sv: Gps och fartkamera utomlands - risken att "åka fast"

Hur skall t.ex. Polisen i dom länder där det är förbud veta om just min
GPS har inbyggd fartkameravarning, har dom månne en lista på de
tusentals GPS:er som finns? Lite svårt för dom också att hitta den funktionen
eftersom den har Svenska som språk.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Gps och fartkamera utomlands - risken att "åka fast"

Hur skall t.ex. Polisen i dom länder där det är förbud veta om just min
GPS har inbyggd fartkameravarning, har dom månne en lista på de
tusentals GPS:er som finns? Lite svårt för dom också att hitta den funktionen
eftersom den har Svenska som språk.

Tusentals GPS'er är det nog inte frågan om för så många fabrikat finns inte. Funktionen är ju förbjuden i Tyskland & ytterligare i några länder men tillåten i resten av Europa. Om det är så att man fått för sig att kolla hur turister med navigator följer landets lag så är jag övertygad om att dom vet vilka fabrikat det gäller & hur dom skall kolla. Att stanna bilar för att kolla om dom har GPS med fartkamerafunktion är nog lite långsökt, det skulle nog ske vid tillfällen när man blivit stoppad för något annat. Troligen är risken för detta ganska liten men den finns.

Bennie
 
Senast ändrad:
J

Jarn

Guest
Sv: Gps och fartkamera utomlands - risken att "åka fast"

Var hittar du att funktionen är förbjuden i Tyskland ? Vad jag vet är det tillåtet.
Har själv bl.a köpt en App i Tyskland med fartvarningar, de varnar ju även i sina radiokanaler en gång i halvtimmen var de rörliga fartkamerorna befinner sig.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Gps och fartkamera utomlands - risken att "åka fast"

Så här skrev man 2012:

Frankrike har förbud sedan 3 januari 2012, men där kan böterna i värsta fall stiga till hela 1500 euro. Även där måste funktionen stängas av i navigationsprogrammen i gpser och telefoner, annars kan man råka illa ut i en poliskontroll.

Det visar sig vara svårt att stänga av fartkamerafunktionen i vissa gpser. Men både Garmin och Tomtom uppger att man i sina modernare utrustningar enkelt släcker varningen innan man åker över den franska gränsen.

Om du inte lyckas stänga av varningen så kanske du ska överväga att dra ur sladden till gpsen och gömma den på ett säkert ställe…
 

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Sv: Gps och fartkamera utomlands - risken att "åka fast"

GPS och navigatorer i all ära.., hur är det med Waze - varnar den i förbjudna länder? Då är vi nog många i farozonen, antagligen finns det en eller ett par Waze per husbil...

/Tommy
 
F

F.d. 55554

Guest
Sv: Gps och fartkamera utomlands - risken att "åka fast"

Waze är ett gratis navigeringsprogram som med hjälp av användaren uppdateras.

Jojje
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Gps och fartkamera utomlands - risken att "åka fast"

Finns det någon som fått böter eller tillsägelse, inte hört utan i verkligheten. Vi har blivit kolla i Frankrike men de brydde sig inte GPS. Vi är ju många som kör runt.

Leif

Verkar som inte nån fått böter, bara en diskussion som kommer nu som då. Sen är ju radarvarnare förbjudna kanske man blandar i hop dem.

Leif
 
Toppen