• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Camping och en del ser rött

D

Deleted member 11118

Guest
Jag blir på ren svenska "så djäkla förbannad" på de som hela tiden klankar på allt som rör camping. Varför man har husbil och hur man använder den och var man övernattar, är upp till var och en att bestämma, det har ingen annan med att göra. Men när campingar kommer på tal så blåser vissa upp sig och läxar upp övriga som gillar campingar.

Forumet är till för att diskutera olika saker inom de regler som finns, då kommer självklart olika tips upp som både gäller campingar och andra övernattningssätt. Inte konstigt världen ser ut som den gör när inte ens vi medlemmar i HBK kan som vuxna människor föra ett normalt samtal utan diverse pekpinnar.
 
Senast redigerad av en moderator:

nilhen

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Billeberga
HBK-Nr
3266
Medlemskap
2024
Sv: Camping och en del ser rött

Jag håller helt med dig, det är upp till var och en att välja själv.
Skulle man sen nämna SCR eller grå vatten tömning, dååå.........oj oj

Det är alltid samma personer och man lär sig snabbt vilka dessa är, då kan man helt enkelt bara hoppa över deras inlägg.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Camping och en del ser rött

Det är rätt skönt att svänga in på en camping, parkera bilen på en gräsplätt och sen bara plugga in elen.
Kanske plockar man fram bord och stolar innan man kilar iväg för att kolla vad som serveras i restaurangen. Ett par kalla öl kan det också bli och om man har riktig tur så är det en trubadur som spelar på kvällen.
Inte så mycket vildmarksliv och fågelsång men ack så avkopplande och skönt.

Jag gillar campingar :D
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Camping och en del ser rött

Lite pekpinnar kan jag ta, men detta råskäll tycker jag inte hör till ett normalt samtal. Inte för att jag vet vem som retat upp dig till denna grad, men hade det inte varit bättre att ta detta direkt i den då aktuella tråden?

aake
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Camping och en del ser rött

När jag läste trådens rubrik så trodde jag att den skulle handla om det förakt som en del snobbar ger uttryck för när man berättar att man åker på campingresor och då helt oberoende av var, när och hur man övernattar. Jag tänker då på människor som inte själva kan tänka sig att bo enklare än på femstjärniga hotell, sådana människor finns faktiskt. Dessa missar möjlighete att besöka alla de platser, oftast ute i vildmarken, som inte har sådan lyx att erbjuda.

aake
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Camping och en del ser rött

Lite pekpinnar kan jag ta, men detta råskäll tycker jag inte hör till ett normalt samtal. Inte för att jag vet vem som retat upp dig till denna grad, men hade det inte varit bättre att ta detta direkt i den då aktuella tråden?

aake

Finns igen speciell som retat upp mej, men under de år jag varit medlem så går vissa igång som bara den så fort ordet camping nämns. Enligt dessa människor är camping och SCR något av det värsta som finns. Man behöver inte vargång påpeka detta. Låt oss istället ge tips om allting i normal samtalston. Jag vet också att på nätet kan man spy ut sig allt möjligt som man inte skulle gjort om man sågs.
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Camping och en del ser rött

Håller med dig ,lassej,,Jag bryr mig inte vad vissa gör med sin fritid, ibland står jag på ställplatser men även på caming, det är då som man kan använda markisen med vindskydd och mattor utan att någon hbk polis har med det att göra ,därför har jag inga hbk dekaler på bilen ,bara för att slippa dessa beserviser som regerar i hbk, det är mitt val ,lägger ingen tid på sådant, livet är för kort ,njuter så länge jag kan, räknar ner till jag blir livsnjutare, mvh håkan som drömmer. :rolleyes:
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Camping och en del ser rött

Campingägarna har på flera platser framför allt i Danmark infört quickstops med halv avgift med samma faciliteter men med begränsad tid tex 20-10.

Kan utveclingen i Sverige gå åt samma håll tror jag fler husbilsresenärer kommer att utnyttja camping. Att campingar ofta ligger avsides är en svårare nöt att knäcka.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Camping och en del ser rött

Håller med dig ,lassej,,Jag bryr mig inte vad vissa gör med sin fritid, ibland står jag på ställplatser men även på caming, det är då som man kan använda markisen med vindskydd och mattor utan att någon hbk polis har med det att göra ,därför har jag inga hbk dekaler på bilen ,bara för att slippa dessa beserviser som regerar i hbk, det är mitt val ,lägger ingen tid på sådant, livet är för kort ,njuter så länge jag kan, räknar ner till jag blir livsnjutare, mvh håkan som drömmer. :rolleyes:

Har sedan jag blev medlem väntat på att bli uppläxad av det du kallar "HBK polis" för ibland har jag ifrågasatt mycket och kanske rört mej nära gränszonen för reglerna. Jag har min dekal på bilen skäms inte alls. Skulle någon hoppa på mej där ute får de nog svar på tal av mej, för sakliga argument är svårt bemöta.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Camping och en del ser rött

Campingägarna har på flera platser framför allt i Danmark infört quickstops med halv avgift med samma faciliteter men med begränsad tid tex 20-10.

