• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gps Igo

Gotberg

FD HBK Medlem
Inlägg
63
Kommun
Köping
HBK-Nr
9212
Medlemskap
2022
Sv: Gps Igo

Nej då simkort har inget med gps'en att göra däremot måste det finnas en gpsmottagare i paddan. Jag kan bara svara för hur du kan prova i en Android-platta. Gå in och radera "save filen" och starta sedan iGO igen.

/Christer
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Gps Igo

Som nämnts, se efter om iPaden har plats för simkort, då har den också GPS.
Om så är fallet se till att kartor för berörda länder är nedladdade, finns under fliken Shop.

Om din iPad inte har GPS så ladda ned den i en ev. iPhone som navigerar lika bra men med mindre skärm.
 

Gotberg

FD HBK Medlem
Inlägg
63
Kommun
Köping
HBK-Nr
9212
Medlemskap
2022
Sv: Gps Igo

Hej Håkan!

Ursäkta så in i h-vte mycket att jag försökte vara till hjälp. Bertäffande iGo officiellt till Android så kan jag upplysa herrn att det finns.

Jag ber hemskt mycket om ursäkt om jag om jag råkade nudda ömma tår.
Man får passa sig i detta forum annars kommet tydligen "smockorna" som på beställning.
Jag har även någon annan ide om hur man kan avhjälpa felet men det är väl bäst att jag är håller tyst.

Ha det
 

tommy johansson

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Vårgårda
HBK-Nr
368
Medlemskap
2024
Sv: Gps Igo

Paddan har vi haft i ca 5 år och även iGO lika länge och det har fungerat klanderfritt. Vi har uppdaterat och laddat ner nya versionen, fungerar ibland. Hittar inte gps signal och ibland går signalen in men då kan det vara så att vi inget ljud får. Varit i Applebutik och de säger att det inte är något med paddan.
Med vänlig hälsning Tommy
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
995
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Sv: Gps Igo

Paddan har vi haft i ca 5 år och även iGO lika länge och det har fungerat klanderfritt. Vi har uppdaterat och laddat ner nya versionen, fungerar ibland. Hittar inte gps signal och ibland går signalen in men då kan det vara så att vi inget ljud får. Varit i Applebutik och de säger att det inte är något med paddan.
Med vänlig hälsning Tommy

En undran, var hittar du uppdateringar? Jag tycker att fartbegränsningarna felar mer än tillåtet. Vägar som funnits i flera år är inte med på kartan osv
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Gps Igo

Paddan har vi haft i ca 5 år och även iGO lika länge och det har fungerat klanderfritt. Vi har uppdaterat och laddat ner nya versionen, fungerar ibland. Hittar inte gps signal och ibland går signalen in men då kan det vara så att vi inget ljud får. Varit i Applebutik och de säger att det inte är något med paddan.
Med vänlig hälsning Tommy

När man planerar rutt från ett ställe där man inte befinner sig för tillfället kopplas GPS ur för att åter kopplas in på begäran. Beträffande ljud måste man ställa in det både i appen och med ljudkontroll på iPad.

image.png

Uppdatering sker numera med app och kartor separat, man måste alltså ladda ned de kartor man behöver separat under Shop i appen. Naturligtvis kostnadsfritt.
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Gps Igo

En undran, var hittar du uppdateringar? Jag tycker att fartbegränsningarna felar mer än tillåtet. Vägar som funnits i flera år är inte med på kartan osv

Uppdatering av appen sker som vanligt i App Store, uppdatering av kartor sker i fliken Shop i appen.

Kartan och dess underhåll sköts av HERE (Nokia).

image.png
 

tommy johansson

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Vårgårda
HBK-Nr
368
Medlemskap
2024
Sv: Gps Igo

Hej! Satelliten hittar inte alltid signal även om vi söker där vi befinner oss. Uppdatering och laddning är gjord senast igår. Ljudet är också inställt med app och ljudkontroll. Finns det någon mera inställning? / Tommy
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Gps Igo

Hej! Satelliten hittar inte alltid signal även om vi söker där vi befinner oss. Uppdatering och laddning är gjord senast igår. Ljudet är också inställt med app och ljudkontroll. Finns det någon mera inställning? / Tommy

Om du har på mobildata skall iPad hitta satelliterna på någon sekund eftersom den använder a-gps för att påskynda sökningen. Detta gäller även inomhus!

Har du simkort i din iPad med mobildata på under inställningar?
 

tommy johansson

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Vårgårda
HBK-Nr
368
Medlemskap
2024
Sv: Gps Igo

Har inget simkort i,har WIFI hemma men det fungerar inte ändå. Får stänga av och göra uppdateringar så fungerar det en stund och är borta igen. Detta problem har börjat nu, aldrig varit något innan. /Tommy
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Gps Igo

När du använder plattan med iGO utan simkort under färd tar det betydligt längre tid att hitta satelliterna eftersom a-gps inte fungerar. Detta gäller särskilt om platsen är långt ifrån den plats där navigering skedde senast.

Kan du prova med routerns simkort i iPaden för att utesluta fel på a-gps?
Titta också efter om den nordiska kartan har laddats ned och är installerad.
 

benndix

HBK Medlem
Inlägg
595
Kommun
Nacka
HBK-Nr
106
Medlemskap
2027
Sv: Gps Igo

Har du gjort reset någon gång på paddan. Tryck på avstängning uppe till höger och hemknappen samtidigt så att den stängs av och starta om paddan så kanske det fungerar.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Sv: Gps Igo

Har du testat om GPSen funkar i något annat program som använder GPS?
Provat att avinstallera sedan reset enligt ovanstående beskrivning och installera på nytt?
 
Toppen