• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tidur eftermontera. Mercedes 518 sprinter

F

F.d. 55705

Guest
Hej.

Nån som har koll på om man kan eftermontera tidur på min Hymer S830 -08. Det är Mercedes 518 sprinter med V6an

Jag har Dieselvärmare standardmonterad från fabrik (sitter under bilen under förarstolen) som går igång av sej själv vid behov då det är kallt ute, den går således ej att tvångsstyra så jag kan använda den som kupe-/motorvärmare. Bilen är importerad från Tyskland när den var nästan ny.

Mercedes i Gävle är osäkra på uppdatering av mjukvaran viket innebär att den i så fall borde kunna styras via instrumentet och knapparna på ratten. De har aldrig gjort detta förutom på en Mercedes Vito. Mercedes Sprinter ej import har tiduret som standard menar de.

De påstår också att man måste ha en knapp till vänster om ratten som har två dioder och som är har dubbelfunktion.

Jag har lämnat in både en Volvo XC60 och en Volvo V50 för samma åtgärd. De bytte mjukvara så......vips hade jag tidursmeny i instumentet via knapparna på ratten.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Tidur eftermontera. Mercedes 518 sprinter

På min förra Sprinter så ordnade Elektrodiesel i Östersund så att denna fabriksmonterade Eber gick att nyttja som parkeringsvärmare med ett separat tidur vid sidan om ratten (men det krävdes också en extra fläkt samt något mer som jag inte kommer ihåg). Till min nuvarande Sprinter hävdade verkstaden (i Tyskland) att bilens tillsatsvärmare inte gick använda som parkeringsvärmare och jag lät då installera ytterligare en separat Webasto, vilket blev dubbelt så dyrt som ombyggnaden av värmaren i den föregående bilen.
Sammanfattningsvis så vet jag inte säkert hur det är med denna historia, det kanske rör sig om olika modeller av värmare?

aake
 
F

F.d. 55705

Guest
Sv: Tidur eftermontera. Mercedes 518 sprinter

Vilken årsmodell var det och vilken sprintermodell hade du?
Tack för info, nåt jag ska försöka ta reda på!

Mvh Olle
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Tidur eftermontera. Mercedes 518 sprinter

Den förra bilen var en 3,5 ton plåtis från 2004 och den nuvarande en 5 ton årsmodell -08, båda med inkopplingsbar 4WD och lågväxlar (men det har ju inget med extravärmen att göra, men däremot med att sådana bilar är i det närmaste omöjliga att finna utanför Tyskland).
I den förra bilen lät jag alltså bygga om motorvärmaren här hemma i Östersund, i den senaste så fick husbilsforman i Tyskland ordna med motorvärmare.

aake
 

SEASON

HBK styrelse adjungerad
Inlägg
134
Kommun
Örebro
HBK-Nr
19707
Medlemskap
2024
Sv: Tidur eftermontera. Mercedes 518 sprinter

Jag har en Hymer Starline 2014 (med V6:an). Ursprungligen var dieselbrännaren så konstruerad att den endast gick igång när man startade kall motor. Genom att byta ut kontakten till vänster om ratten mot en med två lägen, fick jag vid tryck på nedre delen av kontakten, värmaren att starta även vid parkering. Ett tidur ingick också, och det krävdes även en omprogrammering, vilket gjordes av Philipssons. Nu värmer jag kupén genom de vanliga utblåset därframme, och temperaturen regleras genom bilens vanliga vred till höger om ratten.
Hymer i Örebro fixade detta. (Caravan Trailer).
Några nackdelar finns:
värmaren slår av automatiskt efter 60 minuter. Detta går kanske att ändra i programvaran?
Vid full effekt väsnas det en del. Jag skall leta på nätet om det finns någon ljuddämpare som passar.
Strömmen till tändning och fläkt tas från startbatteriet
Mvh Sven-Erik
 
