• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tv 5.1 system i HB en

stefanoland

FD HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
9052
Medlemskap
2021
Hej har fått en idé som jag skulle vilja höra om någon / några kann hjälpa en o kunnig med!! Har en LTC 26"tv i min plåtis ock har en logitech dator 5.1 högtalar system liggandes som jag vill kombinera med tv en!! Idén e att få 5.1 ljudet att fungera i plåtisen!! Tv en har bl.a.en USB port som man kanske skulle kunna använda?? Funderar om ett externt ljudkort till en dator ( kjell& company) kanske skulle gå att använda!?? Logitech systemet drivs av 230v,har inverter så det är löst!! Tacksam för lite idéer o funderingar!!!
 

stefanoland

FD HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
9052
Medlemskap
2021
Sv: Tv 5.1 system i HB en

Ska tillägga att logitech systemet har tre ingångar med 3,5 stereo plugg märkta med , sub, front, rear.
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Tv 5.1 system i HB en

Logitechsystemet är mycket gammalt. Du måste koda av den digitala (5.1) signalen och gör om den till analog. Idag används HDIM eller om det är äldre optisk/coax digital signal.
Förr i tiden hade du just dom utgångarna på datorer, då gjordes avkodningen där. Du skulle kunna använda en bärbar dator, köpa ett gammalt externt ljudkort som kopplas via USB. Soundblaster hade externa ljudkort med analoga utgångar. Om datorn inte har HDMI måste du se till att TVn har VGA ingång.


Peter :)
 

stefanoland

FD HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
9052
Medlemskap
2021
Sv: Tv 5.1 system i HB en

Har väldigt lite kunskaper om datorer o system runt om kring!!
Går det att ansluta det ljudkortet från Kjell & direkt i USB porten på tv en eller måste jag gå via en dator!?
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Tv 5.1 system i HB en

Förlåt, missförstod dig lite eftersom du själv funderade på ett USB-ljudkort till datorn.

Det ljudkortet vi tipsade om, är just ett sådant.

För att få ut 5.1-ljud ur tv:n krävs (förmodligen) andra grejor. Då måste man veta vilka övriga utgångar det finns på tv:n.
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Tv 5.1 system i HB en

Det är för korta avstånd i en husbil för att nyttja 100% 5.1 ljud.

Jag har haft detta innan, men kan idag säga att stereo ut via headphone
bra justering & högtalare fram/bak + en bra sub så blir tv/filmljudet strålande i en husbil!

Om det kan vara behjälpt med hur jag tänkt/gjort så finner du det här

Mvh. Magnus

Då ska vi se!!! HDMI,VGA, PC in,SCART, Coax,MINI AV, MINI YP bPr, USB,Hedphone out!!!
 

stefanoland

FD HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
9052
Medlemskap
2021
Sv: Tv 5.1 system i HB en

Har tv ljudet upp kopplat på ett liknande sätt nu men idén var att få till ett 5,1 ljud!! med logitech systemet!! Efter som mina data kunskaper o system där om kring är lite haltande så hoppas jag på fler idéer här på forumet!
MVH
Stefan
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Tv 5.1 system i HB en

Vad som retar mig mest är att SVT snålar in på sändningar med 5.1 ljud.
Mest filmer men sällan direktsända musikprogram som tex galan häromdan.
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Tv 5.1 system i HB en

Senast jag körde 5.1 i husbilen vart det genom en CD mottagare/Oyster...
Körde detta via 3st slutsteg, helt ok ljud! Då hade jag 40" TV fram i bilen med 5.1

Därutöver 32" TV i sovrummet med eget soundbar/sub & simulerat 5.1
(+ ytterligare 32"TV i garaget till uteplatsen i vanlig stereo)

Jag tycker dock att i en husbil/avståndet mellan högtalare inte gör 5.1 ljud rättvisa.
Även om jag då hade en Stor husbil! :)

Bra stereoljud inkl. en sub är fullt gott tillräckligt i en husbil, men visst är det kul med teknik! ;)

Vänl. Magnus
 
Toppen