• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dubbla batterier hur kopplar ni?

B-A.C

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
18685
Medlemskap
2024
När vi vaknade sista helgen vi var ute (andra morgonen) upptäckte vi att bodelsbatteriet var slut och bilens batteri var på upphällningen trots att vi har solceller. Jag hade sett att solcellsregulatorns diod lyste fast hela helgen vilket den inte borde göra. Den har inte strejkat tidigare. Ska lämna på service för det.

Jag har EBL225 men dit är inte solcellsregulatorn kopplad. Köpte bilen beg. och har noll koll på det elektriska ännu.
Solcellsregulatorn kan ladda två batterier... när den inte strejkar. :twitcy:
Men hur kopplar jag om jag använder solcellsregulatorn att ladda två batterier? EBL 225 har bara en ingång för solcell.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.476
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Dubbla batterier hur kopplar ni?

Koppla ena kabeln jord på ett batteri och plus på det andra då dras strömmen ur båda batterierna samtidigt. Så har jag gjort och det fungerar perfekt för oss.

Paralellkoppla batterierna så blir kapaciteten 190A om du har 2st 95A

Vänligen Pelle
 
Senast ändrad:

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Dubbla batterier hur kopplar ni?

Menar du laddning av bodelsbatteri och startbatteri ?

Kopplar du regulatorn till elblocket så skall väl elblocket precis som när det går på 230V ladda både bo-batt. och startbatt. fast startbatteriet brukar få mindre ström än bodelsbatteriet.
Lite osäker där eftersom jag varken har solcell eller modern EBL.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.569
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Dubbla batterier hur kopplar ni?

.............
Jag har EBL225 men dit är inte solcellsregulatorn kopplad. Köpte bilen beg. och har noll koll på det elektriska ännu...................

Detta är med stor sannolikhet ditt problem. Har själv råkat ut för detsamma med min förra husbil.

Enligt tillverkaren Schaudt är laddaren "intelligent" och när solcellen kopplas direkt på batteriet uppfattar laddaren det som att batteriet är fulladdat och avbryter laddningen. Solcellen måste därför vara ansluten via laddarens anslutning som är märkt "solcell".

Rätt kopplat fördelas sedan laddningen till de båda batterierna, startbatteriet prioriteras tills det är fulladdat.

Bruksanvisning mm, se: Schaudt Gmbh elektronische Systeme
 

B-A.C

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
18685
Medlemskap
2024
Sv: Dubbla batterier hur kopplar ni?

Menar du laddning av bodelsbatteri och startbatteri ?

Kopplar du regulatorn till elblocket så skall väl elblocket precis som när det går på 230V ladda både bo-batt. och startbatt. fast startbatteriet brukar få mindre ström än bodelsbatteriet.
Lite osäker där eftersom jag varken har solcell eller modern EBL.

Regulatorn är inte kopplad till elblocket. Tycker det är underligt när anslutning finns.
 

B-A.C

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
18685
Medlemskap
2024
Sv: Dubbla batterier hur kopplar ni?

Detta är med stor sannolikhet ditt problem. Har själv råkat ut för det samma med min förra husbil.

Enligt tillverkaren Schaudt är laddaren "intelligent" och när solcellen kopplas direkt på batteriet uppfattar laddaren det som att batteriet är fulladdat och avbryter laddningen. Solcellen måste därför vara ansluten via laddarens anslutning som är märkt "solcell".

Rätt kopplat fördelas sedan laddningen till de båda batterierna, startbatteriet prioriteras tills det är fulladdat.

Bruksanvisning mm, se: Schaudt Gmbh elektronische Systeme

Jag hittade manual på panelen LT 500 och EBL på annan tråd i forumet och dessa prylar är intelligenta, så att säga. Men vad hjälper det om man inte kopplar in enheterna på rätt ställe.
Men jag får väl parallellkoppla batterierna, om jag köper ett till antar jag. Jag får programmera om panelen i så fall till den kapacitet jag får sedan.
Får först höra vad serviceverkstaden säger om solcellsregulatorn. Minns inte om dess lampa lyser även vid mörker.... Borde inte göra det.
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Dubbla batterier hur kopplar ni?

Oavsett om solcellsladdningen fungerar eller ej så skall du nog inte lita allt för mycket på att den klarar av att ladda upp batterierna vid den här tiden på året.

Har man flera typer av laddning ( speciellt intelligenta laddare ) kopplade direkt till batterierna finns alltid risken att de " lurar " varandra, nån form av prioritering eller väljare av bästa laddningskälla bör finnas.

Det är även viktigt på en modern bil att det finns tillräcklig underhållsladdning av startbatteriet p.g.a. all elektronik, t.e.x. räcker det med att öppna förardörren så kan strömförbrukningen öka tiofalt från viloströmmen trots avstängd kupebelysning.
 

B-A.C

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
18685
Medlemskap
2024
Sv: Dubbla batterier hur kopplar ni?

Bilen var på service idag. Bodelsbatteriet var slut, startbatteriet var ännu sämre. Nya batterier på garanti, puh!! Solcellsregulatorn jobbar bra men med ett dåligt batteri att jobba med så hjälper inte det. Hur som helst så ett andra batteri är intressant tycker jag och det ska kopplas in på lämpligt sätt. Glömde höra med verkstaden varför solcellsregulatorn inte kopplats till EBL:s ingång. Då skulle startbatteriet också laddas från solcellerna. Vet inte om det sker nu.
 
Toppen