Kan utveclingen i Sverige gå åt samma håll tror jag fler husbilsresenärer kommer att utnyttja camping. Att campingar ofta ligger avsides är en svårare nöt att knäcka.

När campingararna inser att även en halvavgift är en inkomst så blir det nog som i Danmark. Bättre få in kanske en hundring än 0 kronor, kostnaden i stort har campingen ändå. En win win situation för alla.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Camping och en del ser rött

När barnbarnsbarn åker med i husbilen då är det nödvändigt med ett par dagar på Campingplats. Helst med hoppborg. Men de trivs faktiskt lika bra i skogarna runt Villingsberg med bl.a fiske och korvgrillning.:)
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Camping och en del ser rött

Det är väl jättebra med campingar för dom som föredrar dessa framför fricamping & olika sorters ställplatser. Problemet ligger nog i att en del campingägare ondgjort sig över att det finns alternativ till deras anläggningar & att campingorganisationer börjat agera i frågor som rör husbilslivet vilket dom uppenbarligen inte är så insatta i. Valfriheten är viktig & en förutsättning för att en del av oss HB-ägare kan utnyttja våra fordon på ett för oss positivt sätt. Man väljer sitt övernattningsalternativ som man finner bäst. Det får bli en camping om man känner att det passar bäst eller så blir det en småbåtshamn, vanlig parkering eller ute i naturen. Att en del "ser rött" när campingar kommer på tal är väl att ta i? Alla har vi olika åsikter & framför naturligtvis sin åsikt vilket är meningen med detta forum för det är ju så det fungerar i en demokrati.

Bennie
 

Kabekatten

FD HBK Medlem
Inlägg
157
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
19503
Medlemskap
2022
Sv: Camping och en del ser rött

Har stått på en ställplats för först gången sedan vi köpte husbil.
Funkade alldeles utmärkt. Gör vi fler gånger. Men vi tycker om campingarna åxå. Förmodlingen för att vi campade mycket med husvagn tidigare.
Blir helt klart varierande campande i fortsättningen med lita av varje.:music-icon:
 

Largu

HBK Medlem
Inlägg
248
Kommun
Motala
HBK-Nr
120
Medlemskap
2024
Sv: Camping och en del ser rött

Enligt min blygsamma åsikt så handlar det till stor del om vad som är prisvärt! Ställplatser är oftast minst hälften så dyra men har alltid det nödvändigaste! Fricamping är en helt annan sak! Här får väl var och en tänka själv! :cool:
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Camping och en del ser rött

Att en del "ser rött" när campingar kommer på tal är väl att ta i?

Bennie
--------------------------------------------------

Håller med fullständigt. Jag hör till dem som nästan aldrig använder campingplats. Men jag har skrivit tidigare om att jag kan mycket väl tänka mig att åka och campa ibland. Ex. en vecka uppe i Skagens campingplats eller liknande, bada, sola och trampa in till Skagen på kvällen och köpa räkor med tillbehör :p:. Kort sagt inte göra något krävande, bara lata sig.

Det jag inte ser rött på, men blir upprörd av, är just att på en del ställen finns mer än en tendens till att bli intvingad på en campingplats utan alternativ och med förbudsskyltar överallt, bara för att övernatta i husbilen, och kanske inte ens ha behov av att kliva ur den innan avfärd.

M.v.h. JANKRO.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Camping och en del ser rött

En väldigt bra fråga som jag inte kan svara på, då jag i Sverige endast använder campingplatser. Egentligen borde någon inventera hur stort behovet är av annan typ av övernattning än camping. Det kostar en slant att investera i en ställplats, fricamping är i stort sätt gratis. Det finns kanske runt 50-60 tusen husbilar (höftar) så att bara fråga här på forumet ger kanske en fingervisning. Men din fråga är i högsta grad relevant och mycket intressant.
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Camping och en del ser rött

Alla använder vi husbil olika, och tur är väl det.
För mig är camping för det mesta bara till besvär. Jag är ofta "på rulle" till ett mål, kör till jag blir trött, vill stanna och sova och sen snabbt iväg igen på morgonen. Att då tvingas in på camping är både onödigt dyrt och tar tid. Så för mitt behov (för det mesta) känns det ibland som Svenska campingnäringen motarbetar. Som tur är börjar fler o fler enskilda campingplatser inse att fler vill ha det som jag och ordnar quickstop utanför t.ex.
Så fram för mångfalden!! Camping, Quickstop, Ställplatser, Stadsparkeringar och allt däremellan :D
 
Toppen