• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

CTEK kontakten

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Mina batterier är just nu inte i bästa kondition, så jag beslutade mig att ladda dem med min CTEK MXS10 eftersom jag nu har fått låna 230v av hamnen.... Det är två 110Ah Borsch AGM batteri så då ställer jag laddaren på AGM.... så bör de laddas fullt under natten...Och näst morgon kunde jag njuta av att batterierna är fulladdad... (trodde det var 3 L i fullladdad) men tack för rättstavningen.... nu några dagar senare så behövs de laddas igen då solen lyser med sin frånvaro..... Nu upptäcker jag att det är glapp i kontakten laddaren blinkar och startar om.... till slut lyser en röd lampa.... då kollar jag utrustningen och till min förvåning så märker jag glappet i kontakten.... Nu vill jag höra om andra har fått liknande problem ... samt även varna för CTEK laddaren då det är rena turen att ingen eld bröt ut :swoon:..... har skrivit i dag till CTEK.... och jag återkommer när jag fått svar från dem.... laddaren är knappt använd och inköpt feb 2015

Kram Wovi & Peter
 

Bilagor

  • P1030769.JPG
    P1030769.JPG
    502,7 KB · Visningar: 1
  • P1030770.JPG
    P1030770.JPG
    434,7 KB · Visningar: 2
  • CTEK KONTAKT.png
    CTEK KONTAKT.png
    1,2 MB · Visningar: 3

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: CTEK kontakten

Visst, har jag likadan laddare, men ej råkat ut för "problemet"!
Det ser ut som kontakthylsor har böjts, upp eller ner, i skarvstycket.
Mekanisk åverkan! . . . . Wovi???:D
Med en liten spetstång kan du väl bara klämma till honhylsan lite så det blir bra kontakt igen! Om du inte kan det själv, får du väl fråga Wovi, hon är duktig på det mesta med tänderna.
Att fråga Cetek kan väl bara leda till att de skickar dig en ny laddare! Ooops! Det kanske var meningen??? Att jag aldrig kan hålla truten!:cool:
Julian
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: CTEK kontakten

Hej kära Julian..... tyvärr måste jag göra dig besviken.... här är ingen mekanisk åverkan kabeln hänger ner från hyllan där laddaren är,... laddaren har inte klarat av den värme som uppstår i kontakten under flera tim. laddning med många Amp.... jag har varit väldigt noga med att kontakten är i rätt läge.... sen om CTEK sänder mig en ny laddare så rentvår de sig inte från problemet.... varning vill jag utlysa:wideeyed:...
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: CTEK kontakten

Då borde du få en kraftigare laddare!
Tydligen klarar inte Ctek MXS10 kontinuerlig laddning 10 Ampère, vid de höga grekiska temperaturer.:) De glömde av att testa det!
Skulle tro att Ctek vill nyttja dig som provningsanstalt!
Du skall få se! De skickar dig nog en ny, kraftigare laddare, för utprovning!
Puss på Wovi och kram på dig!
Julian.
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
830
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Sv: CTEK kontakten

Har o har haft massor problem med deras dåliga kontakter , är ett känt problem sedan flera år tillbaka. Laddarna är helt suveräna men tyvärr undermåliga kontakter. Har ett antal taxibilar o laddar mkt men alltid problem med kontakten tyvärr...Sätter man en lös kontakt på batteriet med gummihätta håller dom Max 6 mån...sen är dom sönderärjade...
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: CTEK kontakten

Tack för dina goa idé..... men tyvörr går jag snart över till lifepo4... batteriet är på väg från UK.... ett 200Ah.... så snart behöver jag ingen ctek.... sen kapade jag sladden i dag och satte på flatstift.... så att laddaren går att använda....när allt det nya är inkopplad kan jag göra såhär åt CTEK :blabla: [/SIZE]... och kram tillbaka till alla er 3....från alla oss 2....

Då borde du få en kraftigare laddare!
Tydligen klarar inte Ctek MXS10 kontinuerlig laddning 10 Ampère, vid de höga grekiska temperaturer.:) De glömde av att testa det!
Skulle tro att Ctek vill nyttja dig som provningsanstalt!
Du skall få se! De skickar dig nog en ny, kraftigare laddare, för utprovning!
Puss på Wovi och kram på dig!
Julian.
 

Bilagor

  • P1030773.JPG
    P1030773.JPG
    513 KB · Visningar: 0

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: CTEK kontakten

Jag förstår inte varför CTEK har dåliga produkter sammansatt med bra produkter... kollar du kopplingen så skall du se att kontaktytorna är endast 3 mm av 10 möjliga mm.... klart en stor miss i en bra konstruktion... och även stor risk för brand... så än en gång vill jag varna för denna produkt...


Har o har haft massor problem med deras dåliga kontakter , är ett känt problem sedan flera år tillbaka. Laddarna är helt suveräna men tyvärr undermåliga kontakter. Har ett antal taxibilar o laddar mkt men alltid problem med kontakten tyvärr...Sätter man en lös kontakt på batteriet med gummihätta håller dom Max 6 mån...sen är dom sönderärjade...
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: CTEK kontakten

Så nu har jag undersökt brottsplatsen.... till min förvåning så använder CTEK två kablar med olika diam.....den svarta runda har en diam. av 1.5mm och det är den som sitter på enheten (den vänstra i bilden)... och den röd/svarta har en diam. av 1.2 den lösa sladden (den högra i bilden).....:swoon: inte fan konstigt att det finns risk för brand.... och att kraftig värmeutveckling har skett i min CTEK kontakt...
 

Bilagor

  • CTEK mm2.png
    CTEK mm2.png
    1 MB · Visningar: 3
Senast ändrad:
Toppen