F

F.d. 55705

Guest
Sv: Tidur eftermontera. Mercedes 518 sprinter

Hej och tack för ditt svar ang ditt svar!
Vet du hur mycket de ville ha för besväret med omprogrammeringen och arbete/delar?
Ska kontakta dom i Örebro!!!
Ha de gott
//Mvh Olle
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Tidur eftermontera. Mercedes 518 sprinter

Att motorvärmaren inte går längre än 60' kan jag inte se som någon större nackdel. Efter så lång tid så är både motor och förarhus uppvärmda till normal arbetstemperatur även om det är 30 minusgrader ute, vanligtvis räcker 30 - 45 min gångtid.

aake
 
F

F.d. 55705

Guest
Sv: Tidur eftermontera. Mercedes 518 sprinter

Då är den effektiv då?! Låter bra för mej! Är i fjällen på vintern och vill ha den som motorvärmare! Sen kan det vara bra att avimma framrutan vid behov!!!!
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Tidur eftermontera. Mercedes 518 sprinter

På dagens dieselbilar är det ju vanligt med tillsatsvärmare. Det är dock inte alldeles lätt att fixa så dessa blir fristående motor- kupévärmare.
Webastovärmarna kan t.ex. sakna cirkulationspumpen. Sedan skall ju kupéfläkten startas, många moderna bilar har ACC och då styrs både värmekran o fläkt av elektroniken.

När jag monterade på vår Ducato fick jag slänga dit en elektronikmodul som startade fläkten. Allt för att det fattades en liten programsnutt i ACC modulen. På VW bilar med Ebersprächer måste man köpa en dyr programvara för att låsa upp värmaren med de nys funktionerna. osv.

All heder åt Volvo som är ett föredöme och kan hantera uppgraderingar o tillbehör bättre än de flesta märken.

Hör runt på fler håll, det är uselt med kunskap om mjukvaror på sina håll-
 
F

F.d. 55705

Guest
Sv: Tidur eftermontera. Mercedes 518 sprinter

Ska ringa och höra vad dom säger i Örebro först få se vart det leder!
Verkar vara olika lösningar på olika installationer.
Har tid boksde i Gävle där dom ska försöka fixa det. Jag har satt ett tak på 3000kr om de lyckas,- inget alls om de inte lyckas få till det.
Tack så länge
//Olle
 
F

F.d. 55705

Guest
Sv: Tidur eftermontera. Mercedes 518 sprinter

Pratat med Hymer-Centrr i Örebro nu!
Han jag talade med verkade väldigt säker på att det räcker med en mjukvaruomprogrammering som kostar ca 1700kr dessutom behövs även en strömbrytarknapp med dubbelfunktion till vänster om ratten. Då får nan tidursfunktion i kombiinstrumentet
 

SEASON

HBK styrelse adjungerad
Inlägg
134
Kommun
Örebro
HBK-Nr
19707
Medlemskap
2024
Sv: Tidur eftermontera. Mercedes 518 sprinter

Nej, jag vet ej vad det kostade då det ingick i bilköpet. Tala med Marcus på Caravan Trailer, så får du nog besked. Lycka till !
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.775
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Sv: Tidur eftermontera. Mercedes 518 sprinter

Jag fick det som Olle Sellström beskriver på min 690 StarLine -12. Fick det inkopplat för ca 3 000:-. Sköter kopplingen via knapparna på ratten om jag ska programmera starttid annars med knapparna till vänster om ratten. Bilen köptes på Hymercenter Örebro men kopplingen gjordes på Mercedesverkstan. Tyvärr är fläkten ställd så den går bara på lägsta fart. Där skulle jag vilja välja läge själv. Det kunde jag på de 2 föregångarna men det var Fiat och monteringen var separat och all ström togs från bodelsbatterierna på min begäran.
 

