• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skorstenrenovering (hus, ej husbil)

tapsa

FD HBK Medlem
Inlägg
140
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
5900
Medlemskap
2022
Hej ! Har någon av er renoverat skorstenen ( i huset) med sk.insatsrör. kan man göra det själv ? Svårt ???? :confused:
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Skorstenrenovering (hus, ej husbil)

I mitt hus dömde sotaren ut skorstenen. Den reparerades men inte med insatsrör utan dom drog igenom och på så sätt täta skorsten med en cementliknande massa. Kopplade en stor svamp i ett rep nerifrån och sedan upp på taket och bara hällde i massan och drog sakta svampen uppåt. Blev helt perfekt efteråt enligt sotaren. Såg enkelt ut om man inte är höjdrädd.
 

Leif C

HBK Medlem
Inlägg
163
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
4652
Medlemskap
2024
Sv: Skorstenrenovering (hus, ej husbil)

Ja, det har jag gjort.
Jag skulle inte göra det själv för det såg mycket jobbigt ut. Två man jobbade i flera dagar och problem stötte till. Röret var totalt 9 meter långt och var inte lätt att hantera. Försäkringen stod för 3/4 av totalkostnaden.
/Leif C
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Skorstenrenovering (hus, ej husbil)

Det är lättare att "säckdra" skorstenen som Affezel beskrev. Jag var med & gjorde detta åt en bekant. Mycket enkelt & framför allt till en minimal kostnad jämfört med installation av insatsslang/rör. Det förutsätter förstås att inte skorstenen är så dålig att den riskerar att falla sönder.
En "säckdragning" görs på detta sätt:

1. Använd ett rep & dra pipan med ett nystan av taggtråd eller något annat som river rent.

2. Fukta pipan med en vattenslang.

3. Fäst en våt jutesäck eller liknande i ett rep nersänkt till botten på skorstenen.

4. Dra upp säcken så den går trögt.

5. Håll emot i repet & häll i en hink eldfast bruk.

6. Dra upp någon meter & fyll på mer bruk. Upprepa detta tills du ser säcken med bruket & avpassa så att bruket räcker ända upp.

Vänta ett dygn innan man eldar.

Bennie
 

B Bergman

HBK Medlem
Inlägg
177
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
8902
Medlemskap
2025
Sv: Skorstenrenovering (hus, ej husbil)

Om det nu blir bra med en jutesäck och sotaren godkänner det så är det nog lättast.
Men jag har satt in rör i två skorstenar, det man får göra är att öppna upp ovanför röringången ( röret från öppnaspisen ) och sätta in en tratt ( upp och ner vänd) finns att köpa hos skorstensföretag även rören, när tratten är fixerad med cement förs röret ner genom skorstenen och kopplas ihop med tratten fästen med popnit i varandra, därefter fylls mellanrummet mellan skorstenens innervägg och rörets yttervägg med isolering täta utrymmet på toppen med cement och mura igen öppningen ovanför röringången.
Ring sotaren och få det trycktestat.
 

gert.bertil

HBK Medlem
Inlägg
169
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
12593
Medlemskap
2024
Sv: Skorstenrenovering (hus, ej husbil)

Har själv gjort det för några veckor sedan. Mycket enklare än man tror. Jag snidade till några prylar själv, se bilderna och slutresultatet. Jag har också en viska med styva fjädrar. Min skorstenspipa var 15*15 cm, men har mera hård skumplast och segelduk. Vill du låna grejorna får du gärna det, de kan hämtas Karlskrona eller Kalmar
 

Bilagor

  • 20151001_170329.jpg
    20151001_170329.jpg
    1,1 MB · Visningar: 3
  • 20151001_170314.jpg
    20151001_170314.jpg
    849,8 KB · Visningar: 2
  • 20150902_144021.jpg
    20150902_144021.jpg
    870,5 KB · Visningar: 3

tapsa

FD HBK Medlem
Inlägg
140
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
5900
Medlemskap
2022
Sv: Skorstenrenovering (hus, ej husbil)

Nu gäller det vedeldat bastu .Tratten får inte plats där nere .Vet inte om man får koppla rören direkt i kaminen ,i så fall skulle gå lätt .
 

tapsa

FD HBK Medlem
Inlägg
140
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
5900
Medlemskap
2022
Sv: Skorstenrenovering (hus, ej husbil)

Det är lättare att "säckdra" skorstenen som Affezel beskrev. Jag var med & gjorde detta åt en bekant. Mycket enkelt & framför allt till en minimal kostnad jämfört med installation av insatsslang/rör. Det förutsätter förstås att inte skorstenen är så dålig att den riskerar att falla sönder.
En "säckdragning" görs på detta sätt:

1. Använd ett rep & dra pipan med ett nystan av taggtråd eller något annat som river rent.

2. Fukta pipan med en vattenslang.

3. Fäst en våt jutesäck eller liknande i ett rep nersänkt till botten på skorstenen.

4. Dra upp säcken så den går trögt.

5. Håll emot i repet & häll i en hink eldfast bruk.

6. Dra upp någon meter & fyll på mer bruk. Upprepa detta tills du ser säcken med bruket & avpassa så att bruket räcker ända upp.

