• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Behöver köpa nya bodelsbatterier.

J

Jarmo

Guest
Bodelsbatterierna slut! Våra 2 Sunwind AGM 122 batterierna tar inte laddning längre, 2-3 år gamla :mad: Troligen skakad sönder?

Har nyligen monterad hjälpfjädring hos klmotor (mekonomen) i Vimmerby. Men hur som helst ska vi ha 2 nya batterier som klarar lite längre än 3 år.

Det är INTE generator/laddare fel, allt kollat hos klmotor, batterierna är slut...

Förslag på nya batterier som tål lite mer och har referensdata vid eventuell batteritest. Det har Sunwind inte... grrr..

Säsongen är inte slut än på länge :)

MVH: Jarmo
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Behöver köpa nya bodelsbatterier.

Mina AGM tog slut efter 16 månader,även om jag har Ctek 5-trinns
såkallad intelligent laddare.Satte i GEL-batterier som tål flera
urladdningar ock ger flera wattimmar,så får vi se hur det blir.:swoon:
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Behöver köpa nya bodelsbatterier.

Sunwind AGM 122...
Detta är ju normalt fantastiskt bra batterier...
Nästa inlägg var ju oxå en besvikelse på AGM batterier...

Är lite fundersam på "skakat sönder" etc...
Det skulle vara mycket intressant att få höra lite mer om batteriernas historia, antal djupurladdningar, totala tider i urladdat tillstånd etc.

För mig är det som beskrivs mycket ovanligt, vad kan vara orsaken?
Undrar Björn
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Behöver köpa nya bodelsbatterier.

Det som gjerne skjer med både agm og gel som gir helt opp etter kort tid er at ventilreguleringen som skal hindre uttørking har sviktet på en eller flere celler. Begge disse batteritypene har mindre fukt. Vibrasjoner burde ikke kunne skade agm da glassfibermatten holder platene fra hverandre. Men feil skjer i produksjonen, så lang garanti er en god ting.
 
J

Jarmo

Guest
Sv: Behöver köpa nya bodelsbatterier.

Sunwind AGM 122...
Detta är ju normalt fantastiskt bra batterier...
Nästa inlägg var ju oxå en besvikelse på AGM batterier...

Är lite fundersam på "skakat sönder" etc...
Det skulle vara mycket intressant att få höra lite mer om batteriernas historia, antal djupurladdningar, totala tider i urladdat tillstånd etc.

För mig är det som beskrivs mycket ovanligt, vad kan vara orsaken?
Undrar Björn


Hej Björn.

Ena batteri är 2 år och andra 3 år, inga djupurladdningar, har varit mycket noga att batterierna underhålls laddas regelbundet vid längre stillaståendet. 2-3 dagar före en resa står bilen i eluttag och laddas fullt.

Att batterierna skulle ha "skakat sönder" var en spekulation. Våran bakfjädring har varit mycket hård, slår genom. När man kör över en hål i vägen så känns det som inredningen skulle lossna, det smäller som fan..

Det är nu fixat med hjälpfjädring, blev riktigt bra. :)

Vill inte köpa gel batterier. Förslag på andra batterier önskas!
Biltema AGM ?? någon som vet?

Jarmo
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Behöver köpa nya bodelsbatterier.

Hej Björn.

Ena batteri är 2 år och andra 3 år, inga djupurladdningar, har varit mycket noga att batterierna underhålls laddas regelbundet vid längre stillaståendet. 2-3 dagar före en resa står bilen i eluttag och laddas fullt.

Att batterierna skulle ha "skakat sönder" var en spekulation. Våran bakfjädring har varit mycket hård, slår genom. När man kör över en hål i vägen så känns det som inredningen skulle lossna, det smäller som fan..

Det är nu fixat med hjälpfjädring, blev riktigt bra. :)

Vill inte köpa gel batterier. Förslag på andra batterier önskas!
Biltema AGM ?? någon som vet?

Jarmo

Har kört Biltemas AGM 95A i 3 år och har haft el (220v) kopplat till bilen hela tiden den stått parkerat.
Inga som helst problem, allt fungerar helt perfekt.

pelle
 
F

F.d. 55221

Guest
Sv: Behöver köpa nya bodelsbatterier.

Hej. Har Vision FM AGM i min husbil, de er nu 8 år. ingen problem indtil nu, ingen fejl på 8 år det må være ok.
Jeg skifter dem nok nu, inden der bliver problemer.

ERIK DK
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
Sv: Behöver köpa nya bodelsbatterier.

hej ! finns nog hur mycket som helst o läsa på om batterier här på forumet ! säkert lika många förslag som medlemmar ! man får nog försöka fundera lite typ av batterier ? räkna ut din förbrukning ? har du solceller ? lycka till o ta god tid på dig ! :wub:
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Behöver köpa nya bodelsbatterier.

Bilen är från februari 09 körd året runt med Exide 900 AGM har aldrig varit utan ström kört 130000 km idag. Jag skulle inte våga prova nån Biltemas batteri efter vad som skrivs här. Är nog beredd at byta så småningom men senast en vecka sen klarade den både tv o värme i 0 graders natt på parkeringen. Mellan resorna står den under tak ute med strömmen kopplad.

image.jpeg

Leif
 
Toppen