SEASON

HBK styrelse adjungerad
Inlägg
134
Kommun
Örebro
HBK-Nr
19707
Medlemskap
2024
Sv: Tidur eftermontera. Mercedes 518 sprinter

Jag fick besked om att fläkten som standard går på läge två " för att spara på startbatteriet", och att värmaren stänger av efter 60 minuter. Båda sakerna skulle jag vilja ändra på, och det går kanske att omprogrammera?
Jag hade tänkt använda Ebern som kompliment till trummans elvärme. Står jag kopplad till elstolpe behöver jag inte vara rädd för att startbatteriet laddar ur.
Vitsen med allt detta är att jag tänkt använda Ebern vid utlandsresa, där jag vill snåla med gasolen.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Tidur eftermontera. Mercedes 518 sprinter

Jag fick besked om att fläkten som standard går på läge två " för att spara på startbatteriet", och att värmaren stänger av efter 60 minuter. Båda sakerna skulle jag vilja ändra på, och det går kanske att omprogrammera?
Jag hade tänkt använda Ebern som kompliment till trummans elvärme. Står jag kopplad till elstolpe behöver jag inte vara rädd för att startbatteriet laddar ur.
Vitsen med allt detta är att jag tänkt använda Ebern vid utlandsresa, där jag vill snåla med gasolen.

Hej!
Har du manuellt styr hastighet på fläkten eller är det ACC/ECC.
Om det är manuellt med vred är det enkelt att bygga om det.
Är det istället ACC/ECC så måste man antagligen programmera om
"styrdonet" IPCU (finns varianter) för Webasto. Där ställer man in procentuellt av max. Gjorde det på vår Ducato.

Tänk på att elblocket kanske inte orkar med att ladda startbatteriet med den effekt som krävs.
 

SEASON

HBK styrelse adjungerad
Inlägg
134
Kommun
Örebro
HBK-Nr
19707
Medlemskap
2024
Sv: Tidur eftermontera. Mercedes 518 sprinter

Tack för tipset. Man slutar aldrig att förvånas hur mycket kunskap som finns hos medlemmarna.
Min anläggning fungerar så att fläktens hastighet ändras med knapptryck på en "stapel". När jag startar Ebern, låses fläkten på hastihetsläge 2. Sedan kan jag ställa temperaturratten på önskad innetemperatur. Det känns som att den lägre flläkthastigheten räcker bra, det blir verkligen ordentligt varmt när den brummar igång. Ja,sen skulle jag vilja ta bort 60-minutersbegränsningen, men det får jag nog ta upp med Philipssons...
 
F

F.d. 50609

Guest
Sv: Tidur eftermontera. Mercedes 518 sprinter

Varför snåla på gasen utomlands där den både är billig och lätt att tanka? Komplettera med en tankbar Lpg-tank så har du både hängslen och livrem.:yes:
 

SEASON

HBK styrelse adjungerad
Inlägg
134
Kommun
Örebro
HBK-Nr
19707
Medlemskap
2024
Sv: Tidur eftermontera. Mercedes 518 sprinter

Ja, jag har funderat på LPG-tank också, men i Sverige kan det vara långt till tankstatonerna. Efter 3 dagar vintertid i Tandådalen kan tanken vara tom, och då är det enklare att byta tub på plats.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Tidur eftermontera. Mercedes 518 sprinter

LPG är inget alternativ här hemma eftersom det inte finns någonstans att fylla inom Jämtland.
I min nuvarande bil fanns dieselcentralvärme monterat från fabrik och i den föregående lät jag byta ut Truma gasolpanna mot Truma dieselpanna, något jag nog skulle ha gjort även om det hade funnits LPG att köpa i länet; i en tämligen litan terrängbil ville jag inte inskränka markfrigången med skrymmande externa tankar. Men om bilen hade varit större och haft rejäl lastkapacitet så hade en gastank varit värt att fundera på, men i så fall i kombination med en eller två vanliga utbytesflaskor.

aake
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.690
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Tidur eftermontera. Mercedes 518 sprinter

Aake, tankarna för montering under bilen finns ju i väldigt många olika former långa-smala/korta tjocka, så jag misstänker att det går att hitta en som får plats under din bil utan att störa markfrigången nämnvärt. :)
 
Toppen