• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lampbyte

B-A.C

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
18685
Medlemskap
2024
Jag hade tänkt byta lampor i bilen mot lysdioder men kan inte lista ut hur jag öppnar armaturerna. De ser ut så här och sitter i toaskåpet (överst) och allmänbelysningen i en Adria 2009. Tveksam om grovt våld löser saken...
Tacksam för tips och råd.
 

Bilagor

  • toalampa.jpg
    toalampa.jpg
    2,7 MB · Visningar: 5
  • lampa.jpg
    lampa.jpg
    1,5 MB · Visningar: 5

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Lampbyte

Den i badrumsskåpet öppnar du genom att vrida den yttre, blanka ringen moturs ett par grader. Det kan gå trögt men jag la handflatan mot hela armaturen, tryckte och vred samtidigt.

Den undre lampan som är vinklingsbar är lite knivigare. Du öppnar den genom att demontera den svarta ringen som håller glaset. Tittar du noga, med ficklampa kanske, så ser du en skarv i ringen. På endera sidan av den skarven petar du in en tunn knivspets väldigt försiktigt mellan ringen och lamphuset, inte mellan ringen och glaset. Du bänder sedan ut ändan av ringen mot mitten av glaset. När du återmonterar ringen så peta in ringen så gott det går. Sätt sedan knivspetsen mellan de båda ändarna på ringen och bänd så att du kan trycka in den "lösa" änden.
 

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: Lampbyte

Tryck ramen uppåt samtidigt som Du vrider den moturs. Det räcker med ett litet snäpp. Hoppas det fungerar!
//Kjell
P.S. Såg nu att Du har två olika lamptyper, men ser också att Du fått svar av Michael. D.S.
 
Toppen