Vänta ett dygn innan man eldar.

Bennie
Räcker det att dra bara en gång eller ?
 

tapsa

FD HBK Medlem
Inlägg
140
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
5900
Medlemskap
2022
Sv: Skorstenrenovering (hus, ej husbil)

Man måste väl fylla säcken med någonting ??? :confused:
 
F

F.d. 14536

Guest
Sv: Skorstenrenovering (hus, ej husbil)

Hej!
Renovera ej skorstenen med ett insatsrör, dels så minskar du arian i skorstenen och du får sämre drag.
Renovera med källder metoden istället,(cementliknande).Du har 10 års garanti. Före 10 års utgång ber du sotaren att dom provtrycker skorstenen.
Utnyttja en firma till arbetet, du har möjlighet att få rotaavdrag på arbete 50% i år, nästa år 30 %.
Mycket bättra metod
Du får gärna höra av dig om flera frågor. Har jobbat med värmeinstallationer i
många år.
 

peppar

HBK Medlem
Inlägg
224
Kommun
Örebro
HBK-Nr
7944
Medlemskap
2024
Sv: Skorstenrenovering (hus, ej husbil)

det finns 3 standardmetoder att laga rökkanaler, i alla fall de som används mest.

1, dra rökkanalen med keramiskt bruk, typ schädlermetoden (andra tillverkare av bruk kallar de nåt annat)

2, montera in en stålslang med typade egenskaper för rökkanaler

3 montera in en compositslang typ furanflex som är godkänd för rökkanaler

se som exempel Skorstenslagarn | METODER

nya rökkanaler skall klara täthetsklass n1, och det är 2 liter/sekund per invändigt m2 av rökkanalen.

montera slang eller dra med bruk? vad har du för eldstad och vilket bränsle använder du? storleken på tvärsnittsarean i gamla rökkanalen och längd på skorsten spelar också in.. ibland är det bättre att dra med bruk ibland är det bättre med en slang ;)
 

peppar

HBK Medlem
Inlägg
224
Kommun
Örebro
HBK-Nr
7944
Medlemskap
2024
Sv: Skorstenrenovering (hus, ej husbil)

gert.bertil vilket bruk drog du rökkanalen med?
 

peppar

HBK Medlem
Inlägg
224
Kommun
Örebro
HBK-Nr
7944
Medlemskap
2024
Sv: Skorstenrenovering (hus, ej husbil)

tapsa angående slanginstallation

normalt så tar man ett arbetshål på murstocken, monterar bottenkonan (tratten) i rökkanalen en bit ovan anslutningsröret från eldstaden och penslar med bruk från bottenkonan ner till botten på rökkanalen. detta är ur sotningspunkt ganska bra för då slipper sotviskan vända i röret och orsaka onödigt slitage.

på bottenkonan fäster man slangen som går upp till skorstenstoppen och i toppen på slangen fäster man toppstosen för att skydda slangen.

utrymmet mellan slangen och tegelkanalen fyller man med vermeculite isolering för att bibehålla värmen i slangen och minska risken för tjärbildning i rökkanalen.

och vid toppstosen så lägger man en liten brukkaka ovan på isoleringen så det inte regner ner i isoleringen
 

tapsa

FD HBK Medlem
Inlägg
140
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
5900
Medlemskap
2022
Sv: Skorstenrenovering (hus, ej husbil)

Jag undrar också vilket bruk använde du ? Och hur mycket behövs för en 8 meters kanal ?
 
Senast ändrad:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Skorstenrenovering (hus, ej husbil)

Jag undrar också vilket bruk använde du ? Och hur mycket behövs för en 8 meters kanal ?

Vi använde eldfast bruk sådant man använder när man murar upp en eldstad. Mängden bruk kommer jag inte ihåg men det är väl bara att beräkna efter ytan som skall behandlas, går nog att jämföras med putsning. Lättast är väl att fråga en äldre & erfaren murare. Eller varför inte kontakta Seniorservice, Pensionärspoolen eller någon liknande & låta dom göra jobbet. Erfaret folk med ett betydligt lägre timpris än byggfirmor.

Bennie
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Skorstenrenovering (hus, ej husbil)

Ett proffs använder en boll som påminner om en amerikansk fotboll där man kan reglera trycket under resans gång. En vinsch med kraftig utväxling används för att dra bollen uppåt efter att eldfast bruk hällts ned i rökkanalen. Kallas lining.

Min lining utförd av en expert gjordes för 13-14 år sedan och funkar ännu.
 
Toppen